
‘De reden dat mensen een Lamborghini kopen, is voor 60 procent het design’, zegt Stefano Domenicali, de baas van Lamborghini, terwijl we in een restaurant een bordje pasta eten. Daar twijfelen we geen moment aan – als je wilt dat mensen zich aan je auto vergapen, dan is er geen merk dat in de buurt komt van Lamborghini. Maar momenteel bevinden we ons in een wereldwijde SUV-gekte, en is alles in de auto-industrie ingrijpend aan het verschuiven.
De Urus heeft passie en flair. Hij is ’s werelds eerste zelfverklaarde super-SUV en Lamborghini’s eerste terreinwagen sinds de tank-achtige LM002. Z’n taak is niet alleen om te verrassen en te plezieren – hij moet de verkoopaantallen van het merk verdubbelen van 3.500 naar 7.000 auto’s op jaarbasis, en de financiële basis gaan vormen waarop de supercars van het merk kunnen floreren.
Per definitie is hij dus een auto die is verwekt na intensief marktonderzoek; hij was nooit een flamboyant schetsje achterop een bierviltje. Hij deelt veel van z’n basis en technologie met de Audi Q7, de Porsche Cayenne en de Bentley Bentayga. Of ie geslaagd is? Dat lees je hier.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear



Lamborghini Urus Performante review: Hoe rijdt de nog sportievere Urus?


Mansory verwijdert twee deuren om de Urus Coupé te maken die Lamborghini niet bouwt


Lamborghini Urus S krijgt duivels veel vermogen


Kind van tien jaar oud koopt (echte) Lamborghini Urus van dealer


Koopje? Nederlandse overheid biedt matzwarte Lamborghini Urus aan



Walkaround Lamborghini Revuelto: Alles wat je moet weten over de stekker-Lambo



Dit is de (forse) prijs van de nieuwe Lamborghini Revuelto



Nu officieel: De Lamborghini Revuelto is de opvolger van de Aventador (1.015 pk!)



De nieuwe Lamborghini LB744 (met V12) is in de stad langzamer dan een Golf GTI


De nieuwe Lamborghini LB744 is 25 procent stijver dan de Aventador



Waar Ferrari een V12 in de SUV legt, wordt de Lamborghini Urus een hybride


De Kia EV9 is een grote elektrische SUV die ook naar Nederland komt


Lego en Land Rover vieren de 75e verjaardag van de Defender


Ford Bronco komt definitief naar Nederland met EcoBoost V6 (335 pk)


De Kia EV9 komt familiezeulen: elektrische SUV met drie zitrijen


Lexus RZ 450e: 1e rij-indruk


Tesla Model X Plaid review: Hoe rijdt 1.020 pk met een half stuur?



Walkaround Lamborghini Revuelto: Alles wat je moet weten over de stekker-Lambo



Dit is de (forse) prijs van de nieuwe Lamborghini Revuelto



Nu officieel: De Lamborghini Revuelto is de opvolger van de Aventador (1.015 pk!)


Rallylegende Juha Kankkunen over zijn liefde voor de Lancia Delta


Dit Nederlandse bedrijf verkoopt volledig vernieuwde Lancia Delta’s met 400 pk



De nieuwe Lamborghini LB744 (met V12) is in de stad langzamer dan een Golf GTI


Tesla gaat bier brouwen met flesjes in de vorm van de Cybertruck


De Mercedes-AMG SL Roadster van Mansory ziet eruit als een speelgoedauto


Waarom het opgegeven koppel van een elektrische auto vaak misleidend is


Spyker is misschien al eventjes dood, maar de soap eromheen nog lang niet


Deze EV-conversie voor je oude Porsche 911 geeft hem 3.900 Nm


Reacties