Ah, de ultieme 911. Dat is eigenlijk al meteen een enorme dooddoener. Elke maand krijgen we wel een paar persberichten op de digitale deurmat die iets soortgelijks suggereren. Je kunt natuurlijk heel veel kanten met een Porsche 911 en bedrijven – zowel tuners als restomodders – doen dat dan ook. De Tuthill GT One is een heel erg bijzondere interpretatie van het concept ‘911’.
De Tuthill doet nog het meeste denken aan een jaren 993-generatie GT1 uit de jaren ’90. Je weet wel, de raceauto waarmee Porsche succesvol was in de endurance-racerij. Daarvan zijn ooit een paar straatversies geweest, die niet geheel ontoepasselijk ‘Strassenversion’ werden genoemd. Het zijn precies die auto’s waar deze recreatie het meest op lijkt.
De Tuthill GT One is een 993-generatie 911
We zeggen inderdaad recreatie en geen restomod, want dit gaat veel verder dan een reguliere opknapbeurt. Het is eigenlijk een compleet nieuwe auto gebouwd om een oud chassisnummer. We moesten even heel goed kijken wat de basis is van de Tuthill GT One en konden het niet direct zien. Gelukkig hebben we op de TopGear-redactie medewerkers rondlopen die de Engelse taal beheersen.
Tuthill Porsche legt uit aan TopGear Nederland dat de GT One gebaseerd is op de 993-generatie van de Porsche 911. Dit is dezelfde auto die Singer pakt voor zijn restomods. Een woordvoerder vertelt ons dat de auto gewoon de openbare weg op mag: ‘De auto is gebaseerd op het 993-chassis en is volledig straatlegaal – net als alle auto’s die Tuthill bouwt.’
Zoals je al had verwacht is er weinig over van de 993, zo benadrukt de woordvoerder nog even: ‘Er zijn veel op maat gemaakte elementen op de auto, waarvan veel door onze team zelf zijn gemaakt.’ De Porsche 993 is van 1993 tot 1998 gebouwd en is de laatste luchtgekoelde 911. Er is echter heel erg veel anders. Zo is de boxermotor niet maar achter de achteras gepositioneerd, juist ervoor. Het is dus een heuse middenmotor-configuratie.
Keuzes, keuzes, keuzes
Over configuratie gesproken, je kunt de Tuthill GT One verregaand configureren. Qua motor is er keuze uit een hoogtoerige (11.000 rpm!) vierliter met 500 pk of een boxermotor ‘met drukvulling’ en meer dan 600 pk. Vervolgens kun je dan kiezen uit een zeventraps automaat met dubbele koppeling of een handgeschakelde zesbak. Het vermogen van 500-600 pk lijkt niet zoveel, de nieuwe M5 Touring heeft al 727 pk, bijvoorbeeld.
Een belangrijk voordeel van de Tuthill GT One is het lage gewicht. Het complete koetswerk is van koolstofvezel en met alle onderdelen is er vooral gekeken naar het gewicht en minder naar de kostprijs. Het leeggewicht zal – geheel afhankelijk van de uiteindelijke specificatie – zo rond de 1.200 kilo liggen.
Mocht je een sterke ‘Singer’-vibe krijgen van deze Tuthill GT One, dan is dat niet zo vreemd. De auto is namelijk ontworpen door niemand minder dan Florian Flatau, die ook voor Singer heeft gewerkt. De Tuthill GT One zal zijn debuut beleven op de Monterey Car Week (ze krijgen het nog druk daar) en zal later in productie gaan. Het plan is er om 22 te gaan bouwen. Prijzen zijn niet bekend, maar ongetwijfeld stratosferisch hoog.
Pascal heeft op 16 augustus 2024 geschreven:
Singer gebruikt de 964 als basis, niet de 993.
Sjoers heeft op 16 augustus 2024 geschreven:
Is dit dan niet toevallig die auto die laatst gespot was op een vliegveld🤔
Robert heeft op 16 augustus 2024 geschreven:
Ja, dit is ‘m
Will heeft op 16 augustus 2024 geschreven:
En ook strontlelijk.