
‘De reden dat mensen een Lamborghini kopen, is voor 60 procent het design’, zegt Stefano Domenicali, de baas van Lamborghini, terwijl we in een restaurant een bordje pasta eten. Daar twijfelen we geen moment aan – als je wilt dat mensen zich aan je auto vergapen, dan is er geen merk dat in de buurt komt van Lamborghini. Maar momenteel bevinden we ons in een wereldwijde SUV-gekte, en is alles in de auto-industrie ingrijpend aan het verschuiven.
De Urus heeft passie en flair. Hij is ’s werelds eerste zelfverklaarde super-SUV en Lamborghini’s eerste terreinwagen sinds de tank-achtige LM002. Z’n taak is niet alleen om te verrassen en te plezieren – hij moet de verkoopaantallen van het merk verdubbelen van 3.500 naar 7.000 auto’s op jaarbasis, en de financiële basis gaan vormen waarop de supercars van het merk kunnen floreren.
Per definitie is hij dus een auto die is verwekt na intensief marktonderzoek; hij was nooit een flamboyant schetsje achterop een bierviltje. Hij deelt veel van z’n basis en technologie met de Audi Q7, de Porsche Cayenne en de Bentley Bentayga. Of ie geslaagd is? Dat lees je hier.
Meer van TopGear


Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Ook al heb je veel geld, dan nog kun je geen Lamborghini kopen

De Lamborghini Urus is binnenkort alleen nog maar te krijgen als hybride

De sterkste Lamborghini Urus ooit is deze plug-in hybride Urus SE

Het kan niet lang duren voordat Nederland de Urus Performante als politieauto krijgt

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Ook zonder subsidies zullen Nederlanders (vrijwillig) elektrische auto’s blijven kopen

Bij deze Chinese auto met Nederlands tintje krijg je peperdure velgen voor weinig

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?
