Met een CEO die zich verdacht veel gedroeg als een geflopte Oostenrijkse kunstenaar, zijn er een hoop mensen die liever geen Tesla rijden uit principe. We zeggen ‘liever geen’, want voor veel mensen is een goede deal onweerstaanbaar. Als je niet bang bent voor een hoge kilometerstand, haal je nu in Nederland een gebruikte Model 3 voor nog geen 15.000 euro. In de VS is nog een interessant model dat stevig aan het zakken is in prijs: de bloedsnelle Model S Plaid.

Toen de Tesla Model S Plaid in 2021 verscheen, was je ongeveer 145.000 dollar kwijt voor een exemplaar met wat opties, wat omgerekend zo’n 140.000 euro is. Nog nooit was een auto met 1.020 pk zo goedkoop. Maar tegenwoordig is de auto in de VS echt een koopje als occasion. Want daar koop je een gebruikte Plaid voor zo’n 45.000 dollar, omgerekend zo’n 43.000 euro. Nog nooit schreef een auto met meer dan 1.000 pk zoveel af, vermoeden we.

Tesla Model S Plaid in Nederland nog niet zó goedkoop

In Nederland kost de Plaid nu 109.000 euro en het goedkoopste tweedehandsmodel kost nog altijd 85.000 euro. Een gigantisch afschrijvingskanon is het hier dus nog niet, waarschijnlijk ook om dat de auto hier schaarser is. Slimme rekenaars zitten nu op hun vingers te tellen wat het zou kosten om zo’n Amerikaanse Plaid naar Nederland te halen, maar dat kun je misschien maar beter niet doen, want zo eenvoudig is dat niet.

Een goedkope Tesla Model S Plaid een container in drukken en hierheen sturen, dat is zo gedaan. Een kenteken krijgen gaat je ook nog wel lukken, vermoeden we. Het probleem zit hem in de laadkabel en de software van de Tesla’s. Amerikaanse Tesla hebben een andere laadstekker dan de Europese modellen. Daar hebben ze de North American Charging Standaard (NACS) en hier hebben we de Combined Charging System (CCS).

Er zijn berichten online te vinden van militairen en expats die hun Tesla Model 3 van uit Amerika naar Europa verscheepten, die met een adapter wel thuis konden laden. Het Supercharger-netwerk kun je hier wel vergeten met een Amerikaanse import. Ook schijnt de navigatie van Amerikaanse modellen niet lekker te werken hier, net als Autopilot. Allemaal niet ideaal.

Reacties

  • Buddenbreuk heeft op 5 februari 2025 geschreven:

    Zelfs gratis zou ik geen enkel product van Elon Musk willen hebben, zijn autos zijn vooral lelijk, software op wielen, ingreep van Musk in aankoop ongewenst gedrag, heb niets tegen elektrische auto maar het zijn geen milieu vriendelijke producten,de fijnstof is een veel groter probleem dan de emissies van fossiele brandstoffen,

    • Wijsneus heeft op 5 februari 2025 geschreven:

      Een auto van 1000+ PK koop je dan ook helemaal niet omdat je iets voor het milieu wilt doen.
      Tot een paar jaar terug was alles boven de zeg 450 PK schier onbetaalbaar.
      600+ was ronduit exotisch.
      800+ was bijna ondenkbaar, of hele extreme zelfbouwsels.

      Reageer
    • @buddenbreuk heeft op 5 februari 2025 geschreven:

      Los van wat je persoonlijke mening is: het is feitelijk onjuist dat EV’s meer voor fijnstof zorgen dan brandstofauto’s.

      De hoeveelheid fijnstof is een kwart lager dan bij een dieselmotor en bijna de helft lager dan bij een benzinemotor. De dieselmotor heeft daarnaast een stikstofuitstoot die vele malen hoger is dan een benzinemotor en die heeft een EV helemaal niet.

      Reageer
    Reageer
  • jantje heeft op 5 februari 2025 geschreven:

    Bedankt, informatief artikel dit guys.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)