
Kennen jullie Idols nog? Dat tv-programma waarin iemand die nauwelijks kon zingen tóch wereldberoemd wilde worden als zanger? Het ergste was misschien nog wel dat de ouders die ambitie steunden. Die vonden dat de jury – toch gepokte en gemazelde muziekveteranen – er geen verstand van had. Aan dat fenomeen moesten we denken toen BYD aankondigde dat hun nieuwste project, de Denza Z9 GT, maar liefst tien keer beter is dan wat de Duitse concurrentie te bieden heeft.
Nu houden wij wel van een beetje ambitie. Daarnaast houden we ook van een CEO met een beetje grote mond. Daar kunnen wij dan weer een lekkere kop en smeuïg artikel van maken. In dit geval gaat het dus om de CEO van BYD, Stella Li, die de Denza Z9 GT de hemel in prijst. Volgens haar is deze auto echt tien keer beter dan het beste wat de traditionele Duitse automerken te bieden hebben.
Chinese auto, maar een Duits ontwerp
Daarvan moeten we zeggen: hij smoelt goed, wellicht een beetje generiek. De Denza Z9 GT is getekend door niemand minder dan Wolfgang Egger. Dat is een topdesigner uit Duitsland die voorheen werkte bij Alfa Romeo en daar onder meer de bloedmooie 8C Competizione tekende. Later verkaste hij naar Audi waar hij onder meer de eerste generatie Audi A7 Sportback ontwierp. Nu is hij designdirecteur van de gehele automotive tak van BYD en dus ook van Denza.

De auto moet een soort alternatief zijn voor een Porsche Taycan Sport Turismo. Maar dan beter. Er komen de laatste tijd zoveel nieuwe auto’s uit China, dat je door de bomen het bos niet meer zit. Qua styling lijken ze allemaal op elkaar. Het zijn allemaal EV’s die zo efficiënt mogelijk moeten zijn en zo modern mogelijk moeten ogen. Dus lijken ze allemaal op elkaar. Omdat ze allemaal elektrisch zijn, is het ook iets lastiger te onderscheiden, op de pk’s na. Daarbij vragen we ons af of dit echt een Porsche-concurrent is.
De Denza Z9 GT heeft enorm veel power (maar dan écht veel)
Helemaal gaat het lastig worden omdat Denza mikt op ‘statusbewuste’ mensen. Nu hebben we het idee dat de mensen die een dure Chinese auto rijden vaak ook werkzaam zijn bij het bedrijf. Nu is er een andere reden om je status te etaleren en dat is vermogen. De Denza Z9 GT heeft namelijk heel erg veel vermogen: de plug-in hybride heeft 870 pk en de elektrische variant 970 pk. Nu weten we dat er sprake is van een enorme pk-inflatie de laatste jaren, maar dat is eigenlijk te veel vermogen.
Lees ook: Deze BYD YangWang U9 wil een lowrider zijn en vindt het geen probleem om een wiel te verliezen
De Denza Z9 GT kan zich zichzelf als een krab voortbewegen en in slow motion driften. Geen idee wat je daaraan hebt, maar jouw BMW i5 of Porsche Taycan kan dat niet. Wel een slimme zet is dat Denza inzet op een ongeëvenaarde klantenservice. Prijzen zijn omgerekend ongeveer 40.000 tot 50.000 euro. Daar komen de nodige importtaksen overheen, maar zelfs als het het dubbele was, is het een scherpe prijs. Niet dat we denken dat ook maar iemand die statusbewust is er een gebruikte Taycan voor laat staan.
Lees ook: Dit automerk in Nederland belooft dat je net zo snel kunt laden als tanken – maar kan dat wel?

Een ander naïef noemen en zelf doen alsof China geen probleem is. Iets met een pot, een ketel en zwart zien…
Zo Angelo wat ben jij een naïef mannetje, net of China de enige “bad guy” is in de wereld.
Wat ze hier aan het doen zijn is een duidelijk voorbeeld van wat de RAND denktank al publiceerde:
”
The Chinese Communist Party (CCP) was initially concerned about the rise of social media, considering it a threat to the regime. The CCP has since come to embrace social media as a way to influence domestic and foreign public opinion in the CCP’s favor. Even as Beijing blocks foreign social media platforms, such as Facebook and Twitter (now X), from operating in China, it actively seeks to leverage these and other platforms for both overt propaganda and covert cyber-enabled influence operations abroad. While the results have been limited so far, the advent of generative artificial intelligence (AI) could dramatically improve China’s capabilities moving forward, posing a greater threat to global democracies.
“
Alexander so what dat die uit China komt? China stopt miljoenen Oeigoeren in concentratiekampen en die maken onderdelen voor deze auto’s. China steelt IP van Westerse fabrikanten en stopt dat in deze auto’s. China dumpt hun auto’s op Westerse markten met mega subsidies om onze industrie te beschadigen. China houdt zich niet aan milieu regels. Chinese auto’s sturen hun data naar overheidsservers en kunnen daarmee op hun omgeving spioneren. Als jij dat allemaal prima vindt, dan vind ik jou een LANDVERRADER.
Onder welke steen komen al die China-lovers opeens vandaan??? Heel vreemd dit.
Objectief gezien een mooie auto niks mis mee. Dat hij toevallig uit china komt, so what.
Waarom niet onder je echte naam reageren, Xiao Wang?
Voor al die Chinese propaganda types: geloven jullie echt dat wij in jullie bullsh1t trappen?!?!
Topproducten voor lage prijzen? Technisch en kwalitatief inferieur en niet of nauwelijks goedkoper dan Europese merken, zelfs met de honderden miljarden subsidies die al die semi-staatsbedrijven in China krijgen (alle autofabrikanten staan direct of indirect onder overheidscontrole).
Genieten van een jonge economie die ons om de oren slaat met technologie die wij niet hebben? Dit klinkt als een letterlijke tekst uit de handleiding van het Chinese propaganda ministerie. In werkelijkheid stelen ze nog massaal intellectueel eigendom, is bedrijfsspionage de belangrijkste bron van ‘kennis’ en is het hele idee van batterijen uitwisselen ook gewoon gestolen van Renault die dat in 2008 al deden met hun Fluence.
Het is beschamend dat Topgear meewerkt aan dit soort beïnvloeding van China.
Wat een gegil en geschreeuw. Objectief: hoeveel subsidie kreeg Tesla van US, en van Duitsland? Ja, 1 miljard subsidie om de fabriek in Berlijn neer te zetten. Tientallen miljardensubsidies voor de Europese landbouw, per jaar! Rond de 50 miljard.
Hoeveel subsidies zijn er hier naar 3x modaalverdieners gedaan, zodat ze bijna gratis hun plastic tesla konden rijden? En nu spijt omdat Musk een engnek is.
En China wil de Europese markt veroveren, met top producten voor lage prijzen? SCHANDALIG, laat ze in China blijven 😉 In China hebben de Europese fabrikanten afgelopen 20 jaar miljarden hebben verdiend, zonder daarna op tijd om te schakelen naar electrisch. Concurrentie is goed, China heeft alle recht van de wereld om andere markten te veroveren met hun producten, en de Europese bouwers proberen dat tegen te houden. DAT HEET CONCURRENTIE. Let’s gooooo en in 2030 zien we wel wie er went. Laatste verzoek: laat die racistische teksten achterwege. Dat is nergens voor nodig. Geniet van een jonge economie die ons plots om de oren slaat met technologie die wij niet hebben. Batterijwissel bij Nio al gezien? Gebeurt gewoon al live hier in NL. Op zijn minst opzienbarend en zeer knap, wat er ook mee gaat gebeuren komende jaren.
Peter
Als je goedkope rommel als ty-raps en wartels verkoopt dan kan je wel in China terecht. Maar als je vol spelfouten beweert dat ‘china ons alang voorbij’ is, dan wordt het wel een beetje lachwekkend. Je suggestie ‘samen doe je meer’ is al net zo lachwekkend. Voor China is er geen “samen”. Voor China telt alleen China en de vernietiging van de Westerse industrie. Bedrijfjes die hun rommel verkopen in Europa – WKK bijvoorbeeld – denken slim te zijn maar dragen in feite bij aan de Chinese economische oorlogsvoering.
Gelukkig zijn de Europese autofabrikanten zoveel sterker in hun technische ontwikkeling dan de Chinese copycats en Amerikaanse cowboys dat ze de vroege achterstand op Tesla inmiddels omgebogen hebben in een voorsprong en dat China op alle fronten nog lichtjaren achterloopt.
Wat een afgunst ten koste van de chinese produckten. Word wakker ze zijn ons en de rest van de wereld alang voor bij. China denkt anders, CHINA eerst wij denken nog steeds WIJ eerst. onze grootste fout, samen doe je meer maar wij houden van onze eilandtjes en houden deze krampachtig vast.
Jantje, stop aub met die onzin over een Duitse bubbel als je zo overduidelijk Beijing napraat. Wij willen jullie niet. Dus rot op met die spionagebakken en je beïnvloeding.
jantje kom eens uit de kast jij klein sjineeessje jij bent gewoon een pingpongbal en echt geen NEDERLANDER!!!
En weer komt een Chinese trol propaganda dumpen. Ze zijn er maar druk mee. Misschien kunnen ze in China beter gaan proberen om auto’s te bouwen zonder…
… gestolen IP van Westerse fabrikanten
… Oeigoers dwangarbeid
… honderden miljarden subsidies vanuit de Chinese overheid
… spionage software
Of auto’s die wel enige kwaliteit hebben. Dan zouden wij hier ook allemaal niet zo’n bloedhekel aan die Chinezen hebben.
Deze auto gaat ABSOLUUT een verkooptopper worden. En een ieder die denkt dat wij dat “Chinese spul” niet gaan kopen: wake up and smell the coffee !!!
Europa maakt geen televisies meer, Europa maakt geen telefoons meer, Europa maakt geen computers meer en binnenkort maakt Europa ook geen auto’s meer. Die Denza is echt een topper. Wees nou eens objectief en stap eens uit je Duitse bubbeltje.
Niemand gelooft dat jij “Hans” bent als je dit soort CCCP propaganda over ons heen kotst.
Fantastische Chinese auto’s, fantastische Tesla’s. Het is standaard ChatGPT onzin gel*l of vanuit een Chinese rip-off die volgens jouw fantasie waarschijnlijk veel en veel fantastischer is. Ga lekker Oeigoeren pesten, Chang.
Bami komt uit Indonesië!
Wat een reacties, heb zelf een paar maanden mogen genieten van al die fantastische EV’s in China. En natuurlijk weet ik dat de westerse wereld bedolven is geworden door de eveneens fantastische Tesla’s, maar vlak de auto’s niet uit die op het ogenblik in China worden vervaardigd.
Meteen ook nog wat toeleveranciers van auto-onderdelen bezocht voor merken zoals, Mercedes, Renault, Opel etc. etc.Inderdaad onze Europese auto industrie die onderdelen haalt uit……China.( o.a.. remsystemen ook voor hogesnelheidstreinen)
Dus beste mensen, denk eerst na voordat je de Chinese industrie meteen gaat afvallen zonder eerst onderzoek te doen.
Oké ik begrijp onze houding wel, immers in de 16de eeuw gingen wij, de Europeaan, naar “ de barbaren” toe om thee en zijde te halen en sindsdien zijn wij nog niet genezen van onze arrogantie!
Broffel, Robert, jullie hebben duidelijk oogkleppen op. Aangezien ik voor mijn werk nogal vaak in allerlei huurauto’s rij, kan ik het vergelijk maken. Ik zou altijd Hyundai/Kia of VAG kiezen boven Tesla en al helemaal boven alles wat Chinees is. Precies vanwege wat ‘blegh’ zegt. Het blijft een raadsel hoe mensen kunnen beweren dat de Chinezen voor zouden liggen. Dan heb je waarschijnlijk bepaalde belangen om dat te zeggen.
Nee de Europese software is goed. Enige partij die de software daadwerkelijk voorelkaar heeft is Tesla.
Hij is best leuk maar doe mij maar iets van ons zelf doe me sowieso maar n dikke v8 ipv EV
Maar bovenal iets uit Europa
Europa First moeten we wel opshieten
Nederlanders eerst bedoel.k eigenlijk
Maarja we kun net n fiets bouwen als er nog stikstof ruimte is
Grt 6 i lijn v8 10 12 tdi cdi
Gast, word tijd dat jij je ogen eens los doet, die gekke Chinezen zijn ons al voorbij qua elektrische auto’s. Nog niet van de xiaomi su7 ultra gehoord, zoek maar op, dan piep je wel anders.
Wat een gedrocht. Daarnaast is het allesbehalve goed maar gewoon de zoveelste bami bak. Dus net als al die andere Chinezen gare software, matige afwerking, waardeloze wegligging, dubieuze betrouwbaarheid en 0,0 restwaarde.
En dat staat nog los van dat je principieel niet dood gevonden wil worden in zo’n spionage auto.