
Nu de elektrische handrem de norm is, duurt het straatje keren ineens vijf keer zo lang. Maar wellicht maakt de snelle omdraai over een tijdje een comeback. De elektrische Mercedes G-klasse, die over niet al te lang moet verschijnen, kan een zogenoemde tank turn uitvoeren. Mercedes noemt het zelf overigens een ‘G Turn‘, maar de werking is hetzelfde.
Bij een tank turn draaien de wielen links in de tegenovergestelde richting als de wielen rechts. Net als een tank dat kan doen met zijn rupsbanden. Hierdoor kan de Mercedes G-klasse op zijn plek omkeren. Officieel is het voor tijdens het offroaden, maar het is bijzonder handig als je een verkeerde straat in bent gereden, bijvoorbeeld. Maar is het eigenlijk wel toegestaan?
Mercedes zegt zelf al dat het niet de bedoeling is dat je het op de openbare weg gebruikt. Een woordvoerder van de Nederlandse politie legt uit dat je het inderdaad misschien maar niet op de openbare weg moet doen: ‘Gedragingen in het verkeer die de verkeersveiligheid in het geding brengen kunnen bekeurd worden met artikel 5 van de wegenverkeerswet.’
Dit is anders dan een straatje keren
Keren is toegestaan, maar volgens de woordvoerder is dit ‘draaien om de as en niet keren.’ Hij gaat verder: ‘Een draai van 180 graden, maakt dat je met je neus in tegengestelde richting komt te staan (soort spookrijden), met alle gevolgen van dien.’ Wel nuanceert hij: ‘Beoordeling op vervolging hiervan is natuurlijk altijd achteraf aan het Openbaar Ministerie.’
In de wet staat dus nergens dat je geen tank turn mag doen met je Mercedes G-klasse, maar voor alles wat niet exact beschreven staat, is er het beruchte artikel 5. Als jij net als de G-klasses in de video hieronder pirouettes gaat staan draaien, dan vindt de politie daar ongetwijfeld iets van. De politie geeft het advies: ‘Gewoon keren zoals dat ook uitgelegd wordt bij rij-examens’.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “De nieuwe G-klasse kan in stilstand omdraaien, maar mag dat wel?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Heeft de politie echt de klopjacht geopend op dikke G-klasses in Nederland?

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

Lego komt met een spannend 18+ setje van een rijp model

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Handige auto voor VIP-beveiliging. Snel omkeren en wegrijden.
Het is sowieso een handige feature, niet alleen voor de show.
Er zijn nu eenmaal situaties waar je minder plaats hebt om op reguliere wijze te keren.
Wat ik me vooral afvraag is hoe ‘erg’ de belasting voor het wegdek is, en in mindere mate de extra slijtage van de banden.
.
Voor mijn gevoel komen er nogal wat extra krachten op het asfalt ten opzichte van een reguliere stuurbeweging, maar misschien is het t.o.v. heel hard remmen of extreem optrekken wel verwaarloosbaar.
Iemand die daar cijfers over heeft?