Bestuurders van conventionele benzineauto’s stappen in de ochtend misschien wel in een koude auto, maar gelukkig heeft een benzineauto ook een verminderde actieradius in de winter. Oh, wacht. Jazeker, elke auto heeft last van de kou. Behalve de EV van de toekomst, misschien. Want het bedrijf CATL is bezig met een nieuwe natrium-ion batterij die zelfs bij -40 graden Celsius geen actieradius verliest.
De capaciteit van de nieuwe batterij is nog niet bekend, want het bedrijf wil de accu volgend jaar pas officieel onthullen. De productie zou moeten starten in 2027, dus dan ga je de batterij in nieuwe EV’s vinden. Het batterijenbedrijf is goede vriendjes met Volkswagen, Ford en Xiaomi. CATL heeft zelf geen plannen om een elektrische auto op de markt te brengen, voor zover bekend.
Wat zijn de voor- en nadelen van natriumbatterijen?
De techniek is nog niet zo ver ontwikkeld als de lithium-ionbatterijen die nu in de meeste auto’s liggen. Maar als je natrium-ionbatterijen op dezelfde schaal zou produceren, dan zou de batterij goedkoper zijn. Momenteel zijn de nieuwe batterijen nog duurder omdat de schaal nog klein is. Het fijne is dat natrium beter beschikbaar is dan lithium. Een nadeel van natrium is dat de energiedichtheid momenteel nog kleiner is, dus je hebt een grotere batterij nodig voor dezelfde actieradius.
Momenteel vind je de natrium-ionbatterijen al in auto’s van het Chinese Chery en JAC. Ook zijn er elektrische scooters met de batterijen. De nieuwe batterij van CATL is dus al de tweede generatie. Het bedrijf verwacht dat de natrium-batterij 20 tot 30 procent van de lithium-ionbatterijen zal vervangen. Vooral bij auto’s met een kleinere actieradius, zo meldt CarNewsChina.
Oooh, TopGear verspreidt propaganda
Op de een of andere manier moeten we dit altijd nog even uitleggen. Nee, we vinden niet dat jij nu aan de EV moet. We haten de benzineauto ook niet. Het tegendeel, zelfs. Maar elke aandrijflijn heeft zijn voor- en nadelen in de winter. En dit vonden we gewoon een interessant nieuwtje. Leuk om te weten: als de benzinemotor eenmaal warm is in de winter, zal ie iets efficiënter kunnen lopen dan in de zomer.
Ronnie heeft op 20 november 2024 geschreven:
Teveel “zou kunnen”, “maar als”, ofwel nog lang niet schaalbaar of efficient. Gaat niet veranderen komende 10 jaar.
Björn heeft op 20 november 2024 geschreven:
Nog wat extra informatie: https://www.batterij-zonnepanelen.be/welke-thuisbatterij-kiezen/natrium-ion/