We brachten pas nummer 150 uit van TopGear Magazine. Een mooie reden om terug te blikken op de meest opzienbarende, snelle, coole, geestverruimende, gewone en bizarre auto’s die we meemaakten. En ook de vervelendste momenten
REVAi (G-WIZ) – 2001
Ziet er, meestal, uit als een auto, maar is er geen. Is officieel een ‘vierwieler’, wat betekent dat hij niet aan dezelfde veiligheidsnormen hoeft te voldoen als een echte auto. Net zoiets als van je fiets vallen en dan ontdekken dat je helm uit aluminiumfolie is geknutseld. Een echt afzichtelijk ding, waarvan de populariteit onder weldenkende stedelingen gerekend mag worden tot de treurigste trends van begin van deze eeuw. Naast Crocs, gebroken telefoonschermpjes, planking en de Harlem Shake, uiteraard.
Rover Cityrover – 2003
Het einde van een autofabrikant gaat zelden met veel tromgeroffel gepaard. Het einde van Rover was, ach, de CityRover. In 2003 kreeg het merk het lumineuze idee om de Indiase Tata Indica van een nieuw embleem te voorzien en op de Britse markt te verkopen voor de totaal ongepaste prijs van 10.000 euro. Jawel, tien ruggen, als je ‘m een beetje aangekleed wilde hebben. Dat was veel geld voor een auto die zo weinig bood. Eerlijk gezegd is de wereld er zonder deze auto beter op geworden.
Chrysler PT Cruiser Cabrio – 2005
De standaard Chrysler PT Cruiser is een beetje vreemd. De Cabriolet-versie was echter bijna onvoorstelbaar wanstaltig, waardoor het des te angstaanjagender was dat de automagazines die hem meteen testten (wij niet) Chrysler zo’n beetje unaniem smeekten om hem ook in Europa op de markt te brengen. Uiteindelijk gebeurde dat ook. We weten niet hoeveel ervan werden verkocht, maar veel kunnen het er niet zijn geweest. Want twee jaar later trok het merk zich weer schielijk terug naar de andere kant van de grote plas.
Ssangyong Rodius – 2004
Er valt iets te zeggen voor een auto die evenveel ruimte (en bijna evenveel zitplaatsen) biedt als een intercity, en dat voor de prijs van een retourtje Groningen-Antwerpen. Als die auto de SsangYong Rodius is, worden dergelijke uitspraken meestal gevolgd door het soort gerochel en gereutel dat klinkt wanneer er in horrorfilms mensen aan stukken worden gezaagd. Enorm, maar verder in bijna ieder opzicht niet om aan te zien en mogelijk het lelijkste object dat ooit uit staal werd gemaakt.
Chevrolet Aveo — 2002
De Aveo was niet ‘slecht’ in de traditionele betekenis van het woord. Hij kieperde niet om als je fluks aan het stuur draaide, en de zittingen bezorgden je tijdens een ritje geen ongeneeslijke, nog onbekende ziektes. Nee, hij maakte zich schuldig aan heel iets anders. Hij was saai. Zó saai dat een redacteur die de pech had om er een heel weekend mee door te brengen, zei dat hij de hele tijd had gehoopt dat er iemand tegen hem op zou knallen, zodat er ‘eindelijk eens iets gebeurde’.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
3 reacties op “De ergste auto’s die we ooit reden”
zo lelijk als een Rodius. je kan toch niet voorstellen dat BMW deze auto heeft geimiteerd?
zo lelijk als een Rodius. je kan toch niet voorstellen dat BMW deze auto heeft geimiteerd?
De SSY Rodius werd nochtans ontworpen door degene die ook bij Aston Martin aan de pen zat..
Daar wordt hij helaas nog steeds niet mooier van 🙁