Ooit gehoord van een octaëder? Nou, anders nu wel en in de toekomst gaan je hersenen deze term verbinden met een Defender. Het merk – ja, het is tegenwoordig een losstaand merk – toonde al eerder wat beelden van ver weg, maar nu is hij echt hier: de Defender Octa. Hij is vernoemd naar de vorm van een diamant, die in het Nederlands octaëder heet. Je komt het tetragonale bipiramide (oftewel, het diamantje) tegen op een speciale badge op de auto.

De Defender Octa moet niet zomaar een uitvoering worden. Nee, dit is het beste wat Defender nu te bieden heeft. De Octa heeft ongeveer dezelfde afmetingen als de Defender 110. Er zitten nieuwe bumpers op, de rijhoogte is opgeschroefd met 28 millimeter en de spoorbreedte is met 68 millimeter gegroeid. Samen zou dit zorgen voor minder overhellen en een doorwaaddiepte van één meter. Zo diep kon een Defender nog nooit door een plas water rijden.

Specificaties van de Defender Octa

Ook qua vermogen is dit het summum van Defender. De Octa heeft een 4,4-liter twinturbo-V8 die wordt geholpen door mild hybride-technologie. De aandrijflijn produceert 635 pk en 750 Nm dat in de Dynamic Launch Mode vergroot wordt met 100 Nm koppel. Een sprintje van 0 naar 100 km/u duurt minimaal vier seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

Natuurlijk krijgt de achttraps automaat hoge en lage gearing voor het offroaden. Daarnaast zijn er 22-inch velgen en terreinbanden. Maar de grootste aanpassingen voor terreinrijden is het onderstel. Daarvoor leent Defender de 6D Dynamics-wielophanging van Range Rover. Het is voor het eerst dat een Defender deze hydraulische onafhankelijke ophanging heeft. Hiermee moet de Octa niet alleen heerlijk op het asfalt liggen, maar ook ‘extreme obstakels’ kunnen overwinnen. We zijn erg nieuwsgierig.

Launch control op een grindpad? Geen probleem

Om er nog maar een offroad-schepje bovenop te doen, krijgt de Octa zijn eigen rijmodus. De Octa-stand is een speciale offroad-modus naast de bestaande zand, gras of rotsen-offroadmodi. Allereerst activeer je ermee de ‘Offroad Launch Control-functie’ voor ‘de snelst mogelijke acceleratie op losse ondergrond’. Daarnaast moet afremmen ook goed gaan dankzij aparte ‘Offroad ABS’ die ook in de Octa-modus zit.

De nieuwe Defender Octa is voor het eerst te zien op het Goodwood Festival of Speed van 11 tot 14 juli. Heb je hem daar gezien en zie je de nieuwe Defender wel zitten, schuif dan gerust drie ton opzij. Defender meldt dat de indicatieve prijs begint bij 275.000 euro. De luxe uitgevoerde en als eerst beschikbare Edition One gaat zelfs voor minimaal 295.000 euro. Flink wat geld voor een Defender, maar onthoudt: het moet voorlopig de aller-, allerbeste Defender zijn.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)