Als je na het vijfde shotje tequila bang bent voor alcoholvergiftiging, dan moet je niet nog de zesde en de zevende nemen. Behalve als je zeker weet dat je daarna faliekant over je nek gaat en dat je daardoor alles kwijt bent. En nee, dit mag niet beschouwd worden als advies. Hetzelfde is aan de hand in Utrecht. Daar zijn ze bang dat het stroomnet overbelast raakt door EV’s. Dus wat doen ze? Ze parkeren 500 extra EV’s aan de laadpaal.
Het deelautoplatform MyWheels gaat 500 elektrische auto’s van Renault in Utrecht neerzetten. Je zou denken dat alle transformatorhuisjes spontaan in de fik vliegen, maar het tegenovergestelde is waar: de elektrische auto’s gaan werken als een soort buffer. Ze laden op als er weinig druk is op het stroomnet en zullen juist elektriciteit terugleveren wanneer de vraag groot is.
Vehicle to Grid is de oplossing
In vakjargon heeft dit ‘Vehicle to Grid’ of V2G in coole EV-taal. Het betekent niets meer dan dat de auto’s energie terugleveren aan het stroomnet. De partijen die meewerken aan het project noemen de Renaults ‘rijdende buurtbatterijen’. Het gaat om de Renault 5 en de Renault 4. Die laatste heb je waarschijnlijk nog niet zien rijden in Nederland, maar de Renault 5 kun je zo hier en daar al spotten.
‘Met meer dan 35 procent van de daken bedekt met zonnepanelen, leent Utrecht zich uitstekend voor de uitrol van dit initiatief. De elektrische deelauto’s bieden 10 procent van de benodigde flexibiliteit in de regio Utrecht om zonne- en windenergie over dag en nacht in evenwicht te brengen’, zo meldt het persbericht. En zo is de oorzaak van het probleem ineens ook onderdeel van de oplossing.
HANS PEPERKAMP(TECHNEUT) heeft op 28 november 2024 geschreven:
ALS ZE 15 JAAR GELEDEN DE NETSTROOMKABELS HADDEN VERVANGEN DOOR DIKKERE KOPEREN-KABELS DAN WAREN DE NETSTROOMUITVAL NIET AAN DE ORDE MAAR HET IS WEER HET STEEDS OUDE LIEDJE,DE VERANTWOORDELIJKE KEKEN DE ANDERE KANT UIT,OF HADDEN TE WEINIG ELEKTRO-TECHNIEK KENNIS?.jE HEBT IN DE TECHNIEK OOK MET WETJES TE MAKEN OA DE WET VAN OHM: U = I X R SPANNING = GELIJK AAN AMPARE X WEERSTAND 16 AMPARE X 230 WATT WISSELSPANNING IN DE 1 PHASE,IS WAT JE PER GROEP KUNT BETREKKEN.3 PHASE IS GELIJK AAN MAXIMAAL 11 KW/H WAT JE KUNT LADEN VOOR HET OPLADEN VAN EEN E-AUTO,EN DAN MOETEN DE NETSTROOMKABELS IN DE WONING OOK NOG VOLDOENDE DIKTE’S BESCHIKKEN,ANDERS KAN ER SPONTAAN WONING-BRAND ONTSTAAN.EN DAARNAAST MOETEN OOK DE KRACHTSTROOM TRANSFORMATOREN VERVANGEN WORDEN.EN WETEN ZE DAT IN UTRECHT OOK?.MAAR DE VERLOSSER VAN AL DAT LEED IS OP KOMST: DE OTTO 4 SLAG KLEPPENMOTOR MET WATERSTOF-INJECTIE VIA YOUTUBE.NL (TIK IN) IMAGE OF A HYDROGEN ENGINE (TIK IN) TOYOTA HYDROGEN CAR(TIK IN)koop GEEN elektrische auto meer!: geeft weer in een zeer hoog-geschoolde mening het waarom.De consument kan zelf wel bepalen blijf ik jarenlang doorrijden met zijn brandstof-auto,of een E-auto,die na 8 jaar toe is aan een zeer dure lithium-pakket,EN GEZIEN DE DAGWAARDE GEZIEN KAN WORDEN ALS TOTAL-LOSS (tik in) EXPLODING BROKEN DOWN TESLA MODEL 3,EN NEEM KENNIS HET WAAROM DAT JE E-AUTO NIET MEER TE VERKOPEN IS,EN DIE UIT UTRECHT VIND LATER WEER VIA MARKTPLAATS IN DE AANBIEDING TE KOOP!.IK RIJDT ZELF WEL ELEKTRISCH,MAAR VIA MIJN ZEER DURE NIEUWSTE SCOOTMOBIEL,MET SCHIJFREMMEN/25 KM/H MET HANDGAS/LEDVERLICHTING EN 4 ZEER GROTE WIELEN VOOR VEILIG RIJDEN,EN VOLDOET AAN ALLE WET-VOORSCHRIFTEN.WANT OVER ENIGE JAREN STAAN WE ALLEMAAL STIL,OMDAT ER ZOVEEL E-AUTO’S MAAR STEEDS MEER BRANDSTOF-AUTO’S ZULLEN RIJDEN IN NEDERLAND.MAAR OOK DE AUTO-PARKEER-PLEKKEN VOL ZIJN,MAAR OOK DE STEEDS MEER GROEIENDE VOLLOPEN VAN DE WEGEN-AUTO-SNELWEGEN.JE ZULT MAAR IN UTRECHT WONEN,EN DE E-AUTO’S 500 AAN SCHAFTE ELEKTRISCHE AUTO’S HET STROOMNET ZULLEN ONTLASTEN,WIE VERZINT ZOIETS?HET IS WEER DIE WITTE BOORDEN MENTALITEIT,DIE NOG STEEDS HEERST IN NEDERLAND.VAAK DOOR EIGEN ONKUNDE,EEN OPLOSSING DENKEN TE HEBBEN?.LAAT JE EIGEN NIET FOPPEN,KLIMAAT/MILLIEU-ASPECTEN BEGINT BIJ JE ZELF.