Het koude weer doet niet veel goeds met de stemming in de ochtend. Meer files, gevoelloze vingers en je tenen liggen los in je schoeisel. Ook elektrische auto’s reageren slecht op het winterweer, maar welke EV is eigenlijk de grootste koukleum? Daar is uiteraard onderzoek naar gedaan; deze elektrische auto’s raken de meeste actieradius kwijt in de winter.

Het verlies van actieradius tijdens de winter geldt voor alle elektrische auto’s, maar grappig genoeg reageren alle elektrische auto’s net even anders op de ijzige temperaturen. Recurrent Auto deed een onderzoek met de data van 7.000 elektrische auto’s om te kijken wat de impact is van lage temperaturen op de batterijen. In totaal ging het om dertien populaire modellen.

Waarom verliest een elektrische auto actieradius in de winter?

Er zijn twee redenen waarom de actieradius van elektrische auto’s in de winter afneemt. Ten eerste zorgen de koude temperaturen ervoor dat de chemische reactie in de batterij langzamer verloopt. Een koude accu heeft gewoon minder actieradius. Binnen parkeren of de accu voorverwarmen aan de laadpaal voordat je vertrekt, kan hierbij helpen.

Daarnaast moeten elektrische auto’s zelf voor hitte zorgen. Bij benzineauto’s komt er warmte vrij van de verbrandingsmotor voor het kacheltje en dit is dus ‘gratis’ te gebruiken om de auto op te warmen. Het nadeel hiervan is dan weer dat deze warmte in de zomer vervliegt. Bij een elektrische auto kost het gebruiken van de kachel energie en dus neemt de actieradius af.

Onderzoek naar het verlies in actieradius in de winter

In dit onderzoek worden de dertien elektrische auto’s vergeleken. De standaard actieradius is gemeten bij 21 graden Celsius, de winteractieradius bij -7 tot 0 graden Celsius. Van een aantal elektrische auto’s in de lijst hadden de onderzoekers geen praktijkcijfers. Voor die auto’s maken ze een schatting op basis van de data die de elektrische auto’s op de boordcomputer laten zien.

Uit het onderzoek blijkt dat de Jaguar I-Pace het minste aantal kilometers verliest wanneer het vriest. Hij gaat volgens de resultaten van 370 kilometer naar 359 kilometer. De actieradius van de Opel Ampera-e (in het onderzoek de Chevrolet Bolt) gaat het hardst naar beneden. Hij verliest bijna een derde van zijn actieradius (van 370 kilometer naar 252 kilometer). Een behoorlijke slok op de borrel.

Lees ook: Ook benzineauto’s zijn onzuiniger in de winter

Welke elektrische auto raakt de meeste actieradius kwijt in de winter?

PlaatsAutoVerlies actieradius
1.Opel Ampera-e32 procent (geschat)
2.Volkswagen ID.430 procent (vastgesteld)
2.Ford Mustang Mach-E30 procent (vastgesteld)
4.BMW i324 procent (geschat)
5.Volkswagen e-Golf23 procent (geschat)
6.Nissan Leaf21 procent (vastgesteld)
6.Tesla Model S19 procent (vastgesteld)
8.Hyundai Kona19 procent (geschat)
9.Tesla Model 317 procent (vastgesteld)
10.Tesla Model X15 procent (vastgesteld)
10.Tesla Model Y15 procent (vastgesteld)
12.Audi e-Tron8 procent (geschat)
13.Jaguar I-Pace3 procent (geschat)

Reacties

  • @Ron heeft op 20 december 2022 geschreven:

    Dat verlies van actieradius heb je wel degelijk als je met een koude motor rijdt. In de zomer verbruik je daar ook 10% minder dan in de winter.

    Reageer
  • Ron heeft op 18 december 2022 geschreven:

    Actieradius verlies heb je dus niet met een brandstof voertuig.
    Dit is weer een bewijs dat die opgevoerde koffiemolens op batterijen rotzooi zijn.

    Reageer
  • Job Anneveldt heeft op 16 december 2022 geschreven:

    Ik mis de ZOE, de eerste die als elektrische auto ontworpen is.
    Mijn ervaring geeft een verlies van ruim 20%. mijn ZOE is van 2016.
    Daar moet ook meegenomen worden dat je meestal rustiger rijdt als het wintert.
    Ik rijd vanaf januari dit jaar uitsluitend in de ECO stand. Bevalt prima!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear