Pas in de jaren tachtig kwam de eerste draagbare computer op de markt. Met een laptopje op schoot kijken naar de gegevens van alle sensoren in een testauto, was in de jaren zestig dus geen optie. Ook moesten ze zich daar op het toilet nog vermaken zonder Instagram-tijdlijn. Het waren zware tijden. Daarom bouwde Mercedes in de jaren zestig deze 300 Messwagen, ook wel de Measuring Car genoemd. Je kunt het zien als een rijdende computer.

Alles wat er nodig was om data te meten én op te slaan bij een testauto woog zo veel toentertijd, dat het de wegligging van een testvoertuig (en daarmee de metingen) zou beïnvloeden. Bovendien zou de opnameapparatuur niet goed tegen schokken en stoten kunnen – en laat een weg vol kuilen nou een belangrijk onderdeel zijn van alle testwerkzaamheden.

Daarom werd deze Mercedes 300 (W189) omgebouwd tot Messwagen of Meetwagen. Vanaf de B-stijl naar achteren werd een glazen koepel geplaatst en de auto werd volgepropt met opnameapparatuur om de data op te slaan. De bestuurders zaten op twee karige rieten stoeltjes. De 300 Messwagen werd met een datakabel van 30 meter aan de te testen auto verbonden.

De Mercedes 300 Messwagen volgde de te testen auto’s over de baan

De te testen auto ging de testbaan op en de Mercedes 300 volgde op een afstand van minder dan 30 meter om alle data op te slaan. Voor die tijd was het een snelle station, want de auto kreeg een 3,0-liter zes-in-lijn met 160 pk. Deze Mercedes 300 Messwagen staat nu in het Museum in Stuttgart.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear