Wat moet ik precies met deze twee? Nou, meer dan je denkt. Want de Nissan Qashqai rechts op de foto is niet zomaar een crossover. Het is dé crossover, Het Origineel. Hij werd voor het eerst onthuld op de Salon van Genève in 2004 en op nogal wat scepsis onthaald; de automedia wisten niet zo goed wat ze aan moesten met deze vreemde kruising tussen een -hatchback en een SUV.

Tsjonge, wat zaten we ernaast. Hij werd in februari 2007 op de markt losgelaten en aan het eind van dat jaar waren er in Europa al meer dan 100.000 van verkocht. Nu, drie generaties later, staat dat aantal op ruim drie miljoen in Europa en meer dan vijf miljoen (!) wereldwijd.

Hoe rijdt ie?

De eerste-generatie Qashqai was verkrijgbaar met keuze uit twee benzinemotoren, een 1.6 en een 2.0, en drie diesels in 1,5-, 1,6- en 2,0-liter vorm. Deze hier is de lichtste benzineversie, die met zijn 115 pk en 156 Nm een sprintje naar 100 km/u aflegde in 12,0 seconden en maximaal 175 km/u deed.

Het bereiken van enig momentum vereiste dus wel wat geduld en toewijding, maar eenmaal op snelheid is ie comfortabel zat, hoewel de iets hogere rijpositie in bochten niet per se prettig is. Hij is nogal gehorig ook, met name op hogere snelwegsnelheden. 

En die nieuwe?

Die werd vorig jaar op de markt losgelaten, met als motorkeuze een mild-hybride 1,3-liter met 140 of 158 pk. Er is ook een derde optie, waarin een innovatieve 1,5-liter motor werkt als generator om een 190 pk sterke, de voorwielen aandrijvende elektromotor te voeden. Ofwel, de benzinemotor stuwt niet direct de wielen voort. Slim.

Ons exemplaar is de sterkste MHEV die vergeleken met zijn voorvader een forse sprong voorwaarts is, met een enorm verbeterd weggedrag en een veel betere stabiliteit in bochten. Het indrukwekkendst is echter hoe stil ie is, zeker vergeleken met opa.

De interieurs liggen zeker ook kilometers uit elkaar?

Lichtjaren. Al is dit niet echt een eerlijk vergelijk; de oude Qashqai die we hier hebben is er een met het uitrustingsniveau Visia, het basisniveau dus, met airco, elektrische ramen, bluetooth en, eh… nou ja, dat was het wel zo’n beetje.

De nieuweling daarentegen is een top-spec Tekna, met 12,3-inch digitaal meterscherm, 9-inch infotainment, verwarmbare massagestoelen, Bose-audio, draadloos telefoonladen – de lijst gaat maar door. Het is in de nieuwe ook veel ruimer achterin en de bagageruimte meet 504 liter, tegen 410 voor de oude.

Dus ook de nieuwe gaat de geschiedenisboeken in?

In de zee aan crossovers die je nu kunt krijgen – lijkt ons stug. Zelfs Nissan zelf meldt dat de Qashqai op dit moment 26 directe concurrenten heeft in Europa. Het lijkt echter niet ten koste te zijn gegaan van de populariteit van de in Engeland ontworpen en gebouwde Qashqai. Hij staat in zijn ‘geboorteland’ nu derde op de lijst van bestsellers dit jaar, dus in die zin zit ie historisch ook al gebeiteld.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)