
Nu de elektrische handrem de norm is, duurt het straatje keren ineens vijf keer zo lang. Maar wellicht maakt de snelle omdraai over een tijdje een comeback. De elektrische Mercedes G-klasse, die over niet al te lang moet verschijnen, kan een zogenoemde tank turn uitvoeren. Mercedes noemt het zelf overigens een ‘G Turn‘, maar de werking is hetzelfde.
Bij een tank turn draaien de wielen links in de tegenovergestelde richting als de wielen rechts. Net als een tank dat kan doen met zijn rupsbanden. Hierdoor kan de Mercedes G-klasse op zijn plek omkeren. Officieel is het voor tijdens het offroaden, maar het is bijzonder handig als je een verkeerde straat in bent gereden, bijvoorbeeld. Maar is het eigenlijk wel toegestaan?
Mercedes zegt zelf al dat het niet de bedoeling is dat je het op de openbare weg gebruikt. Een woordvoerder van de Nederlandse politie legt uit dat je het inderdaad misschien maar niet op de openbare weg moet doen: ‘Gedragingen in het verkeer die de verkeersveiligheid in het geding brengen kunnen bekeurd worden met artikel 5 van de wegenverkeerswet.’
Dit is anders dan een straatje keren
Keren is toegestaan, maar volgens de woordvoerder is dit ‘draaien om de as en niet keren.’ Hij gaat verder: ‘Een draai van 180 graden, maakt dat je met je neus in tegengestelde richting komt te staan (soort spookrijden), met alle gevolgen van dien.’ Wel nuanceert hij: ‘Beoordeling op vervolging hiervan is natuurlijk altijd achteraf aan het Openbaar Ministerie.’
In de wet staat dus nergens dat je geen tank turn mag doen met je Mercedes G-klasse, maar voor alles wat niet exact beschreven staat, is er het beruchte artikel 5. Als jij net als de G-klasses in de video hieronder pirouettes gaat staan draaien, dan vindt de politie daar ongetwijfeld iets van. De politie geeft het advies: ‘Gewoon keren zoals dat ook uitgelegd wordt bij rij-examens’.
2 reacties op “De nieuwe G-klasse kan in stilstand omdraaien, maar mag dat wel?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Handige auto voor VIP-beveiliging. Snel omkeren en wegrijden.
Het is sowieso een handige feature, niet alleen voor de show.
Er zijn nu eenmaal situaties waar je minder plaats hebt om op reguliere wijze te keren.
Wat ik me vooral afvraag is hoe ‘erg’ de belasting voor het wegdek is, en in mindere mate de extra slijtage van de banden.
.
Voor mijn gevoel komen er nogal wat extra krachten op het asfalt ten opzichte van een reguliere stuurbeweging, maar misschien is het t.o.v. heel hard remmen of extreem optrekken wel verwaarloosbaar.
Iemand die daar cijfers over heeft?