
In Nederland hebben we behoorlijk saaie kentekenplaten: gele platen met een willekeurige, bijna nietszeggende combinatie van letters en cijfers. Kentekens zijn hier altijd gekoppeld aan de auto en niet aan de persoon, zoals in België. Bovendien zijn ze oplopend, wat betekent dat een nieuwer kenteken automatisch duidt op een later geregistreerde auto. In veel andere landen bestaan gepersonaliseerde kentekens, ook wel ‘vanity plates’ genoemd.
In plaats van een standaardcode zoals ‘XXX-11-X’ kunnen autobezitters zelf iets kiezen. Dit kan een woord zijn dat bij hun persoonlijkheid past (bijvoorbeeld ‘4WES0ME’), een verwijzing naar hun favoriete auto (‘F4RARI’), of zelfs de naam van hun bedrijf (‘KNIGHT’). In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk is het heel normaal om zo’n uniek kenteken te hebben, en in Groot-Brittannië is er zelfs een levendige handel in bijzondere kentekenplaten.
Waarom Nederland geen gepersonaliseerde kentekens krijgt
Een tijd geleden stelden de partijen PVV, NSC, VVD en BBB voor om gepersonaliseerde kentekens ook in Nederland mogelijk te maken. Inmiddels is er meer duidelijkheid: ze komen er niet. Barry Madlener heeft dit bevestigd in een brief aan de Tweede Kamer. Het onderzoek heeft uitgewezen dat het de moeite niet loont.
Het grootste obstakel? De kosten. Ja, het zou geld kunnen opleveren, maar de aanpassingen aan het systeem zouden een fortuin kosten. In veel landen waar gepersonaliseerde kentekens bestaan, zijn deze aan de persoon gebonden. In Nederland is het kenteken echter altijd gekoppeld aan de auto. Dit maakt een dergelijke verandering complex en duur.
Grote handel in het buitenland, maar niet hier
In landen zoals het Verenigd Koninkrijk zijn gepersonaliseerde kentekenplaten niet alleen populair, maar ook big business. Unieke combinaties worden daar soms voor honderdduizenden euro’s verhandeld. Toch zijn de kentekenplaten daar, net als in Nederland, aan de auto gekoppeld. Theoretisch gezien zou Nederland dit model kunnen volgen, maar dat gebeurt dus niet.
Ondertussen zoekt de overheid naar manieren om de staatskas te vullen. Gisteren werd bekend dat auto’s en brandstof duurder worden door een aanstaande btw-verhoging. Dit lijkt meer een kwestie van ‘wanneer’ dan ‘of’. Zou de overheid zich kunnen rijk rekenen door gepersonaliseerde kentekenplaten wél in te voeren?
Luxe kentekenplaten als statussymbool
In sommige landen is een kentekenplaat meer dan alleen een identificatiemiddel – het is een statussymbool. In Dubai, bijvoorbeeld, is het niet de auto die je rijdt die telt, maar het nummer op je kentekenplaat. Hoe minder tekens, hoe duurder de plaat. Je kunt daar in een exclusieve Ferrari rijden, maar als er een eenvoudige Ford Mondeo naast je staat met het kenteken ‘32’, dan is de eigenaar van die Mondeo alsnog ‘de man’. In Nederland gaan we die kant niet op. Voorlopig blijven we rijden met de standaard, willekeurige combinaties van letters en cijfers. Jammer.
In Duitsland kan je uit een reeks kentekens kiezen. Daarmee kan je bijvoorbeeld voorkomen dat je het getal 13 op je nieuwe auto krijgt.
Ik zag laatst een nieuwe Rolls Royce met 13 op z’n plaat. Dan baal je toch?
Dat iemand zich druk zou maken dat je nummer 13 op je kentekenplaat hebt. Als je je daar al druk over maakt…
Wel erg jammer
In Nederland moet alles moeilijk gemaakt worden
Terwijl het helemaal niet moeilijk is
Nummer wordt aangevraagd
.controle of het Nummer al bestaat zo ha dan niet
En bestaat het niet dan ok
Het is trouwens niet alleen het kenteken wat in Nederland aan de auto gebonden is
Als 1 can de wijnige landen is in Nederland ook de verzekering aan de auto gebonden
En zelfs afhankelijk van het merk of type van de auto
Heb je meerdere auto.s dan betaal je ook meerdere verzekeringen
En die zijn oom nog is vrij duur als he gaat vergelijken in europa
In de landen om ons heen zit dat wat anders
Je rijbewijs is daar alleen geldig in combinatie met een verzekering
En die geld voor alles waar je in of op rijdt ..
Voor de staat maakt het geen moer uit
De controle is makkelijker
Maar ja verzekeraars banken en staat zijn nouw vereven met elkaar
Dat is toch heel logisch? Als jij met een Rolls Royce schade rijdt zijn de kosten veel hoger dan als ik dat met een Daihatsu Cuore doe. Dan moet de premie ook hoger zijn. Dus is het gekoppeld aan de auto.
Zoals vermeld in het artikel zijn de kosten voor aanpassing van het systeem te duur. In NL is de interress ook niet zo groot dat het de kosten zou rechtvaardigen, wat wil zeggen dat het weer betaald zou moeten worden door een hoop mensen die er niets mee hebben. Dus laat maar, van die zaken hebben we er al te veel.