Zoals je hebt kunnen lezen, zijn de regels voor winterbanden in Duitsland voor 2024 aangescherpt. Maar zelfs als je een mooi setje nieuwe banden hebt met alle verplichte symbolen, kun je een boete krijgen. En ook in België, waar winterbanden niet eens verplicht zijn, geldt dezelfde regel. Want bij bepaalde banden moet je een stickertje plakken op het dashboard van je auto. Vooral bij de wat snellere auto’s is dit het geval.

De regels in België en Duitsland hebben te maken met de snelheid die een winterband maximaal mag rijden. De snelheid kun je aflezen aan de codering op de band zelf. We hebben een tabelletje onderaan de pagina gezet. Is de topsnelheid van de auto hoger dan die van de winterband of allseasonband, dan moet je een waarschuwingssticker plakken in het gezichtsveld van de bestuurder. Aan de binnenkant van de auto dus.

Moderne auto’s hebben een ‘digitale sticker’

Je favoriete bandenboer heeft vast zo’n stickertje voor je, maar misschien is het niet nodig. Bij veel moderne auto’s kun je in de boordcomputer aangeven dat je winterbanden hebt gemonteerd. De auto zal dan een melding geven om je aan de snelheidscodering van de band te herinneren. Dat scheelt weer zo’n lelijke sticker plakken.

Heb je een geïmporteerde auto uit Duitsland of België? Dan heb je een kans dat er nog wat stickerresten op je dashboard zitten.

In België moeten de banden er weer af

In België hoef je geen winterbanden te monteren. Maar als jouw banden een M+S-logo of 3PMSF-logo hebben, dan moet je even naar de snelheidscodering kijken. Ook belangrijk: is de topsnelheid van jouw auto hoger dan de winter- of all-seasons-band, dan mogen deze banden in België alleen van 1 oktober tot 30 april gemonteerd zijn. Haalt jouw auto de snelheid van de banden niet, dan mogen ze het hele jaar blijven zitten. Met vierseizoensbanden kan dit wel handig zijn.

Hoe hard mag je rijden met winterbanden?

Dit is heel simpel voor landen als Nederland, België of Frankrijk: je mag in principe zo hard als de maximumsnelheid die op een weg geldt. Er bestaan – voor zover wij weten – geen winterbanden voor personenauto’s die niet harder mogen dan 140 km/u. Wel hebben veel winterbanden een maximumsnelheid en die kun je aflezen aan de snelheidscodering. Aan de hand van deze codering moet je dus in België een sticker plakken.

Lees ook: Deze populaire winterband is vanaf dit jaar verboden in Duitsland

Als je naar Duitsland gaat (waar de regel met de sticker ook geldt) op winterbanden, dan is het eveneens handig om de snelheidscodering te checken. Voor een Dacia Spring (review) loopt het wel los, maar bij een wat snellere auto moet je even goed opletten. Winterbanden die goedgekeurd zijn voor snelheden boven de 240 km/u bestaan wel, maar zijn wat zeldzamer. Rij je een Porsche, dan loont het om even te checken.

Welke snelheidscoderingen zijn er voor (winter)banden?

Letter snelheidsindexSnelheid van de band
L120
M130
N140
Q160
R170
S180
T190
U200
H210
V240
Z240+
W270
Y300
(Y)300+

25 reacties op “Zelfs met de juiste winterbanden kun je nog een boete krijgen in Duitsland en België door dit kleine foutje”

  1. Misschien is het een idee om VOLT te kiezen, een partij die in nagenoeg elk Eoropeesch land is vertegenwoordigd, zij kunnen wat betreft de verkeersregels en autobanden gedoe wellicht iets doen in het verenigd Europa!

  2. Dus Ton en Michiel hebben liever overal in Europa en rode sticker op het dashboard, want overal dezelfde regels. Dus ook in het vlakke Nederland, waar het sporadisch sneeuwt of vriest. En waar die snelheden alleen midden in de nacht haalbaar zijn. Of hebben ze liever nergens een sticker, zodat dat er mogelijk vaker snelle auto’s crashen. Omdat die graag even de grens over gaan om legaal laag te mogen vliegen en net niet in de gaten hadden dat ze de limiet van de banden overschreden? Dat die passant per ongeluk ook geraakt werd en later die week in het ziekenhuis overleed? Ach, dat kan gebeuren. Nee, laten we lekker klagen over Europa.

  3. Weer lekker duidelijk allemaal ( not). Je mag wel een boekhouding bijhouden wat wel en niet mag in welk land. Dat een Europa zie ik hier niet in terrug.

  4. Ik heb begrepen dat je in Duitsland heb banden onder je auto mag monteren (zomer, winter, all season), die de maximum snelheid van je auto niet aankunnen, ongeacht je snelheid.

    Maar goed ondersteunen in banden is investeren in zekerheid. Voor jezelf en voor anderen. Dat besparen op banden heb ik nog nooit begrepen. Kan je geen banden betalen, dan kan je zeker geen auto betalen…

  5. Al die verplichte stickers in het buitenland wordt je stront ziek van! Gewoon ordinaire geld business om weer extra boetes uit te kunnen delen! Ben blij dat de snelweg vignetten inmiddels voor de meeste landen als E-vignet beschikbaar zijn! Heb in het verleden als ik door veel verschillende landen reed soms weleens de halve voorruit volgehad met vignetten, levensgevaarlijk want je zicht werd daardoor flink minder! Maar ja, geld is voor veel Europese landen belangrijker dan verkeersveiligheid!

    • Waar is dat ” een europa” ieder land maakt zijn eigen regeltjes, straks rij je met een aanhanger met ban door Europa, want in iwdt land moet hé straks een andere band onder je auto zetten.

      • Ik heb dat stickertje al jaren op het dashboard voor de (Belgische) automobiel inspectie. Enkel de max toegelaten speed van de banden, en ķlaar. “Max-170km/h” en dat voor mijn camper ( !!?? )
        So what,… ?

        • Wie rijd op een besneeuwde autobahn 240 km? Als je soms in de sneeuw urenlang met zo’n 60 km/H kan rijden? Ik snap het niet. Adriaan Ooms

  6. Snap niet waarom je zou besparen op banden.
    Kan immens veel schelen als je investeert in correcte banden qua wegligging en rem afstand.

  7. Ik heb al jaren een sticker in de auto klaar liggen voor deze verplichting. Misschien moeten mensen zich wat beter inlezen in de wet en regelgeving voor ze iets aanschaffen. Deze sticker is van Michelin en heb ik dan ook tegelijkertijd met mijn winterbanden geregeld. Aangezien ik het wat onsierlijk op het dashboard vind heb ik hem los in de asbak liggen voor het geval dat. Als ik dan staande gehouden ben kan ik hem alsnog in het zicht plakken 😜

  8. Als het me goed bijstaat, kan je ook volstaan door in de boordcomputer de max snelheid in te stellen conform de opgave van de band.
    Een mogelijkheid die je bij veel Duitse merken aantreft.

  9. Het wordt steeds zieker,waar dan ook. Als dit soort onzin de wereld in wordt geslingerd en je ziet het overal,betekend dat,dat er overal te veel regelneven en ambtenaren aan ” het werk” zijn. Idioten zijn het die dit soort geldklopperij,want dat zal weer eens het belangrijkste zijn (boetes uitschrijven is erg lucratief!) de wereld in helpen. Er zijn te veel mensen die blijkbaar echt helemaal niets te doen hebben.

      • Voor Duitsland snap ik het nog, voor wegen zonder beperkingen, maar in België is overal gewoon een max snelheid. Dan zou ik voor mijn oude bakkie, fabrieksopgave 200, die uiteindelijk de 190 haalt (over een lang recht stuk zonder tegenwind en geen stijging) een stikker moeten plakken dat ik niet harder dan 190 mag, want anders een boete. Echter als ik > 120 rij krijg ik een boete voor de snelheid. De Belgische regering snapt het weer eens niet.

    • Dat is voor vele verkeers platen bij uitritten van autostrades ausfart uitrit en de groene platen in Frankrijk.Een duidelijk in Frankrijk ontworpen en toegepast wordt in België nageaapt in het rood , Een Europa. !!!! Bende eeeeezels moet het warm water nog eens opnieuw uitgevonden worden??????

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *