In 1989 kwam de opvolger van de Manta op de markt. Sterker nog: vandaag is het precies 30 jaar geleden dat Opel de Calibra uitbracht. In de jaren 90 was deze tweedeurs coupƩ een innovatieve auto, hij was behoorlijk aerodynamisch Ʃn had successen in de autosport.
De Calibra is ontworpen door Wayne Cherry en Erhard Schnell, en was een tijdje de meest aerodynamische auto in massaproductie ter wereld, met een weerstandscoĆ«fficiĆ«nt van 0,26. Dit coĆ«fficiĆ«nt is echter van de versie met een 2,0-liter achtkleppen-motor – en die wil je nou net niet. Daarnaast bestond er ook een 2,0-liter zestienklepper (Cw-waarde 0,29, maar vooruit) en een V6 van 2,5 liter.
Het pareltje van de Calibra-reeks was de versie met een tweeliter turbomotor en vierwielaandrijving. Deze had 204 pk en ging van nul naar honderd in iets meer dan zes seconden. Het onderstel was hetzelfde als dat van de Opel Vectra A, en je wilt geen Opel Vectra A. Uitstekende motoren en een contrasterend onderstel dus. Laten we het zo maar even zeggen.
Alle uitvoeringen van de Calibra behalve die met een turbo hebben voorwielaandrijving. Het interieur van de Calibra was ook niet heel erg uitbundig of indrukwekkend, en bestaat vooral uit heel veel plastic. Je kon echter wel vier mensen nog redelijk comfortabel in je Calibra proppen.
De Opel Calibra in de autosport
Opel heeft de Calibra ook gebruikt om deel te nemen in het DTM, de Deutsche Tourenwagen Meisterschaft. Dankzij een andere bodykit was deze auto Ć©Ć©n van de mooiere DTM-wagens in de jaren 90 – en dat zegt wat, want bijna alle DTM-wagens zien er goed uit. In 1996 won de Calibra het International Touring Car Championship.
Reacties