
Er is hoop voor autoliefhebbers die graag zelf de macht in handen hebben. Onlangs maakte BMW M bekend dat ze voorlopig hun handbak niet definitief zullen inruilen voor een automatische versnellingsbak. Vandaag presenteert Porsche het nieuwste lid van de 911-familie, de Porsche 911 Carrera T. Die ‘T’ staat deze keer voor Touring en dat betekent bij deze Porsche dat hij zo licht mogelijk is.
Droog weegt de Porsche 911 Carrera T met handbak 1.490 kilo. Daardoor is het de lichtste handgeschakelde 911 met basismotor ooit. Dat komt mede doordat hij achterin geen stoelen meer heeft, maar twee kuipjes. Hij staat op 20-inch wielen voor en 21-inch achter. Ook kan hij 10 millimeter lager op zijn pootjes staan dan een normale 911 Carrera door het actieve sportonderstel van Porsche.
Specificaties van de Porsche 911 Carrera T
De Touring krijgt dezelfde motor als de standaard 911 Carrera. De 3,0-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s produceert een vermogen van 385 pk en 450 Nm. Ondanks alle inspanningen om hem zo licht mogelijk te maken, is de Carrera T de traagste Carrera van de modellen die je nu nieuw kunt kopen als het gaat om een sprint naar 100 km/u. Daar doet hij 4,5 seconden over.
De topsnelheid ligt op 291 km/u, net zo snel als zijn Cabrio broertje. Waarom zou je dan voor deze Porsche 911 Carrera T gaan? In ieder geval dus voor de handgeschakelde versnellingsbak, maar ook voor de cabine. Daarmee doelen we niet op de matzwarte deurlijsten, speciale T-badges of gordels in de kleur ‘Lizardgreen’.
De cabine van de Carrera T is met opzet minder geïsoleerd dan voorgaande dichte Carrera’s. Daardoor hoor je de zescilinder nog beter terwijl je richting de rode lijn gaat. Met je rechterhand op de versnellingspook, klaar om hem naar het volgende versnelling te begeleiden. Je kunt de Carrera T wel al bestellen bij Porsche, maar ze vertellen nog niet wat je ervoor gaat betalen.
Eén reactie op “De Porsche 911 Carrera T is een lichtgewicht die het wat rustiger aan doet”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Zo word je in het buitenland opgelicht met parkeren zonder dat je het doorhebt

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

APK voor motorfietsen verplicht in Europa, maar de manier waarop is wel een beetje raar

Koop liever een Alpine veel exclusiever dan de zoveelste 911