De markt voor bedrijfswagens is soms best interessant. Natuurlijk, in veel gevallen zijn het vooral verstandige busjes die een lage kilometerkostprijs moeten hebben en vooral functioneel inzetbaar zijn. Maar tegenwoordig zien we ook wat leukere bedrijfswagens die er geinig uitzien. Denk aan de retrotastische Volkswagen ID.Buzz, de bijzondere Hyundai Stellar en nu maar liefst drie nieuwe futuristische Renault-bedrijfswagens die elke binnenstad in mogen, want ze zijn geheel elektrisch.

Het gaat om drie compleet nieuwe modellen: Estafette, Goelette en Trafic. Deze zijn ontwikkeld door Flexis, een nieuw bedrijf. Het is in principe een samenwerking met Renault (dat had je niet verwacht), Volvo en de CMA CGM Group. Die laatste is een Frans bedrijf dat zich specialiseert in logistiek ter land, ter zee en in de lucht. Daarmee bedoelen we daadwerkelijk transport, niet het TROS-kijkcijferkanon met titels als Fiets ‘m d’r in, Blij dat ik glij en Tobbedansen.

Renault Trafic

De naam Trafic kennen we natuurlijk al als bedrijfswagen van Renault. Die bedrijfsauto is er al sinds 2014 en is nu dus 11 jaar oud. Bedrijfswagens kennen langere modelcycli dan personenauto’s, maar een opvolger binnenkort zou welkom zijn. De auto heet overigens Trafic E-Tech Electric en is dus geheel elektrisch. De wielen staan helemaal op de hoeken van de carrosserie, voor maximale binnenruimte. Desondanks is de draaicirkel min of meer gelijk aan die van een Renault Clio.

Ook opvallend: de nieuwe Trafic is laag: slechts 1,90 meter is niet veel voor een bedrijfswagen, ideaal voor als je veel parkeergarages moet inrijden. Overigens zullen er ongetwijfeld diverse hoogtes en lengte zijn als de auto op de markt komt. Over techniek, configuraties en uitvoeringen zegt Renault nog niets. Wel dat er een achterspoiler aanwezig is. Ook mooi, toch?

Renault Goelette

Dan is er de Renault Goelette, een naam die Renault van 1956 tot 1966 voerde. In dit geval is de Goelette gelijk aan de Trafic tot aan de B-stijl. Dus de neus is identiek, alles daarachter is anders. De Goelette is voor bedrijven met hele specifieke wensen. Je kunt de Goelette krijgen als chassis-cabine, met een gesloten separate laadbox of als kiepwagen. Maar je kunt dus ook gewoon een ‘kale’ Goelette bestellen en die helemaal naar wens aankleden.

Estafette

Nog een bekende naam uit de bedrijfswagenwereld van Renault. Dit is geen variant op de Trafic, maar is een unieke auto. Je kunt hem het beste zien als een elektrische alternatief voor de Renault Master, de grootste bedrijfswagen van Renault. Waar de Trafic heel erg laag is, is de estafette juist heel erg hoog. Echt heel erg hoog: 2,60 meter. Personen tot 1,90 meter lang kunnen gewoon tussen de laadruimte en cabine doorlopen. Ideaal voor pakketservice.

Lees ook: Automerk legt uit waarom het onmogelijk is om een goedkope auto te maken voor Nederland

Nu is het niet verwonderlijk dat een automerk een aantal bijzondere auto’s laat zien. Een groot verschil is dat Renault ze in productie gaat nemen. Vanaf 2026 – dat is volgend jaar al – rollen ze van de band in de fabriek in Sandouville, in het noorden van Frankrijk bij Le Havre. Of er ook Volvo-versies van komen is niet bekend. Renault en Volvo hebben eerder samengewerkt, met name met het lenen van elkaars motoren. Zo kon je de Safrane krijgen met een Volvo vijfcilinder en diverse Renault-diesels in de S40/V40.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)