Deze 11 auto's wil je. Allemaal

Veilingen zijn eng. Voor je het weet heb je een keer jeuk aan je neus, krabt en BAF!, de veilingmeester mept met zijn hamertje en je zit voor 11 mille opgescheept met een pracht van een Biedermeier pendule met huilend zigeunerherdertje.

Maar! Kijken kost niets, en dat is waar het internet zich weer eens in één van haar vele schoonheden toont. Een béétje veiling toont vooraf de catalogus online, opdat men zich kan oriënteren. En daar is het heerlijk bladeren, zonder kans op onfortuinlijke en bijzonder prijzige vergissingen.

Neem nou de catalogus van de veiling die binnenkort in Scottsdale, Arizona (Amerika, uiteraard) wordt gehouden. Het barst er werkelijk van de fraaie en bijzondere automobielen, variërend van Ford hotrod uit 1932 tot klassieke Aston Martins.

Wij hebben 11 van onze favorieten gekozen en we willen ze allemaal. Wedden dat jij dat ook wilt..?


1
1984 Renault 5 RS Turbo – $90-110k

Eén van de weinige die ooit in de VS is geïmporteerd, zo te zien door een oud vrouwtje dat hem altijd binnen heeft gezet. Hij maakt deel uit van een Californische collectie en is zo griezelig perfect dat wij zelfs bang zouden zijn z'n deur te openen. Zeker gezien de verwachte prijs…

2
1956 Mercedes-Benz 300C Station Wagon – $375-425k

Als je hiermee voor de Ikea komt aanrijden, beginnen ze spontaan dingen naar binnen te gooien. Zonder twijfel één van de meest classy stations ooit, ter wereld of in de rest van het universum (pak dat, planeet 12463a!). Gemaakt door de hoogaangeschreven carrossier Binz, zes-in-lijn, en één en al klasse.

3
1967 Toyota 2000GT – $750-950k

Tuurlijk joh, zo'n bedrag voor een Toyota… Zeker wel, want dit is niet alleen de mooiste Toyota ooit gebouwd, maar (dat durven we wel aan) ook de mooiste Toyota die ze ooit zullen bouwen. Dit prachtding is na zijn geboorte meteen naar (jawel!) Mozambique geëxporteerd en verkeert in smetteloze, originele staat, inclusief de oorspronkelijke tweeliter zes-in-lijn uiteraard. Beeldschoon.

4
1950 Ferrari 166 MM/195 S Berlinetta Le Mans – $5,75-6,5 miljoen

De buitencategorie. Eén van de zes exemplaren die ooit gebouwd zijn. Hoeveel er nog over zijn, geen idee, maar dat boeit ook niet. Dit soort akelige perfectie zal alleen maar heel veel meer waard worden en zelfs dat boeit niet. In de huiskamer zetten, kijken en dromen. En er af en toe een concours d'élegance mee winnen, natuurlijk, want zo'n auto is het.

5
1957 Fiat 600 Mirafiori – $150-200k

Een beetje gekkigheid mag best. Dit oh zo vrolijke apparaat werd in de vijftiger jaren van de vorige eeuw gebruikt om bezoekers mee rond te rijden langs de Fiat-fabrieken en is één van de vijf ooit geproduceerde exemplaren. Uiteraard voorzien van de 29 brullende pk's sterke, 767 cc grote viercilinders van die tijd. En jij gaat er gewoon meer naar het strand, toch?

6
1980 BMW M1 – $575-600k

Oh ja. Oh ja. Oh ja. Een M1. Een echte. Nog wel voorzien van een historisch buitengewoon correcte ProCar-achtervleugel. Inmiddels 36 jaar oud en geen spat minder futuristisch, zeker in dit Inka Orange. Een fenomenale machine, én de naamgever van alles wat nu die felbegeerde M-badge draagt. Zie een 1-serie, zie de heiligschennis. Deze auto wil je. Heel erg.

7
1947 Alfa Romeo 6C 2500 Super Sport Coupe – $600-900k

Weinig auto's definiëren 'Italiaanse stijl' beter dan deze 6C. Hoe bestaat het toch dat een bedrijf dat ooit auto's als deze magistrale verschijning met Touring-carrossierie maakte, nu zo aanmoddert..? Oké, ook dat is waarschijnlijk 'Italiaanse stijl', maar toch. Red ons wereldbeeld, koop deze auto en paradeer er in rond. Dan komt het allemaal goed.

8
Jerry Seinfelds 1974 Porsche 911 Carrera 3.0 IROC RSR – $1,2-1,5 miljoen

Klassieke (en zelfs minder klassieke) Porsche-prijzen vliegen alle kanten op, de laatste tijd, en RSR's zijn nooit goedkoop geweest. Tel daarbij op dat deze jongen ooit van Amerikaans mega-komiek Jerry Seinfeld is geweest en hij er ooit de International Race of Champions mee heeft gereden, en je begrijpt dat deze prijs zelfs aan de voorzichtige kant is.

9
1962 Facel-Vega Facel II – $275-325k

Als je het nou toch over stijl hebt. Pardon: Als je het nou toch over STIJL hebt, dan kun je niet om deze Facel-Vega heen. Dikke V8, drietraps Torquespeed automaat en cruisen maar. Als we het geld toch hadden liggen…

10
1983 Toyota FJ40 Land Cruiser – $100-125k

Wat is dat met die Toyota-prijzen? Nou ja, die gaan dus ook al keihard door het dak. Dit mag dan één van de bijzonder weinige exemplaren (het waren er maar twee…) zijn met het High Altitude-pakket, en dit apparaat mag dan zo goed als in zijn eentje de hele wereld bereikbaar hebben gemaakt, het geeft aan wat voor prijzen er tegenwoordig voor dit soort (toegegeven) geweldenaars betaald wordt.

11
1969 Ferrari Dino 206 GT – $700-800k

Ah, Dino… Oké, het is niet eens zo heel lang geleden dat je dit soort jongens voor een schijntje van deze schatting kon opladen, maar da's heel erg voorbij. Plus: deze is altijd van één eigenaar geweest, heeft een motor die zo te zien nooit gebruikt is, en als de aanhoudende geruchten over een nieuwe Dino waar blijken te zijn, dan wordt dit soort auto's alleen maar (heel) veel duurder. Sla toe!

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken