Als je je eerste auto koopt, is je budget vaak beperkt. Een Toyota Starlet is dan een verstandige keuze voor weinig geld. Maar aan een eerste auto kun je nogal gehecht raken. Zelfs al roest ie onder je zitvlees weg. Wat doe je dan als je verlatingsangst heb, maar toch een auto met meer vermogen wilt? Juist: vervang de motor, gooit er een joekel van een turbo op en leg een fles nitro achterin.

Wat hebben die aanpassingen met de Starlet gedaan?

VHTRacing Engineering is verantwoordelijk voor deze steroïde-Japanner. De Finse tuner verving de oude motor voor een 1,8-liter vier-in-lijn, die met behulp van flinke beademing 450 pk uitpompt. Om dit vermogen te halen, moet je wel even op het knopje van de nitro drukken. Niet voor mensen die van broodjes tonijn houden en een zware voet hebben; we hebben gezien hoe jij rijdt (kudo’s als je de referentie snapt).

De Finnen zijn misschien wel een beetje kierewiet, maar ze hebben de kleine Starlet uit 1982 niet simpelweg het vermogen van een BMW M3 gegeven en daarna weggestuurd. Om te zorgen dat je in deze auto met de bijnaam ‘Poitsu’ verder dan de eerste bocht komt, zijn er betere dempers, aanpasbare ophanging achter en de remmen van een Porsche 987 S onder de Toyota gezet. De banden zijn ook nog eens groter en dikker dan de permanente zwemband van je schoonmoeder een sumo-worstelaar met super-obesitas. Wielen van 1 of 2 inch kleiner en een klassiek design had misschien ietjes beter gestaan. Maar wie zijn wij?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)