Als je op frequente basis troep meeneemt in je auto, kun je een busje kopen. Maar afgezien van het feit dat je daarmee waarschijnlijk de linkerbaan gaat blokkeren, rij je er ook gewoon een beetje lullig bij. Dus kun je beter zelf wat in elkaar flansen. Sterker: sommige fabrikanten doen dat. Dan krijg je een halve auto en een halve opslagruimte. We zetten de raarste pick-ups op een rij. En mocht jij nog een flink toegetakeld model weten, we houden ons aanbevolen!
BMW M3
Een paar jaar geleden kwam BMW met een 1 april-grap: de BMW M3 Pick-up. Goed, we dachten even: Duitsers hebben wel humor, en we gingen weer aan het werk. Maar wat bleek? Ze bouwden ‘m echt! Gewoon, met V8 en alles. Hoe leuk wil je het hebben? 400 pk op de achterwielen – die door de afgezaagde achterkant ook nog eens minder gewicht hoeven te verplaatsen. We stuurden direct een verslaggever op pad richting BMW’s hoofdkantoor, vonden uit dat er maar eentje gebouwd was en mochten gelijk een blokje om. Valt ie in de categorie raarste pick-ups? Ja. Cool? Ja, mega!
Ford Falcon Ute
In Australië noemen ze een pick-upvormige auto een ute. Dat komt van het woord utility en dat betekent weer zoiets als gebruiksvoorwerp. Australiërs vervoeren namelijk de godganse dag barbecues en kangoeroes. En omdat daar nogal wat zooi vanaf komt, is het handig dat in een bakkie buiten je interieur te vervoeren. Vandaar dat dit soort pick-ups nogal populair zijn down under. Ford leverde er daarom tot voor kort de Falcon Ute, een soort Mondeo met laadbak, leverbaar met 4,0-liter zes-in-lijn met turbo. Goed voor 367 pk en 533 Nm. Helaas is het doek nu definitief gevallen, Ford ziet er geen brood meer in. Al verkochten ze sinds de introductie van de Falcon Ute in 1961 maar liefst 439.743 exemplaren.
HSV Maloo
Een van de laatste modellen in een lange traditie van idiote pick-ups. De HSV Maloo is onderhuids een Holden – het Australische Opel – maar nu voorzien van een zwik spoilers en dikke wielen plus een uitzinnige supercharged V8 met bijna 600 pk. Dat zit allemaal op het chassis van de Holden VXR8 – ook geen misselijk ding. Van 0 naar 100 in minder dan 5 seconden en een top van 250 km/u. Je lading vliegt dan inmiddels wel de weg over…
Datsun Sunny Hakotora
Pak een oude Datsun Sunny uit 1974, vervang het front door dat van een oude Nissan GT-R en maak achterop een laadbak voor spullen. Dat is wat een gast met de naam Domini Le deed voor de SEMA-autoshow in 2015. Normaal levert zo’n oude Sunny pakweg 70 pk, in deze versie lepelde hij een getunede SR20DET 2.2-liter uit de Datsun/Nissan Silvia, goed voor 440 pk. Dikke wielen met wielkastverbreders en klaar was Le. Hoe hard het geval gaat, is niet bekend.
‘Ja, ook een Bentley behoort tot de raarste pick-ups’
Bentley S1 Saloon
Je moet haast niet goed bij je hoofd zijn om een Bentley S1 uit 1956 te verbouwen tot dit, maar het gebeurde wel. De weledelgestrenge zesde graaf van Stradbroke met de naam Keith Rous kreeg de gele Bentley in bezit en besloot er een pick-up van te maken. En dan ook gelijk maar in kanariegeel. De laadbak is van hout, er ligt een mooi zeiltje overheen tegen de regen en schilderde er een tekstje op. (Dat weer leidt naar een soort vleesboer in Australië, maar meer wilden we ook niet weten.)
Chevrolet Bakkie
Bakkie is Zuid-Afrikaans voor pick-up en klinkt bij ons heel schattig. ‘Hoi, ik heb een bakkie.’ Wij zeggen dat tegen een kop koffie. Maar goed, dit is gewoon een aangepaste Corsa met wat Mokka-elementen. Waarschijnlijk zakt ie al door als je er een zak cement achterin gooit, geinig is ie wel.
Suzuki Mighty Boy
Hoe kleiner de auto in Japan, des te beter. Het zogenaamde kei-car-principe. Miniatuurmotortjes (660 cc) in kleine autootjes, dat rijdt lekker in de overvolle steden. De kei-cars zijn bovendien aan een ander, gunstiger fiscaal regime onderhevig. In Nederland kennen we dit model (met een groter motortje) als de Daihatsu Cuore. Geen schoonheid. En als pick-up ook niet.
Zo, dat waren de raarste pick-ups die we even snel uit onze mouw konden schudden. Kun je nu lekker op je gemak de test van die BMW M3 Pick-up lezen.
Reacties