Je hoort bijna nooit iemand iets slechts zeggen over zuurstof, behalve misschien sommeliers die klagen dat de fles toch niet helemaal dicht zat. Dus een diesel die zuurstof uitstoot, dat wil iedereen wel. In Frankrijk werken ze aan een apparaat dat ervoor zorgt dat er bij diesels alleen zuurstof uit de uitlaat komt. Deze maand zit de uitvinder aan tafel met Bosch om eventuele toekomstplannen te bespreken.
Het Franse bedrijf CIA is verantwoordelijk voor de uitvinding. Het apparaatje lijkt min of meer op een katalysator en wordt straks – als de uitvinding klaar is – in de uitlaatlijn geplaatst. Het ding heet een Compact Carbon Catcher (CCC). De koolstof (de ‘C’ in ‘CO2’) wordt vastgehouden terwijl de zuurstof (O2) vrij wordt gelaten.
Hoe zet je de uitlaatgassen van een dieselmotor om in zuurstof?
Bij een stationair toerental kan de CCC alle schadelijke stoffen uit de uitlaatgassen filteren. Bij een toerental van 3.000 tpm zou het apparaat 80 procent van de CO2 uit de gassen filteren. De uitstoot van een Ford Ranger zakte (rijdend) van 270 naar 49 gram. Het is niet duidelijk hoe lang de CCC meegaat voordat hij vervangen (of geleegd?) moet worden.
Er zijn meer bedrijven bezig met deze koolstofvangers, maar veelal op grotere schaal, bijvoorbeeld bij fabrieken. Deze Compact Carbon Catcher is straks klein genoeg om op een auto te passen. Vrachtwagens, boten en aggregaten kunnen straks ook hun gassen kwijt in het ding.
Huidige diesels schoner maken
Het doel van de Franse CIA is niet om de dieselmotor te redden. Tegen het Franse Sud Ouest zegt de uitvinder: ‘Ik ontmoette Franse autofabrikanten die me uitlegden dat ze de pagina over thermische energie [verbrandingsmotoren] hadden omgeslagen en zich alleen op elektriciteit hadden gericht. Maar tussen morgen en vandaag hebben ze nergens aan gedacht.’
Diesels zullen niet vandaag op morgen verdwijnen en tot die tijd zullen ze voor een hoop CO2-uitstoot zorgen. Er zijn momenteel nog tientallen miljoenen dieselauto’s in Frankrijk en dan hebben we ook nog andere plekken als Afrika en India. Ze willen de dieselmotoren die er nu zijn alvast duurzaam maken. Vooralsnog zijn er nog geen concrete productieplannen voor de CCC.
Jo heeft op 14 oktober 2022 geschreven:
Die tussenoplossing bestaat al. HVO100, 90% minder CO2, 30% minder fijnstof, geen technische aanpassing nodig aan de motor of uitlaat…
christophe heeft op 13 oktober 2022 geschreven:
de diesels van 30 jaar geleden waren beter voor de gezondheid dan de jongere
Hans heeft op 13 oktober 2022 geschreven:
Zit er überhaupt nog wel zuurstof in de uitlaatgassen van een diesel, of sowieso een verbrandingsmotor? Want het verbrandingsproces verbruikt toch juist alle zuurstof?
Lucas heeft op 13 oktober 2022 geschreven:
Het is toch bij de redactie van topgear wel bekend dat diesels minder co2 dan benzine auto’s geven. In Nederland waar we steeds minder diesels hebben gaat dus het co2 gehalte harder omhoog. Kijk diesels geven wel meer roet in de beleidsplannen maar dat minder co2 doen we gewoon in de doof/ roetpot.