Je kijkt naar de eerste aluminium shooting brake op basis van een Tesla Model S ter wereld. Het lijkt dat de toevoeging ‘aluminium’ er bij de lurven bij gepakt is, als slappe poging om toch ergens te kwalificeren voor ‘eerste’. Want inderdaad, het is niet de allereerste. Maar afschilderen als onoriginele kopie? Dat zou onwaardig zijn voor de Nederlandse Tesla Model S Shooting Brake.

Nederlands ontwerp Niels van Roij ging veel verder dan ‘de daklijn naar achteren doortekenen’ om aan de definitie van shooting brake te voldoen. Geen enkel detail berust op toeval of kan beargumenteerd worden met slechts ‘gewoon omdat we het mooi vonden’. Dat onderscheidt de Nederlandse Tesla Model S Shooting Brake van de Engelse tegenhanger. Je mag zelf weten welke je mooier vindt, want over smaak valt niet te twisten, maar er bestaat in dit geval een fout antwoord.

Waar begin je met zoiets?

Het begon met een analyse van bestaande stationwagens. De hoek van de achterruit zit bijvoorbeeld precies tussen die van de scherpe Panamera Sport Turismo en de nogal rechtopstaande E-klasse in. In totaal werden talloze schetsen gemaakt, waarbij de meest ingrijpende ook de B-stijl aanpakten. Het uiteindelijke ontwerp laat de B-stijl intact.

De vakmensen van het Nederlandse RemetzCar in Lisse mocht met de Model S aan de slag. De ambachtslieden verdienden hun strepen met het bouwen van de limousine voor de koning en het ombouwen van een Model S tot begrafeniswagen. Het ontwerp is vervolgens volledig in digitale vorm gegoten. Het bouwen gebeurde volledig met de hand, inclusief Engels Wiel (een roller waarmee je metaal kunt hollen en bollen) en noem maar op. Al het metaal is met de hand gevormd. Met een laser wordt alles bij elke stap nagemeten. De enorme chroompartij achterop was de grootste uitdaging.

Waarom de naam RemetzCar Model SB?

Als je de woorden Tesla Model S Shooting Brake drie keer achter elkaar hardop zegt, verschijnt er spontaan een leger advocaten uit Palo Alto met een aanklacht voor copyright-inbreuk. Daarom heet de auto officieel RemetzCar Model SB. Ben je gecharmeerd van de RemetzCar Model SB? Dit exemplaar gaat naar shooting brake-fanaat Floris de Raadt. Pech? Nee hoor, lucky you – ze bouwen er nog maximaal negentien. Sla je slag.

Reacties

  • Bert heeft op 29 mei 2018 geschreven:

    Gruwelijk, die rare Lexuslijnenkitsch van achteren. Net zo stijlvol als de outfit van de Toppers. En ook nog dat front, hoewel een affront een betere naam is: een zuur mummelend omamondje, zonder kunstgebit. Laat ze in Lisse maar bloemen veredelen, van autodesign hebben ze geen kaas gegeten… Die Britse shooting break is 10 keer beter (less is more) en sowieso meer een Tesla, met een consequente en herkenbare look.

    Reageer
  • René Kemmer heeft op 29 mei 2018 geschreven:

    Daar mogen we als Nederland best trots op zijn! Geweldige kleur ook en mooi dat er in Nederland mensen zijn die het aandurven zoiets te laten bouwen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)