Deze Lancia-collectie mag weg voor 6,8 miljoen euro

En dat is een prima deal

Foto('s): Girardo en Co

Nog een slordige 7 miljoen euro liggen? Leuk, kom je op ons verjaardagsfeestje? We sturen het verlanglijstje binnenkort op. En zelfs dan hou je nog genoeg over om deze ‘Campion Collection’ (zonder ‘h’), een groep met Martini-strepen gedrapeerde Lancia’s, bij dure-spullen-partij Girardo & Co te halen. De Lancia-collectie moet samen 6,8 miljoen euro opleveren, net iets meer dan 1 miljoen euro per stuk.

Lancia Beta Montecarlo Turbo GR V

Lancia Beta Montecarlo Turbo GR VFoto('s): Girardo en Co

Dit was de eerste Lancia die weer meedeed aan de 24 Uur van Le Mans sinds het merk stopte in de jaren vijftig. Hij won de race niet, maar wel het World Endurance Championship in 1980 en 1981. Het chassis komt van Dallara, het koetswerk van Pininfarina en de motor van Abarth. Een soort royal flush als het gaat om mooi spul uit Italië. De 1,4-liter turbomotor produceert ruim 450 pk, wat meer dan genoeg is met een gewicht van 780 kilo.

Lancia LC1 Group VI

Lancia LC1 Group VIFoto('s): Girardo en Co

Deze auto, dames en heren, won de 1.000 kilometer van de Nürburgring in 1982. Lancia bouwde slechts vier exemplaren en het zou de eerste Italiaanse auto zijn met ‘ground-effect’, heel kort uitgelegd als aerodynamica aan de onderkant van de auto die neerwaartse druk creëert. Ook hier komt het vermogen van een 1,4-liter Abarth-motor die zo’n 430 pk produceert. Deze hoeft slechts 665 kilo voort te stuwen.

Lancia LC2 Group C

Lancia LC2 Group CFoto('s): Girardo en Co

Nog een lange-afstandsracer uit de jaren tachtig. Deze werd gereden door viermalig Le Mans-winnaar Henri Pescarolo. Dit keer kwam de V8-motor van Ferrari en meet 3,0 liter. Je kijkt nu naar 850 kilo en ruim 720 pk. Hou je goed vast.

Lancia Delta 037 Rallye Evo 2 Group B

Lancia Delta 037 Rallye Evo 2 Group BFoto('s): Girardo en Co

Niet alleen het hoogtepunt van Lancia, maar wellicht het hoogtepunt van álle auto’s. Dit is één van de twintig 037 Evo 2’s – de ultieme uitmonstering van de 037. Zeker met de Martini-strepen erop wordt het niet veel hebberigmakender. De 2,1-liter Abarth-motor stuurt 330 pk door een vijfbak naar de achterwielen. Dit is de laatste achterwielaangedreven auto die een rally-wereldtitel won. Dit was de fabriekstestauto, gereden door Markku Alen tijdens de 1000 Meren-rally in Finland. Ook won deze auto in 1985 de Rally Città di Mantova in Italië met Graziano Rossi achter het stuur.

Lancia Delta S4 Corsa Group B

Lancia Delta S4 Corsa Group BFoto('s): Girardo en Co

Nog een Groep B-auto als nominatie voor de coolste auto aller tijden. Deze Delta won de Rally Mille Miglia in 1986 en werd onder andere gereden door Markku Alen en Miki Biasion. De turbo op de 1,8-liter viercilinder zorgt voor meer dan 550 pk. Gelukkig kreeg deze rally-hatch wel vierwielaandrijving. De 0-100-tijd op gravel is zo’n 2,5 seconden. Oef.

Lancia Delta HF Integrale 8v Group A

Lancia Delta HF Integrale 8v Group AFoto('s): Girardo en Co

Deze Integrale 8v won de Rallye van Portugal in 1988. Een flinke prestatie, aangezien het de eerste race was van de auto. In totaal won de Integrale 8v maar liefst 36 WRC-races. Miki Biasion won het kampioenschap in 1988 met deze auto. De 2,0-liter turboviercilinder produceert 275 pk en gooit dat naar alle wielen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws