Een auto moet eens in de zoveel tijd naar de garage. Meestal zijn deze bezoekjes niet voor je plezier, tenzij je er zo vaak bent geweest dat de garagist je als familie begint te zien. Is dit niet het geval, dan kost het je in het ergste geval een hoop geld. Wat er dan nog bij komt, is dat er soms begrippen langskomen waarvan je je zou kunnen afvragen of ze niet ter plekke verzonnen zijn.
Als je niet met alle technische benamingen van auto-onderdelen bekend bent, begrijpen we dat heel goed. Ook wij komen zo nu en dan nieuwe termen tegen. Zo hadden we heel lang geen idee dat er zoiets bestond als knipperlichtvloeistof. Goed, malafide garages kunnen je nog weleens met een verzonnen mankement om de tuin proberen te leiden – maar hieronder vind je vreemde termen die toch echt bestaan. Heb je er bij je garage niks aan, dan kun je het met deze begrippen nog altijd goed doen bij Galgje.
Pingelen/kloppen
In eerste instantie klinkt pingelen als een voetbalterm, als iets wat met geld te maken heeft of als iets wat je vroeger gebruikte op de knikkerbaan. Toch is pingelen – ook wel kloppen of detonatie genoemd – een probleem dat de motor van je auto kan slopen. Pingelen ontstaat wanneer de ontsteking in de motor te vroeg plaatsvindt, dus voordat de zuiger het bovenste punt heeft bereikt.
Je kunt het vergelijken met schommelen. Als je een duw krijgt terwijl je op het hoogste punt zit, ga je netjes weer de andere kant op. Maar als je nog naar achteren gaat en je ontvangt al een beuk in je rug, dan doet dat pijn. Pingelen is een probleem dat klinkt alsof er knikkers door je motorruimte stuiteren. Over het algemeen wordt je motor er niet oud mee – laat er dus zeker naar kijken.
LSD
Nee, dit heeft niets te maken met het festivalseizoen. Al wordt een Ford Fiesta er absoluut leuker van. Deze afkorting staat voor Limited Slip Differential, in de Nederlandse taal beter bekend als het sperdifferentieel. Basistechnieklesje: dit onderdeel zorgt ervoor dat het wiel dat minder grip heeft niet eindeloos blijft doordraaien terwijl het andere wiel niet meer aangedreven wordt. Dit is handig met offroaden, maar ook als je een snelle bocht neemt of gaat driften: het zorgt ervoor dat de wielen links én rechts aangedreven blijven.
Cuppen
Wanneer dit aan de orde is, hoor je het direct: het klinkt en voelt in de auto alsof je banden niet meer rond zijn. Ze gaan als het ware een zingend geluid maken. Simpel gezegd is een cuppende band inderdaad niet meer helemaal rond, doordat het profiel niet meer egaal is. Overdreven gezegd: je band is op het ene punt hoger dan op het andere. Het ontstaan van een cuppende band komt volgens de ANWB door onbalans in de velgen, een foute bandenspanning of verkeerde uitlijning. Ook een versleten ophanging kan eraan bijdragen.
Kat
Als de garagist tegen je zegt dat je kat zijn beste tijd heeft gehad, kun je denken: ik heb toch geen kat? Of: is Poekie nu echt door zijn negende leven heen? Beter is het om af te wegen welk lichaamsdeel je kunt verkopen, gezien de offerte die gaat komen. De afkorting staat voor een katalysator, het ‘filter’ in je uitlaat dat de uitlaatgassen reinigt door middel van speciale metalen als platina en rhodium. Dit maakt het onderdeel ook zo duur.
Wielvlucht
Nog een leuke term die te maken heeft met de uitlijning van je wielen. Bij wielvlucht, ook wel camber genoemd, kun je een negatieve of een positieve hoek aanhouden. Bij een negatieve wielvlucht staat je wiel aan de bovenkant verder naar binnen dan aan de onderkant. Bij positieve wielvlucht is dat net andersom. Zoals je je kunt voorstellen, heeft de wielvlucht een sterke invloed op het weggedrag van je auto. Maar je hoeft dus niet bang te zijn dat je wielen ervandoor gaan.
Banjobout
Deze bout produceert geen mooie tonen wanneer hij vastzit of lekt. Het is een doodnormale bout, alleen zit er een klein gaatje in waar vloeistof doorheen kan. Vaak worden deze bouten gebruikt bij het remsysteem van een auto, bijvoorbeeld om de remslang op de remklauw te bevestigen. De bout houdt de leiding op zijn plek en laat toch de vloeistof doorstromen.
Nippel
Soms vragen we ons af welk woordenboek is gebruikt bij het verzinnen van deze benamingen. Een nippel is iets wat je eerder zou verwachten op websites die niet geschikt zijn voor de werkvloer. Misschien heeft het wel met cuppen te maken? Nee hoor, deze nippel is heel onschuldig. Het is een klein uitsteekseltje, waar lucht uit kan ontsnappen door het open te draaien. Het wordt onder andere gebruikt bij het ontluchten van de remmen.
Mof
We bedoelen hier natuurlijk niet de bijnaam van onze oosterburen mee, die ze te danken hebben aan de kokers die Duitse soldaten droegen in de jaren ’40 om hun handen warm te houden. In een autogarage kan een monteur het over een mof hebben bij bijvoorbeeld het afdichten van de uitlaat. Dankzij de mof kunnen twee delen aan elkaar bevestigen zodat het geheel gasdicht is
Vrijloper
Meestal als je dit hoort, heb je geluk. Het is namelijk zo dat wanneer jouw auto een vrijloopmotor heeft, de kleppen en de zuigers van de motor elkaar niet kunnen raken. Dit betekent dat je minder kans hebt op motorschade wanneer de distributieriem van de auto klapt of verspringt. Als een motor geen vrijloper is, loopt hij vast als die riem kapot gaat, want dan raken de kleppen de zuigers en kan de motor niet meer vrij ronddraaien. Die reparatie wil je niet op je bord krijgen.
Blow-off ventiel
Dit klinkt eerder als een fout speeltje of een middeltje om stoom af te blazen. Iets afblazen doet het wel: de turbodruk. Wanneer de turbo een bepaalde druk heeft bereikt of je haalt je voet van het gas, hoor je dit ventiel werken. Het maakt een sissend geluid, wat de lucht is die uit de turbo ontsnapt. Als dit niet gebeurt, gaat het proces via het schoepenrad van de turbo. Dit zorgt voor dat leuke verslavende niesgeluidje, maar is niet het beste voor je turbo.
Dick heeft op 28 september 2024 geschreven:
Hyperbratie in de vooras. Dat is echt vervelend.
Gert heeft op 1 juli 2024 geschreven:
Beste iedereen,
Welke auto’s hebben zo’n vrije loop motor.
Ik alleen weet dat de fire motoren van fiat een vrij loop motor is.
Noem er eens een paar?
Dank u vriendelijk.
Nix heeft op 1 juli 2024 geschreven:
Mx5
Dirk heeft op 1 juli 2024 geschreven:
Lada 1200 en 1300
Walgelijk zijn jullie heeft op 30 juni 2024 geschreven:
‘Deze’ nippel is vrij onschuldig? Dus andere tepels niet? Mannentepels mogen overal. Overal zie je ze. Maar vróúwentepels??? Voor het voeden van babies? Zelfde onderdeel als op een mannenlichaam? Neee, vrouwentepels kunnen écht niet! Deze zijn niet ‘vrij onschuldig’. Deze komen alleen voor op pornosites. Een baby voeden? Welnee. Want vrouwentepels zijn door mannen geseksualiseerd, en dus vrouwen moeten zich bedekken. Want anders…
Stoplichtkabouter heeft op 30 juni 2024 geschreven:
Van mij hoeven vrouwen zich helemaal niet te bedekken.
Een vrouwenlichaam is mooi, en een moeder die haar baby de borst geeft, vind ik het mooiste wat er is.
Zo vertederend…
Dus ik begrijp uw reactie niet zo goed.
Net zo min, als de mensen die beweren, dat een moeder die haar baby de borst geeft, porno is.
Zo heb ik het nog nooit bekeken.
Maar wat uw reactie nou op een auto site doet?
JdHuisen heeft op 30 juni 2024 geschreven:
Ow weten we dat ook weer.
Dat blow-off ventiel hoor ik constant in Tilburg, aan de Ringbaan-West. Meestal een donkerblauwe Mitsubishi die met 150 langskomt. Maar ik zie ook vaak een Mercedes AMG laagvliegen, een zilveren. Die hebben dus (nog) een turbo. Die slaat blijkbaar aan als ze gaan opstijgen van Schiphol Tilburg.
Ed heeft op 30 juni 2024 geschreven:
Komt de benaming “mof” niet van het (winter)kledingstuk? Een soort van koker van bont waar je je armen aan weerszijden insteekt? Zelfde principe lijkt mij…
Stoplichtkabouter heeft op 30 juni 2024 geschreven:
Ja, de benaming “mof” komt idd van het door jou omschreven kledingstuk.
En die werden vaak door Duitse dames gedragen.
Al dan niet met een klein pistool er in.
Vandaar de naam “moffen”.
Zowel voor Duitsers, als voor uitlaten, in de riolering om 2 buizen aan elkaar te maken, enz.
En dan heb je ook nog steekmoffen en schuifmoffen..