Keek je ooit naar de Prodrive BRX Hunter T1+ van Sébastien Loeb met de gedachte dat het een prima boodschappenkar zou zijn als ie een kenteken had en ongeveer 50 procent meer vermogen? Goed nieuws. Dit is de Prodrive Hunter; de straatlegale versie van de Prodrive’s T1+ Dakar-racer.
Ja, je kunt nu legaal de Dakar-bedrijfsauto van Sébastien Loeb gebruiken om naar Lidl te gaan (andere supermarkten zijn toegestaan, maar minder leuk voor het verhaal), zolang je maar ongeveer 1,5 miljoen euro hebt. De auto die je op de foto’s ziet, is het allereerste exemplaar, geproduceerd voor prins Salman bin Hamad Al Khalifa van Bahrein.
Specificaties Prodrive Hunter
De Prodrive Hunter gebruikt hetzelfde buizenframe als de Dakar-auto en de koets is uiteraard van koolstofvezel. De 3,6-liter V6 van Ford produceert geen 400 maar ruim 600 pk. Het koppel is 700 Nm. De 0-100-tijd ligt rond de 4 seconden en de topsnelheid is bijna 300 km/u. Met 300 km/u over de Autobahn in een Dakar-auto moet een beleving zijn.
De carrosserie is in grote lijnen gelijk aan de BRX, maar er zijn opties om wat dingen aan te passen. Zo kun je de achtervleugel weglaten of juist een aeropakket laten installeren. Een achteruitrijcamera is standaard, wat wel lekker is bij het fileparkeren met 2,3 meter breedte. In vergelijking met de Dakar-auto neemt de veerweg toe met 5 centimeter tot 40 centimeter.
Daarnaast heeft de auto een volledig interieur en desgewenst kan de brandstofzak van 500 liter verkleind worden om de bagageruimte groter te maken. De stoelen zijn wat comfortabeler dan de raceversie en er is geluidsisolatie. Bovendien zijn de knoppen verwisseld voor toegankelijkere exemplaren. De hydraulische handrem bleef.
Prodrive belooft dat ondanks alle aanpassingen, deze Hunter nog volledig zijn mannetje staat in de woestijn. Het is dat hij niet meer voldoet aan het reglement, maar anders zou het tackelen van de Dakar geen enkel probleem zijn. Prodrive wil zo’n twintig van deze straatlegale exemplaren bouwen.
Reacties