
Nu de elektrische handrem de norm is, duurt het straatje keren ineens vijf keer zo lang. Maar wellicht maakt de snelle omdraai over een tijdje een comeback. De elektrische Mercedes G-klasse, die over niet al te lang moet verschijnen, kan een zogenoemde tank turn uitvoeren. Mercedes noemt het zelf overigens een ‘G Turn‘, maar de werking is hetzelfde.
Bij een tank turn draaien de wielen links in de tegenovergestelde richting als de wielen rechts. Net als een tank dat kan doen met zijn rupsbanden. Hierdoor kan de Mercedes G-klasse op zijn plek omkeren. Officieel is het voor tijdens het offroaden, maar het is bijzonder handig als je een verkeerde straat in bent gereden, bijvoorbeeld. Maar is het eigenlijk wel toegestaan?
Mercedes zegt zelf al dat het niet de bedoeling is dat je het op de openbare weg gebruikt. Een woordvoerder van de Nederlandse politie legt uit dat je het inderdaad misschien maar niet op de openbare weg moet doen: ‘Gedragingen in het verkeer die de verkeersveiligheid in het geding brengen kunnen bekeurd worden met artikel 5 van de wegenverkeerswet.’
Dit is anders dan een straatje keren
Keren is toegestaan, maar volgens de woordvoerder is dit ‘draaien om de as en niet keren.’ Hij gaat verder: ‘Een draai van 180 graden, maakt dat je met je neus in tegengestelde richting komt te staan (soort spookrijden), met alle gevolgen van dien.’ Wel nuanceert hij: ‘Beoordeling op vervolging hiervan is natuurlijk altijd achteraf aan het Openbaar Ministerie.’
In de wet staat dus nergens dat je geen tank turn mag doen met je Mercedes G-klasse, maar voor alles wat niet exact beschreven staat, is er het beruchte artikel 5. Als jij net als de G-klasses in de video hieronder pirouettes gaat staan draaien, dan vindt de politie daar ongetwijfeld iets van. De politie geeft het advies: ‘Gewoon keren zoals dat ook uitgelegd wordt bij rij-examens’.
2 reacties op “De nieuwe G-klasse kan in stilstand omdraaien, maar mag dat wel?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Heeft de politie echt de klopjacht geopend op dikke G-klasses in Nederland?

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Handige auto voor VIP-beveiliging. Snel omkeren en wegrijden.
Het is sowieso een handige feature, niet alleen voor de show.
Er zijn nu eenmaal situaties waar je minder plaats hebt om op reguliere wijze te keren.
Wat ik me vooral afvraag is hoe ‘erg’ de belasting voor het wegdek is, en in mindere mate de extra slijtage van de banden.
.
Voor mijn gevoel komen er nogal wat extra krachten op het asfalt ten opzichte van een reguliere stuurbeweging, maar misschien is het t.o.v. heel hard remmen of extreem optrekken wel verwaarloosbaar.
Iemand die daar cijfers over heeft?