We zijn in principe geen voorstander van nog meer regels in Nederland, maar we hebben ook niet altijd zin om bij de eerste winterse neerslag twee uur in de file te staan omdat Harry zijn Suzuki Ignis op Wanli-banden met droogtescheuren in de vangrail zette. De meeste Europese landen hebben regels voor winterbanden, ook Duitsland. Daar wordt een populaire bandensoort nu verboden tijdens ‘winterse omstandigheden’.

In Duitsland zijn de regels simpel. Als er ‘winterse omstandigheden’ zijn, dan moet je een band hebben met het 3PMSF-symbool. Dit is het bergje met de sneeuwvlok, ook wel het alpine-symbool genoemd. Dit mogen winterbanden zijn of all-season banden. Voorheen waren banden met alleen het M+S-symbool ook nog toegestaan, maar de M+S-band zonder bergje is nu dus verboden in Duitsland. Let op: als er géén winterse omstandigheden zijn, mag je er nog wél mee rijden.

Deze band heeft beide logo’s (M+S en 3PMSF) en is dus wél toegestaan

Pas vooral op met gebruikte winterbanden voor Duitsland

Nieuw kom je banden met alleen het M+S-symbooltje niet meer tegen. Banden die het 3PMSF-symbool en het M+S-teken hebben, mogen dus wel. Dit kunnen dus winterbanden zijn of all-seasons. Het is vooral oppassen bij gebruikte banden. Via de bekende verkoopsites kun je nog wel wat setjes vinden met alleen M+S. Als je niet de grens overgaat, dan kun je deze banden gerust kopen, al moet je altijd kritisch kijken naar de leeftijd van de band.

Via de DOT-code op de wang van de band zie je hoe oud een band is. Tref je een band zonder het alpine-logootje, dan is de kans groot dat ie wat ouder is. Hoe goed de prijs ook is, oktbanden van meer dan tien jaar oud kun je beter laten liggen. Maar check naast de datum ook voor droogtescheuren en andere tekenen van veroudering en uitdroging. Gewoon je gezonde verstand gebruiken. Zoals met alles, eigenlijk. En ja, we hebben het tegen jou, Harry met je Ignis.

Mag Duitsland zomaar de M+S-band verbieden?

Zomaar doen ze het niet. Een jaar geleden kon je hier al lezen dat de M+S-band verboden ging worden in Duitsland vanaf oktober 2024. En zelfs toen al was de regel al eventjes bekend. Banden die jonger waren dan 1 januari 2018 zonder de berg en het sneeuwvlokje waren al verboden tijdens winterse omstandigheden in Duitsland. Nu moet je dus altijd het 3PMSF-logo hebben als het het guur weer is in Duitsland. Zomerbanden zijn op dat moment dus ook verboden.

Waar staan M+S en 3PMSF eigenlijk voor?

Het 3PMSF-logo staat voor ‘Three-Peak Mountain Snowflake’. Het is nogal letterlijk de omschrijving van het symbool: het logo van de berg met drie toppen en een sneeuwvlok. M+S staat voor ‘Mud + Snow’ en dus modder en sneeuw. Nogmaals: je band mag dus wel het M+S-logo hebben in Duitsland, maar als er winterse omstandigheden zijn, dan moet je ook het 3PMSF-logo erbij hebben. Alleen het symbool van het bergje mag ook.

Reacties

  • RG heeft op 12 september 2024 geschreven:

    Food for thought:

    Onder álle omstandigheden m.u.v. sneeuw (ja ook bij -7°C) is de zomerband superieur.

    Reageer
  • John K heeft op 12 september 2024 geschreven:

    Het is weer dik geld verdienen (winter naar zomer of omgekeerd,beiden opslaan in bandenhotel) .En btw naar de staat..De consument moet maar betalen.Je moet wel veiligheid voorop.

    Reageer
  • Daans heeft op 10 september 2024 geschreven:

    Reageer
  • Marco heeft op 10 september 2024 geschreven:

    Ik reed vroeger 3 jaar lang naar Seedorf / Zeven Noord Duitsland op zomerbanden en nooit een ongeluk veroorzaakt, maar als het botst ben jij aanspreekbaar bij schade mbt de banden. Dus schaf winterbanden aan als het sneeuwt.

    • RG heeft op 12 september 2024 geschreven:

      Juist, als het sneeuwt! 😃

      Reageer
    Reageer
  • Joseppe heeft op 10 september 2024 geschreven:

    Vroeger reed ik altijd op zomerbanden,later op regenbanden van Uniroyal en sinds een aantal jaren op all season banden.
    Het is degelijk te merken en eigenlijk verdien je de extra aanschaf kosten al terug op je eigen risico als je betrokken raakt bij een ongeval

    Reageer
  • Björn heeft op 9 september 2024 geschreven:

    Ik heb ooit winterbanden gekocht voor mijn Up GTI en met regenweer waren die levensgevaarlijk. Ik rij nu gewoon het hele jaar door op de originele fabrieksbanden, want hier in België valt er nog maar amper sneeuw.

    • RG heeft op 12 september 2024 geschreven:

      Food for thought:

      Onder álle omstandigheden m.u.v. sneeuw (ja ook bij -7°C) is de zomerband superieur.

      • RG heeft op 12 september 2024 geschreven:

        Hoort hier niet, sorry.

        Reageer
      Reageer
    • Joseppe heeft op 10 september 2024 geschreven:

      Waarschijnlijk heeft jouw Up ook de nodige airbags en gordels die je amper gebruikt. Toch zijn ze net als goede winter/all season banden handig om ernstiger letsel te voorkomen. Het is maar wat je belangrijk vindt.

      • Cootje heeft op 11 september 2024 geschreven:

        Pas je aan tijdens winterse omstandigheden en er kan weinig gebeuren. Ik zie vaak het tegenovergestelde dat mensen die winterbanden gebruiken denken overal de normale snelheid te kunnen rijden omdat ze winterbanden hebben. Het is voor een groot deel een commerciële bedoeling.

        • RG heeft op 12 september 2024 geschreven:

          Cootje: 👍

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear