Probeer maar eens een marathon te lopen waarbij je alleen maar door een rietje mag uitademen. Het lukt je vast, maar een record ga je niet vestigen. Daarom kiezen sommige mensen ervoor om de katalysator, roetfilter of OPF-filter te verwijderen. Zonder de uitlaatgasfilters kan de motor vrijer uitademen en dus meer vermogen produceren. En soms is het filter stuk en is het goedkoper om geen nieuwe te plaatsen. Maar mag dat eigenlijk?
De bovengenoemde filters reinigen de uitlaatgassen en verminderen daarmee de uitstoot. Daarom is het in veel gevallen niet toegestaan om zonder te rijden, maar er zijn wel uitzonderingen. Wij deden navraag en onderzoek bij de RDW, hieronder staan onze bevindingen op een rijtje omtrent het verwijderen van uitlaatgasfilters. We kijken hierbij alleen maar naar de keuringseisen van de APK, niet van wat de politie er eventueel over vindt.
Inhoudsopgave
Mag je de katalysator verwijderen?
Bij bepaalde auto’s mag je de katalysator verwijderen van de RDW tot een bepaald bouwjaar. Als je een auto van 1993 of jonger hebt én je hebt een katalysator, dan moet deze goed functioneren. Een ontbrekende katalysator functioneert logisch niet goed. Vanaf 1996 is de katalysator overigens verplicht bij elke nieuwe auto met elektronische ontsteking. Als je auto oud genoeg is, mag je dus de kat verwijderen.
Mag je het roetfilter (DPF) verwijderen?
Een roetfilter, ook wel DPF (Diesel Partikel Filter) genoemd mag bij een diesel ouder dan 2017 zonder verdere problemen verwijderd worden. Je moet hierna wel naar de RDW om de auto om te laten keuren voor 70 euro. Daarna wordt berekend hoeveel fijnstoftoeslag je per maand extra moet betalen ter compensatie van de extra uitstoot.
Mag je het OPF (partikelfilter) verwijderen?
Het relatief jonge Otto Partikel Filter (OPF) vind je bij moderne benzinemotoren. Volgens de RDW wordt de OPF op zijn werking getest via de computer van de auto. Als de auto een foutmelding geeft, dan komt hij niet door de keuring. Handige tuners die schrijven bij het verwijderen de foutcode van het OPF uit de boordcomputer, dus meestal lukt het je wel om zonder dit filter door de keuring te komen. Het kan zijn dat deze regels gaan veranderen.
Kun je zomaar de filters weghalen?
De meeste auto’s functioneren nog prima (en vaak zelfs beter) met een filtertje minder in de uitlaat, maar je moet dus oppassen dat je auto niet afgekeurd wordt. Mocht je legaal het een en ander aanpassen, dan is het verstandig om de motor opnieuw af te laten stellen. Door de ECU te vertellen wat ie moet doen, haal je het optimale uit je nieuwe uitlaattraject.
BluesCees heeft op 1 mei 2024 geschreven:
Ik heb op mijn Volvo 850 station een grotere diameter katalisator gezet en dat werk ook prima.
Amateur7 heeft op 28 april 2024 geschreven:
Ik vind het wel eens raar dat uit ogenschijnlijk jonge moderne wagens nog stevige donkere rook komt. Ik hoor al sinds begin jaren 2000 dat het allemaal zo zuiver loopt en de lucht er haast schoner uit komt dan dat het er in gaat maar veel uitlaatpijpjes waar ik eens achter rij vertellen toch een heel ander verhaal. Is het soms dat roet dat in de filter terecht komt er toch op een of andere manier wel eens in grote hoeveelheid uit kan komen tijdens het rijden?
Chris heeft op 28 april 2024 geschreven:
Heel vaak is de EGR klep de oorzaak die blijft open staan of sluit deels , de EGR is zowiezo de ergste motor vervuiler , bij iedere diesel die ik heb gehad werdt meteen de EGR uit geprogrammeerd ,wat resulteerde in minder verbruik ( motor krijgt alleen schone zuurstofrijke lucht) en de motorolie blijft veel schoner.
Maarten heeft op 29 april 2024 geschreven:
Maar stoot wel veel meer stikstof oxides uit.
Ben het met je eens verder hoor, de EGR is een onding die de betrouwbaarheid van diesels geen goed doet. Maar dit zijn de capriolen die de autoindustrie bedenkt om iets dat inherent vies is, schoon probeert te maken. Dit zorgt voor extra verbruik, extra gewicht, extra complexiteit en kosten.
Beter een EV rijden. Die heeft geen catalosators, roetfilters en EGR kleppen nodig.
H kleijn heeft op 28 april 2024 geschreven:
Ik heb de roetfilter laten verwijderen uit de camper van 2011 dat mog van de RvdK ,want anders kosten het om te laten maken , 2400 euro nu maandelijks 10 procent op het tarief
Bart heeft op 28 april 2024 geschreven:
Dat over naar de RDW moeten als je roetfilter gedemonteerd is, is echt dikke onzin. Gewoon afmelden via de RDW site, 70€ betalen en klaar