Groot nieuws uit Frankrijk, dit is de compleet nieuwe Renault 4. Mochten jullie de oude niet meer herkennen, dat was een Renault-concurrent voor de Citroën 2CV (je weet wel, de Eend). De originele Renault 4 was van 1961 tot 1994 in productie en in die tijd zijn er 8.135.424 exemplaren van gebouwd. Dat is exact hetzelfde getal als het aantal keer dat Sky Radio All I Want For Christmas Is You gaat draaien.
Het is geen verrassing dat de Renault 4 er komt, daar ze al de 4Ever Trophy-concept toonden enkele jaren geleden. Het is echter opmerkelijk dat de Renault 4 een comeback maakt. Met de Renault 5 hebben de Fransen namelijk al een kleine elektrische hatchback met retrodesign. De Renault 5 is meer dan een coole, strakke modieuze auto, de Renault 4 is de praktischere crossover-variant.
Renault 4 is groter dan de Renault 5
De Renault 4 ziet er in elk geval geweldig uit. Het is overduidelijk een ode aan het origineel, maar niet een complete kopie. De achterlichten zijn een directe verwijzing naar de originele R4. Aan de voorzijde heeft de nieuwe versie wel een eigen smoel. Om een idee te krijgen van het formaat: de Renault 4 is 4,14 meter lang, 1,80 meter breed en 1,57 meter hoog. Ondanks het lagere getal is de Renault 4 dus groter dan de Renault 5. De wielbasis is 2,62 meter en de rijhoogte 18,1 centimeter.
De bagageruimte is maar liefst 420 liter groot. Ook bijzonder is de lage tildrempel, want de achterklep loopt namelijk door tot in de achterbumper. Dat is handig. Het interieur van de Renault 4 is iets doelmatiger van opzet en biedt iets meer ruimte. Het dashboard lijkt daarentegen wel heel erg veel op dat van de Renault 5. Zo krijg je hetzelfde 10,1-inch grote instrumentarium en 10-inch grote infotainmentdisplay. Tevens zien we zowaar fysieke knoppen.
Twee aandrijflijnen
Net als de Renault 5 staat de Renault 4 op het AmpR Small-platform. Er is keuze uit twee uitvoeringen: Urban Range en Comfort Range. De Urban Range heeft 120 pk en 225 Nm en een 40 kWh grote batterij, waarmee je 300 kilometer kunt halen volgens de WLTP. Snelladen kan tot 80 kW. De Comfort Range heeft meer vermogen (145 pk in totaal), meer koppel (245 Nm), een grotere batterij (52 kWh) en dus een grotere actieradius: 400 kilometer. De Urban Range laadt ook sneller: 100 kW.
Lees ook: Renault-baas zegt dat de elektrische auto langer blijft leven dan de benzineauto
Vervolgens zijn er drie uitrustingsniveaus, te weten Evolution, Techno en Iconic. Het is voornamelijk de aankleding van interieur en exterieur die dan afwijkt. Ze hebben allemaal standaard 18-inch lichtmetalen wielen. Dat is aardig wat groter dan 13-inch wieltjes die de originele Renault 4 had. Prijzen zijn nog niet bekend, maar we gokken erop dat de R4 iets duurder zal zijn dan de kleinere R5. Ook deze auto maakt nu zijn debuut op de Salon van Parijs. In de zomer van 2025 kun je ‘m bij de dealer zien.
EC Dubost heeft op 15 oktober 2024 geschreven:
Leuk, maar hoe meer EV’s Renault lanceert hoe rustiger de verkopers het krijgen in de showroom. Mensen willen het niet, dus ook deze ontwikkelingskosten gaan het putje in. Net zoals bij meerdere fabrikanten gaat Renault het moeilijk krijgen.
R4 heeft op 14 oktober 2024 geschreven:
Verwacht niet dat ze zolang meegaan als de oude, en dat ik ze nog ga zien in Madagaskar. De oude doen daar nog steeds dienst als taxi.
John K heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
Chinees met een Frans sausje.
Nico heeft op 15 oktober 2024 geschreven:
Jammer dat deze r4 niet als hybride verkrijgbaar is. Dan had ik er een besteld .
Maar electrisch pas ik voor.