De Lexus LFA is zonder twijfel de beste auto die Lexus ooit bouwde. Van 2010 tot 2012 bouwde Lexus slechts vijfhonderd exemplaren en slechts tien gingen naar Australië. Je zou denken dat ze allemaal al lang een baasje hebben, maar vorige maand werd nog een gloednieuw exemplaar verkocht bij een Lexus-dealer in Australië. Om het nog wat ingewikkelder te maken is de koper de dealer die hem verkocht. Huh?
De prangende vraag in menig brein van de TopGear-lezer is nu: waarom moest die dealer in hemelsnaam zijn eigen Lexus LFA kopen? Australië wijzigde deze maand een aantal regels voor het importeren, goedkeuren en registreren van auto’s. Als de dealer zijn eigen auto niet kocht, kon de auto misschien nooit meer in Australië de weg op, zo meldt het Australische Drive.
Waarom de dealer zijn eigen Lexus LFA ‘kocht’
De Lexus LFA was nog nooit eerder geregistreerd. Hij komt dus niet voor in de database van de Australische RDW. Vanaf 1 juli 2023 moeten alle auto’s die Down Under geregistreerd worden aan strengere eisen voldoen, dus ook auto’s die al in 2010 zijn gebouwd. Om er zeker van te zijn dat de Lexus LFA nog kentekenplaten kon krijgen, moest de dealer de auto op kenteken zetten.
En als je een ongeregistreerde auto op kenteken zet, dan telt het in de statistieken als de verkoop van een nieuwe auto. Zo werd er in 2023 dus nog een gloednieuwe Lexus LFA verkocht – en dan zelfs nog aan de Lexus-dealer zelf. De auto mag nu dus in het land de weg op en de volgende koper mag ook genieten van zijn of haar LFA op de Australische wegen.
Het lijkt erop dat meer dealers het een beetje heet onder de voeten kregen. In heel 2023 zijn er in geen enkele maand zoveel auto’s geregistreerd als in juni. Gemiddeld kwamen er tot juni 91.366 auto’s per maand op kentekenplaten. In juni waren dat er 124.926 stuks. Vermoedelijk dus nog meer dealers die snel nog wat oude voorraad op kenteken hebben gezet.
Specificaties van de Lexus LFA
Dertien jaar na zijn onthulling zijn de cijfertjes die bij de LFA horen nog steeds indrukwekkend. De 4,8-liter V10 klimt tot 9.000 tpm en produceert 570 pk. In 3,7 seconden zit je op de 100 km/u en de top is 326 km/u. Nieuw kostte de auto’s in Nederland ongeveer een half miljoen, maar nu moet je eerder rekenen op ongeveer 1 miljoen euro. Niet eens zo’n gek idee van de dealer om de LFA te bewaren.
Reacties