
Betrouwbaarheid van een auto vinden we allemaal heel erg belangrijk. Je wilt immers dat een auto lekker lang meegaat en dat je er zo min mogelijk aan hebt. Toch is het nog een hele uitdaging om een auto betrouwbaar te krijgen. Een auto bestaat immers uit vele onderdelen en als er een paar het begeven, kan dat in sommige gevallen verstrekkende gevolgen hebben. Zelfs betrouwbare automerken maken soms weleens een onbetrouwbare auto.
Het overkomt de besten weleens. Zonder te gaan verklappen welke motoren er in het rijtje staan, kunnen we wel twee dingen meegeven. Als er sprake is van een technisch compleet andere auto, is de kans iets groter. Vaak zijn het de nieuwe technieken die af en toe voor hoofdbrekens zorgen. Denk aan technische maatregelen voor een lagere uitstoot of de toename van elektronica. In sommige gevallen beide.
Mercedes E-klasse (W211)
Mercedes had altijd een grote naam op het gebied van betrouwbaarheid. In de jaren ’90 kwam Jürgen Schrempp aan het roer te staan. Hij kreeg van de aandeelhouders de vraag mee of er iets meer winst gemaakt kon worden. Geen probleem. De E-Klasse 1984 tot 1995 stond synoniem voor betrouwbaarheid. Het model erna was al iets minder, met name de nauwelijks aanwezige roestpreventie.

Het ging helemaal mis met de W211-generatie. Deze kwam in 2002. De E-Klasse reed geweldig, zag er uitstekend uit en kon je krijgen met de meest hightech-opties. Het bleef helaas niet helemaal heel. Motorisch was er overigens niet zo gek veel mis mee, maar de elektronica speelde hem parten. Later bleek ook dat de roestpreventie ietsje beter voor elkaar was, maar nog lang niet goed genoeg.
Toyota Avensis Clean Power diesel & Lexus IS220d
Toyota is een merk dat synoniem staat aan betrouwbaarheid. Dat imago hebben ze overal ter wereld. Maar ook de Japanners hebben weleens een onbetrouwbare auto gemaakt. Het ging alleen mis toen ze ook dikke diesels wilden gaan maken. De 2,2-liter Clean Power-diesel was een technologisch hoogstandje. De oude Avensis-diesel had de 115 pk sterke 2.0 D4-D, wat destijds voldoende was voor vertegenwoordigers van luxe stofzuigers.

De 2.2 had 150 of zelfs 177 pk. Die laatste had ook nog eens 400 Nm. Ongelooflijke waarden voor een diesel. Die laatste motor kon je ook krijgen in de Lexus IS220d, waarmee Lexus een antwoord had op de populaire 320d. Helaas bleek de motor catastrofaal onbetrouwbaar en ging eigenlijk alles eraan kapot. Het was niet zozeer of de motor in de soep liep, maar wanneer. Niet lang daarna liet Toyota het bouwen van diesels over aan BMW.
Peugeot 308
Bij Peugeot ging het geleidelijk achteruit. Dat komt vooral omdat Peugeot jarenlang een soort Mercedes-light was als het ging om betrouwbaarheid. De 504 en 505 waren bijkans onverwoestbaar. Met name de diesels van Peugeot leken gemaakt voor de eeuwigheid. Per generatie vlakte dat ietsje af. Met de ‘07’-serie ging het al iets achteruit. Met name de multiplex-bekabeling kregen ze niet onder controle.

Overigens waren het ook regelrechte verkooptoppers, dus veel mensen kregen ermee te maken. Bij de 308 ging het zo mogelijk nog slechter, de THP-motoren waren episch onbetrouwbaar met een hoop issues die mis konden gaan, plus een hoop elektrische issues van de auto zelf. Met de facelift werden ze al een stuk beter, overigens.
Volvo XC90
Volvo was lange tijd een soort Zweedse Mercedes. Ietsje goedkoper, ietsje meer ingetogen en iets meer de nadruk op veiligheid. De 200-, 700- en 900-serie waren bijna onverwoestbaar. Dat is de reden waarom je ze nog altijd tegenkomt. Na het millennium, onder de Ford-paraplu, wist Volvo nog altijd auto’s te maken die net een paar ton langer meeliepen dan de concurrentie. Met de XC90 was dat echter niet het geval. Die auto was de eerste Volvo nieuwe stijl en eigenlijk kwam die auto iets te vroeg op de markt.

Het nadeel was dat de Nederlandse importeur het liefst zoveel mogelijk wilde hebben, in verband met fiscale voordelen. Begrijp ons niet verkeerd, in veel opzichten was de XC90 een flinke stap voorwaarts. Helaas werd het model geplaagd door vele kinderziektes, met name de PHEV’s (die iedereen kocht) met een hoop opties (die iedereen bestelde). Dit model XC90 staat nog altijd in de showrooms, maar na al die jaren heeft Volvo de kinderziektes er inmiddels wel uit. Het is nu dus geen onbetrouwbare auto meer.
Uiteraard is dit slechts een greep uit doorgaans betrouwbare merken die een auto op de markt hebben gebracht die niet helemaal perfect bleek te zijn. Mocht je zelf nog een paar leuke toevoegingen hebben, houden we ons van harte aanbevolen. Laat het weten in de commentsectie.
begin jaren negentig nog taxi gereden(in Amsterdam,nooit geen ongeluk gehad maar dat was meer geluk dan wijsheid)de taxibaas had mercedes en opel omega (dat waren pas echt lekkere autootjes)met die mercedessen was het goed knudde met de pet als ze reden was er geen betere auto te vinden echter met de nadruk op als,de monteur stond met zijn handen in het haar,kon helemaal niets doen aan de mercedessen (was veel te ingewikkeld geworden met al die elektronica.
lang verhaal wat in te korten,de taxibaas ging bijna failliet door die mercedessen,en verkocht wat taxi nummers(ver onder de marktwaarde omdat hij wist dat de vergunningenshit vrijgegeven zou worden)in ieder geval ging hij niet failliet,
zelf wel 1 derde deel gekocht voor een tonnetje op de reutel(normaal was het 2 ton)kreeg er gelukkig wel een Opel Omega bij
had het tonnetje in 2 jaar er uit gereden toen ik hoorde dat de vergunnengen niet meer doorverkocht konden worden(er is hier nog een film over geweest ) in ieder geval twee jaar voor niks gereden maar gelukkig wel in een OpelOmega
De Mercedes taxi’s uit begin jaren negentig waren van de W124 serie. Volgens jou dramatisch slecht, maar in dit artikel juist gekwalificeerd als bijzonder betrouwbaar. En dit is ook de reputatie die dit model heeft bij (ex) Mercedes rijders.
In dit artikel wordt de W211 serie (2002-2009) genoemd als onbetrouwbaar. Dat klopt zeker voor de modellen t/m 2005. Na de facelift in 2006, waarbij de auto op talloze punten werd verbeterd, was de W211 juist een geliefde en zeer betrouwbare auto.
Niet vergeten dat de THP motoren waren samen met BMW ontwikkeld.
De meest onbetrouwbare deel van de motor was de boven kant (valvetroniec) welke juist is door BMW ontwikkeld.
Onderkant van de motor was zonder enige problemen en deze door Peugeot was bedacht.
Dus niet Peugeot maar BMW moet hier in de lijst gaan staan!!!
Het valvetronic gedeelte zit alleen op de VTI variant. Deze had geen turbo maar variabele nokkenhoogte. Lag ook in diverse mini’s en bmw’s. Deze motor was al iets betrouwbaarder omdat de ketting het wel vol hield, geen hogedruk brandstofpomp of turbo die wel bij de thp sneuvelde. De vti had overigens wel dezelfde olieverbruik problemen en de nokkenassen konden in de kop slijten waardoor het kleppensysteem niet de juiste olie kreeg en vervuilde of faalde.
Versie met turbo was later geïntroduceerd en dat is 100% zelfde motor met als VTi met alleen turbo toegevoegd.
Die versie was ook in sommige meestal kleinere BMW’s en Minis verkocht.
Volvo is in mijn ogen een auto met veel marketing imago, Zweden design , veiligheid waar ze “premium” status claimen, echter is gewoon een goede middenklasser mogelijk de beste. De onderhoud tarieven in de Volvo werkplaats zijn voor een particulier niet meer te betalen met 195- per uur
De 90 serie is gewoon een te dure auto.
Svenska.
Na jarenlang bij een Toyota dealer gewerkt te hebben is het probleem met de power diesel bekend. Werkt nu niet meer bij een Toyota dealer. Echter er zit een maar aan , dat dit probleem zich alleen in Nederland zich voor deed. In Duitsland wisten ze niet waar je het over had . Probleem was dat de motor verstopte als er te zacht mee gereden werd , wat ze in Duitsland niet deden. Wij hadden een klant welke 150.000 per jaar reed van Nederland naar Duitsland en nergens last van had . Deze heeft hem na 5 jaar ingeruild zonder een probleem . Wil dit toch even melden.
Je bedoelt natuurlijk dat de inlaat en de kleppen zwaar vervuilde door een onvolledige verbranding en dat is waarom veel THP motoren ook dezelfde problemen krijgen.
De enige Chrysler limousine die bij ons betrouwbaar is, is de Diesel met de V6 3.0 ltr. Mercedes motor. https://www.limousine.nl/roze-limousine-huren/special-design-limousine-huren/ helaas geen EUR6 dus wel met regelmaat een bonnetje pakken.
W211 onbetrouwbaar…. Hoe moet je de generaties er na dan noem?
Golf 4 1999 dagelijks gebruik blijft maar gaan 260.000 km eerste uitlaat, normaal jaarlijks onderhoud.
Ongelooflijk, zeer tevreden mee.
Ook ik ben in bezit van Golf 4 1.9 tdi. De teller staat momenteel op 6,5 ton. Motor rijdt nog super goed, regelmatig onderhoud, erg prettige auto
Hier een 307Sw uit 2007. Gekocht met 204k nu bijna 420k geen grote noemenswaardige problemen los van slijtage werk. Orginele bak en motorblok!
Ik heb ook een Golf 4 TDi (2001). Motorisch één van de beste gemaakt. Nu boven de 7 ton, zonder los te zijn geweest.
Ik rijd nu met E klasse w211 van 2007en tot nu toe ben nog altijd zeer tevreden.
Heeft 330000 km en ik heb dit jaar ongeveer 60000 km gemaakt.
Heeft ook geen enkel roest.
Met c klasse van 2000is heel andere verhaal, een roest bak natuurlijk.
Motor was uitstekend super goed.
Mijn e220cdi w211 heeft inmiddels 5 ton op de teller. Er is in de afgelopen 3 ton nagenoeg niets stuk gegaan. Een paar draagarmen en een motorsteunen, deze zijn voor normaal geld te fixen. De auto roest niet en rijdt als een nieuwe. Beste auto ooit.
Ik rij al 6 jaar in een e klasse W212, 200cdi bouwjaar 2010. Gekocht met 160.000 km en staat nu op 260.000. In deze periode alleen een koppeling, ophangrubber versnellingsbak en stuurslotmodule als reparatie gehad. Het subframe achter is onder garantie na 14 jaar gratis vervangen door de dealer, terwijl hij al jaren door de buurtgarage wordt onderhouden. De carrosserie is roestvrij en deels van aluminium(motorkap en achterklep meen ik). De motor stoot 5.000 deeltjes uit bij de apk roettest, terwijl 1 miljoen is toegestaan! Ik ervaar de w212 generatie als zeer betrouwbaar.
De Mercedes w211 was tm 2007 erg slecht,gevolg dat Mercedes 1 miljard voor de facelift heeft geïnvesteerd,vanaf 2008 is de w211 een oerdegelijke probleemloze auto.
Ik rijd nu met E klasse w211 van 2007en tot nu toe ben nog altijd zeer tevreden.
Heeft 330000 km en ik heb dit jaar ongeveer 60000 km gemaakt.
Heeft ook geen enkel roest.
Met c klasse van 2000is heel andere verhaal, een roest bak natuurlijk.
Motor was uitstekend super goed.
Ik heb een serie E klasses gereden Ook de gewraakte. Echt een nachtmerrie qua elektronica. Het model erna was wel goed gelukkig. Ik rijd nu een EQS waarvan ik verwacht had dat ie veel elektronica issues zou hebben omdat ie vol nieuwe gimmicks zit, maar nu, na 3jr nog steeds perfect.
Was laatst al naar buiten gekomen de de nieuwe model van Peugeot en daarmee ook citroën en opel het the probleem ook hebben
Dat is geloof ik de wetbelt de thp had een ander probleem geloof ik.
Mercedes en roest-preventie…
Doorrottende achterdeuren van de G-klasse, rotte spatborden van de E’s..
Mercedes C klasse was ook notoire roestbak waar de subframes na 4 jaar compleet werden vervangen
In die tijd was er maar 1 betrouwbare benz en dat was de smart forfour
lullen moet je engens anders doen he
Penny heeft iemand ervaring met een ranch rover decapotable van 2016 of 2017
Wel grappig van die mercedes