
‘De reden dat mensen een Lamborghini kopen, is voor 60 procent het design’, zegt Stefano Domenicali, de baas van Lamborghini, terwijl we in een restaurant een bordje pasta eten. Daar twijfelen we geen moment aan – als je wilt dat mensen zich aan je auto vergapen, dan is er geen merk dat in de buurt komt van Lamborghini. Maar momenteel bevinden we ons in een wereldwijde SUV-gekte, en is alles in de auto-industrie ingrijpend aan het verschuiven.
De Urus heeft passie en flair. Hij is ’s werelds eerste zelfverklaarde super-SUV en Lamborghini’s eerste terreinwagen sinds de tank-achtige LM002. Z’n taak is niet alleen om te verrassen en te plezieren – hij moet de verkoopaantallen van het merk verdubbelen van 3.500 naar 7.000 auto’s op jaarbasis, en de financiële basis gaan vormen waarop de supercars van het merk kunnen floreren.
Per definitie is hij dus een auto die is verwekt na intensief marktonderzoek; hij was nooit een flamboyant schetsje achterop een bierviltje. Hij deelt veel van z’n basis en technologie met de Audi Q7, de Porsche Cayenne en de Bentley Bentayga. Of ie geslaagd is? Dat lees je hier.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Ook al heb je veel geld, dan nog kun je geen Lamborghini kopen

De Lamborghini Urus is binnenkort alleen nog maar te krijgen als hybride

De sterkste Lamborghini Urus ooit is deze plug-in hybride Urus SE

Het kan niet lang duren voordat Nederland de Urus Performante als politieauto krijgt

De politie in Italië gaat deze Lamborghini Urus Performante gebruiken als dienstauto

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Deze Lamborghini heeft een andere naam dan op het kentekenbewijs staat

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Heb je een 0 in je kenteken? Dan kun je in dit buurland (misschien) geen boete krijgen

De nieuwe Ferrari 296 Speciale is lichter, sterker, ruiger (en waarschijnlijk duurder)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze week gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn (op bepaalde stukken)
