Dat hele thuiswerken blijft niet zo goed plakken als gehoopt, maar toch komt Nissan met de beste auto voor zakelijke rijders die vanuit huis werken. Deze Nissan Qashqai E-Power heeft een volledig elektrische aandrijflijn, een accu van 2,1 kWh en een actieradius van ongeveer 2,5 kilometer. Twee-en-een-half. Perfect voor het woon-werkverkeer dus. Opladen wordt een probleem, want op de klep van de laadingang zie je een sticker met ‘Euro 95’ erop.

Je snapt al dat er meer aan de hand is. Een 1,5-liter benzinemotor met 157 pk is (uitsluitend!) verantwoordelijk voor het opladen van de accu. Feitelijk gezien zet de Nissan Qashqai E-Power benzine om in beweging en hij wint elektriciteit terug bij het remmen – dat klinkt ons gewoon als een doodnormale hybride, maar Nissan wil graag dat het een tussenstap is tussen hybrides en elektrische auto’s. Het grote verschil met een conventionele hybride zoals een Prius is dat de benzinemotor nooit is gekoppeld aan de wielen.

De voordelen van de Nissan Qashqai E-Power

De EV met de kortste actieradius die je onmogelijk groen kunt bijladen, dat klinkt als een slecht idee, maar er zitten in de praktijk wat voordelen aan de Nissan Qashqai E-Power. Sowieso rijdt hij als een elektrische auto, dus het volle koppel komt er vanaf stilstand in en de acceleratie is soepel en lineair tot en met de top van 170 km/u.

Omdat de benzinemotor niets met de wielen doet, kan ie altijd binnen het toerenbereik opereren waar hij het zuinigst is. Onder de streep moet de E-Power ongeveer 1 liter per 100 kilometer zuiniger zijn dan de twee benzinevarianten van de Qashqai. Daar lever je wel 25 liter aan kofferruimte voor in.

Hoe zuinig is de Nissan Qashqai E-Power?

We reden de SUV rond Stockholm met wat stukken snelweg, lichtelijk heuvelachtige gebieden en deden wat kleine tussensprintjes, en concludeerden dat het opgegeven verbruik van 5,3 l/100 km redelijk moet kloppen. En we deden niet echt ons best, dus het is een auto die je gemakkelijk zuinig kunt rijden.

Helemaal als een EV rijdt de Nissan Qashqai E-Power niet. Omdat de accu niet vooraan stond toen ze de kWh’tjes uitdeelden, moet de benzinemotor regelmatig bijladen. Bij rustig rijgedrag hoor je de motor nauwelijks (ook door de noise-cancelling techniek in de cabine) maar als je vlot wilt invoegen, gaat de motor hoorbaar aan de slag.

Geen loeiende motor, als het goed is

Nissan programmeerde benzinemotor zo dat het toerental meeloopt met de acceleratie en er een soort overeenstemming is tussen de ervaring en het geluid. In de praktijk klimt het toerental aan het begin van de sprint mee, maar blijft op den duur hangen, zodat je het CVT-gevoel houdt; het toerental blijft gelijk terwijl de auto accelereert.

Maar waarom niet gewoon de accu wat groter maken en een stekker toevoegen? Het merk redeneert dat een plug-in hybride (want dat zou het dan worden) alleen zuinig is als je gedisciplineerd oplaadt, wat mensen niet doen. En als je wel gedisciplineerd oplaadt, moet je gewoon een EV kopen. Die hebben ze bij Nissan voor je in de vorm van de Leaf of de Ariya, trouwens.

De prijs van de Nissan Qashqai E-Power

De Nissan Qashqai E-Power is in een vergelijkbare uitvoering net zo duur als de benzineversie met automaat en 158 pk, maar dan heb je met de E-Power wel meer vermogen en een gunstiger verbruik. Twee uitrustingsniveau’s lager vind je nog wel een Qashqai met 140 pk en een handbak voor 35.390 euro.

De grootste doorbraak sinds de ‘intro overslaan’-knop van Netflix is het niet, maar de Nissan Qashqai E-Power is wel de zuinigste en soepelste Qashqai uit het aanbod – dat is ook wat waard.

Specificaties Nissan Qashqai E-Power Tekna (2022)


Motor
1.497 cc
viercilinder turbo hybride
191 pk
330 Nm
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 7,9 s
top 170 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,3 l/100 km
119 g/km CO2 A-label
Afmetingen
4.425 x 1.835 x 1.625 mm (l x b x h)
2.665 mm (wielbasis)
1.612 kg
55 l (benzine)
479 / 1.422 l (bagage)
Prijzen
€ 45.890 (NL)
€ 43.540 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)