Er is hoop voor autoliefhebbers die graag zelf de macht in handen hebben. Onlangs maakte BMW M bekend dat ze voorlopig hun handbak niet definitief zullen inruilen voor een automatische versnellingsbak. Vandaag presenteert Porsche het nieuwste lid van de 911-familie, de Porsche 911 Carrera T. Die ‘T’ staat deze keer voor Touring en dat betekent bij deze Porsche dat hij zo licht mogelijk is.
Droog weegt de Porsche 911 Carrera T met handbak 1.490 kilo. Daardoor is het de lichtste handgeschakelde 911 met basismotor ooit. Dat komt mede doordat hij achterin geen stoelen meer heeft, maar twee kuipjes. Hij staat op 20-inch wielen voor en 21-inch achter. Ook kan hij 10 millimeter lager op zijn pootjes staan dan een normale 911 Carrera door het actieve sportonderstel van Porsche.
Specificaties van de Porsche 911 Carrera T
De Touring krijgt dezelfde motor als de standaard 911 Carrera. De 3,0-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s produceert een vermogen van 385 pk en 450 Nm. Ondanks alle inspanningen om hem zo licht mogelijk te maken, is de Carrera T de traagste Carrera van de modellen die je nu nieuw kunt kopen als het gaat om een sprint naar 100 km/u. Daar doet hij 4,5 seconden over.
De topsnelheid ligt op 291 km/u, net zo snel als zijn Cabrio broertje. Waarom zou je dan voor deze Porsche 911 Carrera T gaan? In ieder geval dus voor de handgeschakelde versnellingsbak, maar ook voor de cabine. Daarmee doelen we niet op de matzwarte deurlijsten, speciale T-badges of gordels in de kleur ‘Lizardgreen’.
De cabine van de Carrera T is met opzet minder geïsoleerd dan voorgaande dichte Carrera’s. Daardoor hoor je de zescilinder nog beter terwijl je richting de rode lijn gaat. Met je rechterhand op de versnellingspook, klaar om hem naar het volgende versnelling te begeleiden. Je kunt de Carrera T wel al bestellen bij Porsche, maar ze vertellen nog niet wat je ervoor gaat betalen.
Chris heeft op 20 oktober 2022 geschreven:
Koop liever een Alpine veel exclusiever dan de zoveelste 911