We kunnen een discussie aanwakkeren over of het nog wel van deze tijd is dat je voor je eigen plezier volle bak benzine gaat stoken op de Duitse Autobahn. En je mag je afvragen of het wel verantwoord is. Maar dat is niet het punt van dit artikel. Feit is dat het legaal is om hard te rijden op veel plekken in Duitsland, en van één keertje gas geven vergaat de wereld niet. (Maar als iedereen zo denkt, dan misschien wel. Goed, nogmaals: dat is het punt hier niet.)

We hebben het geluk dat we met enige regelmaat voor werk (dus op kosten van de baas) de grens over mogen – soms zelfs in potente auto’s. Het internet staat vol met goedbedoelde tips over hoe je je veilig over de Autobahn beweegt, maar er zijn dingen die je bijna nergens leest. Dus hier een lijstje met handige tips die je eigenlijk ook even moet weten voordat Flitsmeister met geklemde kaken ‘willkommen in Deutschland’ zegt.

Stop niet bij rustplaatsen zonder winkeltje

Dit is misschien de belangrijkste tip van allemaal. Als je een stuk gaat rijden, dan komt er ooit een moment dat je tegen je partner zegt dat je ‘even naar je eigen gezeik gaat luisteren’. Als je naar het toilet moet, stop dan niet bij de rustplaatsen zonder een winkeltje, maar zoek altijd een plek om te stoppen met een restaurant of een tankstation. Daar moet je bijna altijd betalen om te mogen plassen, maar dat is het geld meer dan waard.

Want deze bovenstaande RVS-plasbunkers, daar wil je niet zijn. Ze ruiken alsof ze sinds de val van de muur niet meer zijn schoongemaakt en als je alleen al de deurklink aanraakt, voel je je dagenlang vies. Nog erger is het als je op de knop drukt van het wastafeltje en er geen water uit de kraan komt. Die vinger kun je net zo goed afhakken. Nee, betaal die 80 cent bij een mooi verzorgd tankstation en koop daarna van het bonnetje dat je krijgt een lekkere Mars.

Niemand is onder de indruk van jouw gele platen

Voor jou is het waarschijnlijk een bijzonder moment: eindelijk mag je weer eens je gaspedaal begraven in het tapijt. Maar de gemiddelde Duitser is op dat moment gewoon aan het forenzen en is niet onder de indruk van jouw gele kentekenplaat – hoe dicht je ook op zijn voorbumper zit. En de bestuurder vóór jou houdt gewoon zijn eigen (met een beetje pech zuinige) tempo aan. Het kan zomaar zijn dat je kilometerslang alsnog maar 100 of 130 mag rijden.

Moeten we de Baustellen nog benoemen?

Nee toch? Ben je net lekker onderweg en zijn de caravans naar de rechterrijstrook verdwenen, zie je de borden in de verte al opdoemen. Je ziet dat alle Duitsers braaf afremmen naar de opgegeven snelheid, dus dat doe je dan ook maar. Pas trouwens goed op dat je auto niet te breed is voor de linkerrijstrook, want de regels daarvoor zijn iets strenger dan je gewend bent.

Het verbruik valt reuze mee

Je zou denken dat als je een dubbele snelheid aanhoudt, dat je ook twee keer zoveel brandstof gaat verbruiken. En inderdaad: het verbruik schiet omhoog als je lange tijd met een hoog tempo rijdt, maar dat gaat je op een gemiddelde zomerdag toch niet lukken. Het is dan te druk met toeristen en andere mensen die jouw gevoel van urgentie niet delen.

Hierboven zie je het verbruik van een Touareg R met een lege hybride-accu, wat dus betekent dat ie bijna 2.000 kilo meesleept op enkel een 3,0-liter V6-motor. Maar met alle Baustellen en het vakantieverkeer ligt de gemiddelde snelheid maar op 99 km/u en het verbruik daarmee ook pas op 11,1 liter per 100 kilometer. Als je overigens met een Chiron op topsnelheid gaat rijden, dan drinkt ie 15 liter per minuut.

Gaten in het internet – dus download je muziek

Dit is iets wat Nederlanders (met een degelijke telefoon) niet meer gewend zijn: op de Duitse snelweg valt het internet regelmatig weg. Dit betekent dat je Spotify er soms eventjes mee ophoudt én dat je Flitsmeister niet meer werkt. Dat laatste is geen probleem op plekken waar je zo hard mag rijden als je wilt. Maar misschien bij de werkzaamheden toch wat rustiger aan doen.

Vermogen is fijn

Dit klinkt als een open deur, want ook in Nederland is het leuk om snel op te trekken. Maar bij ons kun je met 116 pk eenvoudig met het overige verkeer meekomen als je gewoon een beetje anticipeert. In Duitsland is het wel fijn om een auto te hebben die bij 130 nog meer dan genoeg over heeft. Als de Opel Mokka vóór je dan aan de kant gaat, trek jij hem moeiteloos weer naar het tempo dat jij aangenaam vindt. Heb je twee auto’s voor de deur staan, kies dan niet de zuinigste, maar de snelste.

Wen niet aan de borden zonder limiet

Het witte ronde bord met de grijze tekens en de zwarte diagonale strepen is wat je wilt zien als je een beetje tempo wilt maken op de Autobahn. Het bord geeft aan dat er geen maximumsnelheid geldt. Maar als je een paar dagen door Duitsland hebt gereden, zorg dan dat je mentaal de omschakeling maakt als je weer terug in Nederland bent aangekomen.

Autobahn onbeperkte snelheid bord 100

Het probleem is dat in andere landen borden zijn die hier akelig op lijken. In het geval van Nederland moet je dan niet vergeten dat je overdag echt niet harder mag dan 100 km/u. Niet dat je ‘m volautomatisch even doortrekt naar de 170 km/u.

Flitsmeister mag niet

Goed, dit is redelijk bekend, maar je mag dus geen Flitsmeister aan hebben staan – of andere hulpjes die snelheidscontroles verklikken. En als je nou bijdehand bent en denkt: maar mijn passagier rijdt niet, dus die mag het wel – daar trapt de Polizei niet in. Niemand in de auto mag Flitsmeister aan hebben staan als je door Duitsland rijdt.

Reacties

  • Gekke henkie heeft op 19 augustus 2024 geschreven:

    Voor degenen die al op 2 wielen mogen rijden, tussen de file door rijden is verboden met de motor (al heb ik er nog nooit een boete of waarchuwing voor gehad). Met de aanhanger achter de motor mag je maar 60km/uur, ook op de snelweg. (Wederom nog nooit een boete of waarschuwing voor gehad). Als je geflitst wordt is dat doorgaans aan de voorkant, noteer je kenteken op de voorkant anders krijg je de foto niet thuis opgestuurd.

    Reageer
  • Kragt heeft op 19 augustus 2024 geschreven:

    Fijn dat er nog een land is waar regels gerespecteerd worden en waar automobilisten van dat land een zichtbaar betere rijopleiding hebben genoten. Die verantwoord met snelle auto’s om kunnen gaan. Dat is wat anders dan het platte, domme en asociale gedrag dat ik dagelijks op de Nederlandse wegen meemaak. Maar ja;”what’s in a name” ?!

    • S-Max heeft op 20 augustus 2024 geschreven:

      Veel Duitsers zijn Baustelle rasers. Die knallen met 120+ door de Baustelle waar een Tempolimit van 60 of 80 kmh geldt. Tempolimit wordt in het algemeen steeds minder aangehouden.
      Links plakken is helaas geen Nederlandse ziekte meer, geen richting aangeven is juist naar Nederland overgeslagen. Verkeerde uitwisseling.

      De tip over de toiletten is terecht, alleen kost het tegenwoordig een euro.

      Reageer
    Reageer
  • Smooth heeft op 19 augustus 2024 geschreven:

    Even vise versa… Niet rechts inhalen?
    Dan moeten die Duitsers (en de rest hier in NL) niet zo asociaal links blijven hangen wat dus heel vaak gebeurd. En niet aan de kant gaan.
    Dan vraag je er om…

    • Martijn heeft op 19 augustus 2024 geschreven:

      ‘Dan vraag je erom’…

      Iedereen heeft zijn eigen definitie van te lang links rijden. Als ik een vrachtauto inhaal vinden sommigen al dat ik te lang links rij, ik moet er liefst achter blijven hangen.

      Eigen rechter spelen is sowieso nooit goed te praten.

      • Emlex heeft op 19 augustus 2024 geschreven:

        Als de vrachtauto rechts van je is, en je gaat sneller dan hem, dan ben je hem aan het inhalen. Is er rechts een vrije baan dan ben je NIET aan het inhalen. Simpel toch?

        • Smooth heeft op 20 augustus 2024 geschreven:

          Jij snapt m

          Reageer
        Reageer
      • Speedfeak heeft op 19 augustus 2024 geschreven:

        Zou het niet belangrijker zijn te vertellen dat uw verzekering, alsook die van Duitsers! tegenwoordig bij ongelukken met hoge snelheden bijna niet meer vergoeden. En u dus onverzekerd rondrijdt…

        • S-Max heeft op 20 augustus 2024 geschreven:

          Zoals Fred opmerkt, dit is onzin. Je kunt deels aansprakelijk gesteld worden wegens “Fahrlässigkeit”, het onverantwoord snel rijden.

          Reageer
        • Airsucker heeft op 19 augustus 2024 geschreven:

          Klopt dat vergeten een heleboel mensen boven de 130 km/h niet verzekerd.

          • Fred heeft op 20 augustus 2024 geschreven:

            Grote onzin!
            Boven de 130 heb je alleen grote kans dat je in ieder geval voor 30% van de schade opkomt. Los van de schuldvraag.

          Reageer
        Reageer
      • Pero heeft op 19 augustus 2024 geschreven:

        Moet je jouw snelheid gewoon aanpassen en als je dat niet wilt even wachten tot iedereen voorbij is. Ik hou van hard rijden op de snelweg maar die ene keer dat het besluit er is om het rustig aan te doen is het een kleine “moeite” om ervoor te zorgen niemand tot last te zijn.

        • Smooth heeft op 20 augustus 2024 geschreven:

          Precies. En dat is wat ik bedoel. Wees niemand tot last.
          Als er plek is ga weer terug naar rechts als er zowat niemand rijdt.
          En niet al veeeele kilometers van te voren op de 3e baan alvast gaan rijden omdat je dan veeeeel later een splitsing krijgt. Of andersom….2 wegen samengevoegd, blijf niet op de 3e baan hangen. Ga naar rechts.
          Ik heb het dan ook over hángen.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Angie heeft op 19 augustus 2024 geschreven:

    De term Tinus Remschoen komt daar vandaan…gassen remmen, gassen remmen…
    Tankstations zijn schaars langs de snelweg, zorg voor een goede volle tank.
    Neem zwitsal doekjes mee voor het geval je bij de Rastplatz moet stoppen om te plassen.
    Weg werkzaamheden doen ze ook graag in de zomer net als in NL dat zorgt voor lange files

    Reageer
  • 440-iX heeft op 19 augustus 2024 geschreven:

    De opvatting van het verkeer is totaal anders dan hier.
    1. Bumperkleef niet! Houd een afstand van ten minste snelheid (in km) over 2 ( in meters).
    Doe je het toch wordt het als belediging opgevat.
    2. Haal rechts nooit in. Daar kun je bij Die Polizei voor aangegeven worden.
    3. Verwacht niet dat de Duitsers voor je tussen 2 vrachtwagens met een afstand van 50 m induiken.
    In D hoef je niet rechts gaan als je binnen 20 seconden alweer en nasr verwachting gaat inhalen. (2₩ seconden regel)
    4. Als je naar de rechterspoor teruggaat val niet voor de motorkap van de auto binnen die al daar rijdt. Deze schunnige NLse gewoonte wordt daar als afsnijden opgevat. Houd een afstand van snelheid over 2 dus.
    5. Een inhaalmaneuvre moet binnen 45 seconden afgerond zijn. Het snelheidsverschil bedraagt 10 km/h.
    6. Geef ruimte aan anderen. Duitsers doen het ook. Het is niet tof/cool om anderen van tussen de vrachtwagens niet op de linkerspoor te laten komen of niet te laten invoegen. Het wordt als onbeschoft gedrag opgevat.
    7. NLs wanen zich Jesus die op het water kan lopen. Dat zijn ze niet. Dus: als het regent voetje af van het gas en tot 80 km/h afremmen. Dat doen Duitsers ook en met reden: er ligt geen Zoab asfalt op de weg.
    8. In Duitsland is het niet tof om snelheidslimieten te negeren. Dus als er een bord staat is het verstandig dit ter harte te nemen.
    Het wordt als bijzonder onbehouwen opgevat als men bij de voorligger toch bumperkleeft in deze situaties.Dit kan zelfs agressie ( of ” Hupenkonzert”) uitlokken.

    Ik rijd in NLook volgens deze regels: in de afgelopen maand werd in 2x gebrakechecked. ( door een oude VW Suv en een Paupermetcedes met zijn 1390 ccm motor :)) Ondertussen reed ik 5dkm in D: zonder incidenten. Noemenswaardig.
    De mate van bumperkleven en het buiten beschouwing laten van de 100km/h limiet in NL valt me op. Net als het binnenvallen in de rechterstrook als een baksteen. (” vor der Schnauze reinscheren”)
    En let op: als je een Duitser toch brakecheckt omdat he zo rijdt is de kans groot dat he aanhand van het dashcam filmpje aangifte doet. ( ja dat kan; in NL kan je enkel een melding doen. ) En dan is de kans groot dat de boete tot de duizenden EUR oploopt met een invordering van 12 maanden.

    • Brummifahrer heeft op 19 augustus 2024 geschreven:

      Je vergeet nog èèn maatregel.
      Ook Nederlanders krijgen strafpunten bijgeschreven op hun rijbewijs in Duitsland bij gedragingen waar de Polizei bij is geweest en die onder ernstige verkeers delicten vallen.
      Nederlanders krijgen in tegenstelling tot Duitsers daarvan geen bericht hoeveel strafpunten ze hebben opgebouwd.
      Als het aantal punten een max bereikt heeft ,en je rijd in Duitsland,loopt je de kans dat je ter plekke een rijverbod wordt opgelegd.
      Duitsland kent een puntensysteem voor ernstige verkeers misdragingen. Ook bekend als Flensburger Punkte.
      O.a. het negeren van een stoplicht valt er ook onder.

      Reageer
    Reageer
  • Johny heeft op 19 augustus 2024 geschreven:

    En na de Abfahrt geld nog steeds de snelheidsbeperking tot er een bord komt dat deze opgeheven is.
    En boven de 130 km moet je bij een ongeval aantonen dat je niet fout was en de auto onder controle had, anders ben je niet verzekerd. Of zeker wordt je schuldig bevonden en kost ‘t je no claim.

    Reageer
  • Henk jr heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

    Invoegstroken zijn soms akelig kort. Vol gas dus als je de autobahn op moet en extra opletten als je op de rechterbaan zit.

    Reageer
  • Kurt heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

    Nog een tip Rettungsgasse
    Bij een file maken de Duitsers ruimte voor de hulpdiensten door zoveel mogelijk aan de buitenkant van de rijstrook stil te staan

    • S-Max heeft op 20 augustus 2024 geschreven:

      Sterker, dit is wettelijk verplicht. Je kunt hier beboet voor worden, kan tot een paar honderd euro oplopen plus een punkt in Flensburg. Ja, ook Nederlanders kunnen Punkte sammeln. Bij 8 Punkte is een inwoner van Duitsland zijn rijbewijs voor geruime tijd kwijt. Voor Nederlanders geldt dan voor die periode een
      Fahrverbot, alleen in Duitsland natuurlijk.

      Reageer
    Reageer
  • Guy heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

    Op 1800km autobaan 41 bouwwerken met ongeveer 350 km en toiletten in DDR waren steeds goed onderhouden

    • Jacco heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

      Nog een tip, zie je gele kentekenplaten met 100 tot 500 meter daarvoor een vrachtwagen, bereid je voor om in de ankers te gaan. Bijna alle keren tot nu toe dat ik vol in de ankers heb moeten gaan in Duitsland is door Nederlanders die denken dat ze nog in Nederland rijden, nog een kleine tip als je de 100-130 rijder bent, kijk 2 keer in je spiegel, heel veel Duitsers zullen u dankbaar zijn als u ‘m er niet zomaar meer voorprakt

      • Max_Snelheid heeft op 23 augustus 2024 geschreven:

        Jaaaa ik liep de reacties al na of iemand dit noemt! Dé ergernis op de Autobahn: gele nummerplaat achter een vrachtwagen = laat je gas maar vast los. Nederlanders denken blijkbaar dat richting aangeven een vrijbrief is om meteen de linkerbaan op te duiken zonder verder te kijken ook al zit je al bijna op hun achterbumper. Soms zelfs met caravan en al. Prima als ze zelf al beetje snelheid hebben en meteen vlot meeknallen, maar meestal hobbelen ze met 100Km/u verder en jij kan vol in de ankers.

        Reageer
      • Marcelt4 heeft op 19 augustus 2024 geschreven:

        Dit is zo herkenbaar!

        • Stoplichtkabouter heeft op 19 augustus 2024 geschreven:

          In Nederland ben ik ook dankbaar als ze ‘m er niet voorprakken.
          Maar ja, cruise control is zo handig.
          Alleen jammer dat als je je rem aanraakt, dat de cc er dan af is, en je dan weer helemaal op 1 knopje moet drukken om ‘m weer aan te zetten.

          • Hk heeft op 19 augustus 2024 geschreven:

            Iedereen weet de dingen langs de autobaan. Daar is nog een toilet zonder te moeten betalen. Niet zo als in nl. en je weet dat het meurt. Krijg je er gratis bij.

            Dus van al die negatieve berichte van dit is niet en dat deugd niet.

            Dus aan die nutteloze informatie heb je helemaal niks.

          • R heeft op 19 augustus 2024 geschreven:

            De duitsers remmen gewoon nettjes af als je richting aangeeft

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Niek heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

    En ik mis nog een belangrijke tip. Als er iemand achter je aan komt rijden met een hogere snelheid, zorg dat je aan de kant bent voor diegene er is! Zo zijn ze dat daar gewend. Komt er één hard aanrijden en jij wilt die vrachtauto voor je graag voorbij heb je 2 opties. Snelheid aanpassen aan de auto die er aan komt blazen, of wachten tot die voorbij is. Zeker niet denken ik ga er even rustig voorbij, hij wacht maar even. Dat is in Nederland wel normaal, maar daar niet!

    • Johan heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

      Zo zijn ze dat gewend , ja,leuk en aardig maar dat gaat niet altijd op als voor je ook een rij autos rijd en als ze gaan knipperen met de lampen , drängeln dus gaat het niet op ,zelfs verboden dat drängeln

      Reageer
    Reageer
  • Extaxie heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

    Duitse benzine is sowieso een stuk goedkoper net buiten de autobahn.
    Duitse benzine is ook zuiniger dan Nederlandse benzine.
    Ook wat dat betreft worden wij hier in de zeik genomen.

    • S-Max heeft op 20 augustus 2024 geschreven:

      Duitse benzine is zuiniger? Grapjas.
      Mag je mij, als inwoner van Duitsland even uitleggen.

      Reageer
    Reageer
  • Iemand heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

    Correctie
    “Zo hard rijden als je wil” moet
    “Zo hard rijden als je KAN” zijn 😉

    • Bastian heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

      Nee,de regel is: zo hard als de verkeerssituatie toelaat,niet wil of kan😉

      • Iemand heeft op 20 augustus 2024 geschreven:

        Ja is ook zo🙈
        Maar is bijna “hetzelfde” toch:
        Je KAN zo hard als de verkeerssituatie toelaat🤓

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Thijmen heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

    Nog een goede tip: tank alleen bij een autohof, scheelt je een hoop geld…

    Reageer
  • Bér heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

    Begin van het artikel is gewoon prut, net of alleen brandstof auto’s hardrijders zijn, electrische auto’s gaan echt niet langzamer.

    • Stoplichtkabouter heeft op 19 augustus 2024 geschreven:

      Nee, maar die staan wel eerder stil.

      Reageer
    Reageer
  • Paco heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

    De belangrijkste tip mis ik, tank of laad op tijd. Er zit gemiddeld 50 km tussen de pompstations op de snelweg. Als je met een lege tank komt stil te staan en je hebt geen gevulde jerrycan bij je dan kan je een bon krijgen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear