De populairste autokleuren door de jaren heen

Deze interessante grafiek laat goed zien hoe saai Nederland geworden is qua lakkleuren

Porsche-hemel
Foto('s): TopGear

Je hoort het zo nu en dan nog iemand zeggen: ‘met een witte blijf je zitten’. Lange tijd klopte dat ook. Wit was de lakkleur voor doorgerookte bedrijfsbusjes of ongeliefde instappertjes zonder meegespoten bumpers. Maar net als opslag-broeken (je weet wel, met gaten op de knieën), hebben witte lakken een ommezwaai gemaakt en zijn ze nu ontzettend hip. Dat zie je als je uit het raam kijkt, of als je naar de bijzonder interessante visualisatie kijkt van Kenteken.TV. De website laat de populairste autokleuren door de jaren heen zien, helemaal vanaf 1970.

Kleurenwaaier kenteken.tvFoto('s): Screenshot Kenteken.tv

De kleurenwaaier laat zien dat witte auto’s in de jaren tachtig een prima aandeel hadden in de verkopen. Ergens aan het begin van de jaren negentig besloten de mensen dat ze meer kleur in hun leven wilden en ze stapten massaal over op groen en rood. Kijk maar even op de verkoopwebsites naar auto’s uit dat tijdperk, je komt veel donkergroen tegen en dat gekke blauwgroene kleurtje (staat op het kenteken als groen) dat je veel op Japanse auto’s zag.

Groen raakt uit

Zo rond de eeuwwisseling waren kopers groen helemaal beu en het aandeel nam steeds verder af. Vanaf 2012 kwam het aandeel groene auto’s dat de showroom verliet, niet meer boven de één procent. Paar, oranje en geel moest ook niemand meer hebben. In 2014 had bruin nog even een korte opleving, maar ook dat neemt weer af. Rood, de beste kleur voor een auto, hangt al bijna twintig jaar rond de 5 procent.

De populairste autokleuren: wit, zwart en grijs

Op het moment dat groen uit de mode raakte, startte wit zijn opmars. Sinds 2012 zweeft het aandeel nieuwe witte auto’s constant rond de 20 procent. Het aandeel zwarte auto’s zit rond de 25 procent. Dat zijn de populairste autokleuren, samen met grijs. Blauw gaat eigenlijk ook altijd wel lekker. Voor de eeuwwisseling zat het aandeel rond de 20 procent, maar de kleur staat al enige jaren constant rond de 10 procent.

Overigens is het niet altijd een keuze van de koper om een auto in het wit, zwart of grijs uit te voeren. Leaserijders hebben niet altijd meer keuze. Bovendien is er wel iets voor te zeggen om rekening te houden met de restwaarde. Anderzijds is het kiezen van een kleur voor de restwaarde hetzelfde als celibatair blijven zodat je partner aantrekkelijker is voor de volgende. De bovenstaande afbeelding is trouwens een screenshot van een interactieve grafiek, dus check zeker even de kleurenwaaier op de website. Daar kun je ook het verloop van kleuren per merk bekijken.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken