
Nu de elektrische handrem de norm is, duurt het straatje keren ineens vijf keer zo lang. Maar wellicht maakt de snelle omdraai over een tijdje een comeback. De elektrische Mercedes G-klasse, die over niet al te lang moet verschijnen, kan een zogenoemde tank turn uitvoeren. Mercedes noemt het zelf overigens een ‘G Turn‘, maar de werking is hetzelfde.
Bij een tank turn draaien de wielen links in de tegenovergestelde richting als de wielen rechts. Net als een tank dat kan doen met zijn rupsbanden. Hierdoor kan de Mercedes G-klasse op zijn plek omkeren. Officieel is het voor tijdens het offroaden, maar het is bijzonder handig als je een verkeerde straat in bent gereden, bijvoorbeeld. Maar is het eigenlijk wel toegestaan?
Mercedes zegt zelf al dat het niet de bedoeling is dat je het op de openbare weg gebruikt. Een woordvoerder van de Nederlandse politie legt uit dat je het inderdaad misschien maar niet op de openbare weg moet doen: ‘Gedragingen in het verkeer die de verkeersveiligheid in het geding brengen kunnen bekeurd worden met artikel 5 van de wegenverkeerswet.’
Dit is anders dan een straatje keren
Keren is toegestaan, maar volgens de woordvoerder is dit ‘draaien om de as en niet keren.’ Hij gaat verder: ‘Een draai van 180 graden, maakt dat je met je neus in tegengestelde richting komt te staan (soort spookrijden), met alle gevolgen van dien.’ Wel nuanceert hij: ‘Beoordeling op vervolging hiervan is natuurlijk altijd achteraf aan het Openbaar Ministerie.’
In de wet staat dus nergens dat je geen tank turn mag doen met je Mercedes G-klasse, maar voor alles wat niet exact beschreven staat, is er het beruchte artikel 5. Als jij net als de G-klasses in de video hieronder pirouettes gaat staan draaien, dan vindt de politie daar ongetwijfeld iets van. De politie geeft het advies: ‘Gewoon keren zoals dat ook uitgelegd wordt bij rij-examens’.
2 reacties op “De nieuwe G-klasse kan in stilstand omdraaien, maar mag dat wel?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Waarom het beter is om iets harder te rijden met een elektrische auto richting je vakantie

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Waarom je morgen deze snelwegen in Nederland beter kunt vermijden

De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer

Vakantiedeal: 3 nummers TopGear voor slechts 15 euro

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

De Cybertruck lijkt een enorme flop te worden, maar kunnen we dat ook zeggen van Tesla?

Handige auto voor VIP-beveiliging. Snel omkeren en wegrijden.
Het is sowieso een handige feature, niet alleen voor de show.
Er zijn nu eenmaal situaties waar je minder plaats hebt om op reguliere wijze te keren.
Wat ik me vooral afvraag is hoe ‘erg’ de belasting voor het wegdek is, en in mindere mate de extra slijtage van de banden.
.
Voor mijn gevoel komen er nogal wat extra krachten op het asfalt ten opzichte van een reguliere stuurbeweging, maar misschien is het t.o.v. heel hard remmen of extreem optrekken wel verwaarloosbaar.
Iemand die daar cijfers over heeft?