Mensen die een rotonde verlaten zonder het knipperlicht gebruiken, terwijl er anderen staan te wachten, die gunnen wij een kraan die spettert op een dag dat ze een khaki-broek aan hebben. En dan precies in zo’n patroon waardoor het lijkt alsof ze een ‘ongelukje’ hebben gehad in de wc. En dat ze er pas achter komen als ze de wc al verlaten hebben, zodat ze niet met natte handen de vlek kunnen uitbreiden zodat het expres lijkt. Maar dat is niet waar we het nu over hebben.

Kijk goed naar de foto hierboven. Zie je het al? De bestuurder van de Renault Talisman geeft netjes richting aan naar links – maar er is helemaal geen afslag naar links. Ook gaat de auto niet helemaal rond. Nee, deze bestuurder zet het knipperlicht aan naar links terwijl hij of zij rechtdoor wil. We zien dit met enige regelmaat. Het is goed te verklaren, al is het niet de bedoeling.

Door de richtingaanwijzer links aan te zetten, laat je andere weggebruikers weten dat je de rotonde niet gaat verlaten. Dat is goed bedoeld, maar het is onnodig. Géén richtingaanwijzer betekent altijd dat je de rotonde niet verlaat, want het is verplicht om richting naar rechts te geven zodra je de rotonde wilt verlaten. Bovendien is het verwarrend voor de mensen achter je, die denken dat jij de rotonde driekwart gaat nemen.

De officiële procedure volgens het CBR

In de rijprocedure van het CBR staat: ‘Indien de rotonde genaderd wordt met de bedoeling de eerste afslag op de rotonde te verlaten dan bij nadering van de rotonde richting aangeven naar rechts. Bij driekwart ronden van de rotonde, op de toeleidende weg tijdig richting aangeven naar links.’ Er staat dus niets over het knipperlicht gebruiken voor rechtdoor.

Een woordvoerder van het CBR laat aan TopGear Nederland weten dat de procedure nog weleens verandert. Zo werd het vroeger helemaal niet aangeleerd om het knipperlicht naar links te gebruiken, maar alleen naar rechts bij het verlaten. Het is trouwens ook niet verboden om het knipperlicht naar links nooit te gebruiken op rotondes. Richting aangeven naar rechts bij het verlaten is wel verplicht.

Volgens de rijprocedure van het CBR mag de richtingaanwijzer naar links gebruiken als je de rotonde driekwart neemt. Maar wist je ook dat het officieel de bedoeling is dat je het knipperlicht weer uitschakelt zodra je de rotonde betreedt? Het CBR snapt dat het soms duidelijker is om het knipperlicht aan te laten: ‘Omwille van een betere communicatie met het andere verkeer kan het – afhankelijk van onder andere de te volgen rijrichting – zinvol zijn de richtingaanwijzer langer in werking te laten. ‘

Lees ook: De kwaliteit van nieuwe auto’s is nog nooit zo slecht geweest (en er is een duidelijke oorzaak)

Het CBR geeft wel gelijk een uitzondering aan: ‘Op rotondes met meer dan één rijstrook voor dezelfde richting kan het wenselijk zijn het richting aangeven anders uit te voeren. Anders zou er verwarring kunnen ontstaan bij andere weggebruikers.’ Op deze grotere rotondes moet je vooral je richtingaanwijzer gebruiken om van rijstrook te wisselen. En natuurlijk bij het verlaten van de rotonde.

Reacties

  • Ronald heeft op 25 december 2024 geschreven:

    Dat klinkt logisch. Maar als 20% het verdomd om richting aan te geven bij het verlaten van een rotonde vind ik het best fijn als een auto richting naar links aangeeft. Dan weet ik zeker dat ik moet wachten. En als iemand de rotonde verlaat zonder richting aan te geven krijgt deze steevast den middelste vinger.

    • Rob heeft op 25 december 2024 geschreven:

      Ik geef tegenwoordig weer bij o.a 3/4;rond weer richting naar links aan en bij het verlaten richting maar rechts. Dat deed ik tientallen jaren terug ook toen dat zo werd geleerd (jaren 70). En voor duidelijkheid omdat er nog steeds automobilisten zijn die hun auto zo de rotonde oprijden als ik dat niet zou doen.

      Reageer
    Reageer
  • Björn heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Ik zie de fout op de foto. Deze heer of dame staat met de achterste wielen op de oversteekplaats van de fietsers.

    • R.W. Bosch heeft op 25 december 2024 geschreven:

      Heel mooi de theorie van het richting aangeven. De alledaagse praktijk is echter dat minimaal 50% van alle verkeersdeelnemers te beroerd is om überhaupt ooit richting aan te geven of hand uit te steken.

      Reageer
    • Gjvdpv heeft op 24 december 2024 geschreven:

      In Duitsland en België mag je alleen voor rotonde met knipperlicht wat aangeven en niet op de rotonde, alleen bij verlaten.
      Wettelijk!
      Veel en veel duidelijker en logischer.
      In Nederland wordt er vrolijk erin vooral onlogisch op los geknipperd ….compleet tegenstrijdig vaak.
      Rotonde is gewoon voortzetting van je weg dus knipperen pas bij verlaten nodig en logisch.

      • PieterPater heeft op 25 december 2024 geschreven:

        Ik mag hopen dat je nu niet gaat beweren dat ze in België beter rijden en of betere regels hebben want ik kan me niet heugen ooit een Belgisch kenteken te hebben gezien dat fatsoenlijk kan rijden, wellicht Jos en Max Verstappen toen ze nog in België woonden maar die ben ik persoonlijk nooit op de weg tegen gekomen.

        Reageer
      • Patje heeft op 25 december 2024 geschreven:

        Ik kan aan dit simplistisch gedachtegoed merken dat vele nog nooit in een vrachtwagen gezeten hebben , laat staan weten hoe lang t duurt voor de boel op gang komt. Aan een knipperlicht die 2 meter voor de afslag aangezet wordt hebik dus niets aan. Voordat ik het zaakje aan t rollen heb komt de volgende auto al weer aan. Laat gewoon tijdig zien wat je wil gaan doen, dan rol ik ook wat makkelijker door en dat komt iedereen ten goede

        • Peter timofeef heeft op 25 december 2024 geschreven:

          Eens!

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Willem heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Ruim 55 jaar geleden mijn vrachtwagenrijbewijs gehaald en na vele miljoenen kilometers onder de wielen verbaas ik me over het simplisme waarmee een goede gewoonte en gedragsregel onderuit wordt gehaald.
    Al die jaren op de weg heb ik áltijd datgene toegepast wat er toen al bij mijn rijopleiding INGEHAMERD werd:
    Rotonde oprijden, knipperlicht naar links zolang je op de rotonde blijft, geef vervolgens tijdig aan met je knipperlicht naar rechts als je de rotonde gaat verlaten.
    De reden: Zo is het voor álle verkeersdeelnemers altijd duidelijk wat je gaat doen met je (vracht-) wagen zodat iedere verkeersdeelnemer weet en kan anticiperen op datgene wat je gaat doen.
    Niets verwarrends aan en geen enkele verdere discussie waardig.

    • Rene' Post heeft op 24 december 2024 geschreven:

      RWS. Heeft betere rotondes te maken en niet dat je na een meter pas weet of de aankomende auto naar rechts.gaat die zijn richtingwijzer niet aan doet.

      • Floris heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Mijn ervaring is dat 70% niet weet wat een richting aanwijzer is.
        Het is nog steeds fijner dat iemand zijn richting aanwijzer aan heeft naar links en hem naar rechts zet wanneer hij de rotonde gaat verlaten.
        Soms sta je te wachten om een rotonde op te gaan, bij geen gebruik van de richting aanwijzer moet ik dus gokken wat gaat die persoon doen.
        Bij gebruik van de richting aanwijzer weet ik zeker ik kan.
        Dus links aangegeven, en naar rechts bij het verlaten van de rotonde.

        • Ronald heeft op 25 december 2024 geschreven:

          Ik kan het niet duidelijker verwoorden!

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • Best driver heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Precies! Helemaal mee eens!

      • Selma heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Idem 3 jaar geleden mijn rijb3wijs gehaald en echt erin Gerald gekregen, altijd richting
        naar links aangegeven op de rotonde, als je techtdoor of linksaf gaat. Vreemd dat de regels wdb steeds veranderen…

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Mike123 heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Bij het naderen van de rotonde geef ik richting naar links aan als ik 3/4 rond ga. Het zijn kleine rotondes en de overzijde ziet dat ik vanuit hun oogpunt rechtsaf ga en dat ik dus op de rotonde blijf als zij de rotonde naderen. Op de rotonde zet ik mijn richtingaanwijzer uit en voor het verlaten van de rotonde geef ik richting naar rechts.
    Bij grote rotondes heeft niemand iets aan het richting geven naar links.
    Maar rotondes zoals bij Arnhem, Velperbroek, daar kan je beter ook de strepen weghalen en alle richtingaanwijzers weghalen uit de auto’s.
    Of het Keizer Karel plein jaren geleden. Meerdere rijstroken zonder (zichtbare) strepen.

    Reageer
  • Bart heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Ik zou graag willen zien dat TopGear in plaats van praten over de “wens” van het CBR eens de wetgeving er bij neemt. Het CBR maakt namelijk niet de wetgeving maar moet de rijexamens afnemen volgens de wetgeving (Wegenverkeerswet). En in deze wet staat dat UITSLUITEND de rechter richtingaanwijzer gebruikt dient te worden bij het verlaten van de rotonde en verder staat er volgens mij niks over de linker richtingaanwijzer op de rotonde.

    Gelukkig is er veel over te doen geweest waardoor het CBR inmiddels heeft besloten geen strafpunten meer toe te kennen als je “vergeet” je linker richtingaanwijzer te gebruiken op de rotonde maar een rij-instructeur welke ik goed ken gaf bij laatste rijles voor examen altijd aan: “Doe morgen tijdens je examen nog eenmaal je linker richtingaanwijzer aan op de rotonde want het CBR wil dat graag. Maar doe het daarna nooit meer want volgens de Wegenverkeerswet mag het helemaal niet.”

    • Bert heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Wegenverkeerswet….of toch RVV’90?

      Reageer
    Reageer
  • Mac heeft op 24 december 2024 geschreven:

    1/4 is knipperlicht naar recht
    1/2 is rechtdoor geen knipperlicht of als dan pas als je de eerste afslag voorbij bent..
    3/4 is knipperlicht naar links en als je het 1/2 punt voorbij bent dan naar rechts aangeven…

    Zo hoort het….is niks moelijks aan..

    • Floris heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Zo doe ik het ook. Ik begrijp de andere reacties heel goed, echter is richting aangeven naar rechts voor vele weggebruikers niet belangrijk of te inspannend… Maar goed, in een wereld waarin we maling hebben aan een ander is meerwerken en duidelijkheid natuurlijk uit den boze. Dus voortaan weer gewoon met het verkeer meerijden een richting aangeven op het moment dat je bezig bent de rotonde te verlaten… Of gewoon niet doen😂👍🤣

      Reageer
    • CT heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Nee, zo hoort het niet. Alleen je knipperlicht gebruiken als je de rotonde verlaat.
      Beetje logisch nadenken en je snapt dat er geen afslag naar links is op een rotonde. He rijdt gewoon rechtdoor totdat je eraf wil. Dan geef je richting aan naar rechts.

      • Ikke heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Je maakt jezelf gewoon duidelijk tegenover het andere verkeer. Hoe duidelijker, hoe veiliger. Zien en gezien worden.

        • Ronald heeft op 25 december 2024 geschreven:

          Dat klinkt logisch. Maar als 20% het verdomd om richting aan te geven bij het verlaten van een rotonde vind ik het best fijn als een auto richting naar links aangeeft. Dan weet ik zeker dat ik moet wachten. En als iemand de rotonde verlaat zonder richting aan te geven krijgt deze steevast den middelste vinger.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • Hilmar heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Dat is dus niet waar. Nooit links aangeven als je de rotonde nadert alleen rechts aangeven als je de eerste afslag neemt of bij verlaten rotonde.

      Reageer
    Reageer
  • Kenneth heeft op 24 december 2024 geschreven:

    ALS iedereen rechts zou aangeven bij het afslaan is links knipperen inderdaad overbodig. Maar aangezien hoogstens de helft rechts aangeeft, knipper ik links zodat wachtenden tenminste zeker weten dat ze dat niet voor niks doen. Links knipperen is bovendien een stuk beter te zien op een rotonde dan rechts.

    • Slot heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Deze regels zijn sinds 2023 veranderd bij het betreden van de rotonde, links aangeven mits de eerste afslag niet word genomen, tussen de afslagen , dus voor de afslag die wordt genomen , de richting naar rechts aangeven.
      Zo wordt het op dit moment geleerd aan nieuwe bestuurders. Overigen werd dit ook zo geleerd zo’n 30 jaar geleden, en tussendoor weer niet.
      Dit is de veiligste en duidelijkste manier.

      • Robert heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Ik heb mijn rijbewijs gehaald in 1980 en geleerd richting aan te geven bij het verlaten van de rotonde,maar zolang er nog bestuurders zijn die te lui zijn om het te doen en daarbij een cbr die zijn eigen regeltjes maakt omdat ze het monopolie denken te hebben zal het een probleem blijven

        Reageer
      • Bert heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Nee hoor lees de Rijprocedure B er maar op na.

        • Dirk heeft op 25 december 2024 geschreven:

          Ik knipper naar rechts als ik de rotonde verlaat, vind ik meer dan ok. Geen raw dan heb ik nog heen zin om de rotonde te verlaten. Waar ik me meer aan erger zijn links rijders op een dubbele rotonde die toch rechtdoor willen en dan de auto op het rechtse vak snijden. Waarschuwing, mijn blik heeft 200k en is 8 jaar oud, krassen en deuken I don’t care anymore, dus ik duw terug als je me afsnijdt….;-)

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • HG heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Helemaal mee eens. Naar links knipperen is erg sociaal, op voorwaarde dat je daarna ook naar rechts knippert als je eraf gaat, anders ben je alsnog een ei.

      • Arjan heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Heb serieus nog nooit meegemaakt dat iemand zijn knipperlicht naar links zette en er daarna recht tegenover afging. Eerder dat ze inderdaad niets aanzetten maar dat lijkt bij heel veel bestuurders bij elke afslag wel zo. Persoonlijk zet ik hem naar links bij driekwart rotonde, niet als ik rechtdoor ga en naar rechts bij inderdaad. . .rechtse afslag. Wel natuurlijk altijd knipperlicht naar rechts aan bij verlaten van de rotonde.

        Reageer
      Reageer
    • Mark heeft op 24 december 2024 geschreven:

      In o.a. Duitsland is het verboden om naar links te knipperen…. Het wordt hier gedoogd, maar eigenlijk mag je alleen maar links richting aangeven als je ook werkelijk linksaf slaat. En dat doe je niet.

      Reageer
    Reageer
  • J heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Veel vaker doen mensen hun richtingaanwijzer aan naar rechts als ze de rotonde opgaan en gaan dan rechtdoor , ze gaan immers voor hun gevoel eerst rechtsaf gggrrrrrrrrrrr

    • Martijn heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Het is meer of ik heb niet gezien dat ik hem wel of niet aan heb of men heeft er lak aan. Bij mij was het allebei de persoon in kwestie bij mij had zijn richting niet aan terwijl hij dus af wilde gaan. Ik sprak hem aan en zei letterlijk dat gij het niet in de gaten had en ook zei hij moet je maar niet achter mij rijden. Zo zei hij dat letterlijk

      Reageer
    • Ad Meisen heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Knipperlicht, pffff rijprocedure praat over richting aanwijzers en ook over verkeerslichten knplaats van stoplichten.

      • Francesco heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Wat héél irritant is dat bestuurders als ze op de rotonde rijden geen richting aangeven als zij de rotonde verlaten. Dan sta je voor Jan met de korte achternaam te wachten als je de rotonde op wilt. Onnodige verstoring van de doorstroming van het verkeer.

        • Berry heeft op 25 december 2024 geschreven:

          Niemand maakt het onderscheid tussen rontonden met een fiets pad los van de rontonde waar de fietser wel baat heeft bij het links richting aangeven tot je rotonde verlaat en dan rechts. Wat een domme mensen allemaal. CBR ook ik heb geleerd onderscheid te maken ik geef dus alleen richting aan naar rechts bij normale rontonde en bij een los fietspad met haaientanden voor de fietser bij iedere afslag doe je het wel.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Bart J van Loon heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Als er op de rotonde een auto voor mij rijd die wel afslaat en bij mij knippert LINKS gewoon, dan ziet het wachtende verkeer dat ik verder rijd op de rotonde.
    Als iedereen het deed, zowel links als rechts aangeven…. Zou doorstroming nog veel beter zijn.

    • Hans heeft op 24 december 2024 geschreven:

      In België gebruikt men de pinker (richtingaanwijzer) niet op een rotonde, maar ik gebruik het wel om links af te slaan, in Nederland, omwille van meer duidelijkheid…

      • Hilmar heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Dat is dus niet waar. Nooit links aangeven als je de rotonde nadert alleen rechts aangeven als je de eerste afslag neemt of bij verlaten rotonde.

        Reageer
      Reageer
    • Wim Ter Vrugt heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Helemaal mee eens, nog meer van belang als het meeste verkeer de rotonde meteen weer verlaat omdat dan het wachtende verkeer “denkt” dat alle verkeer wel de rotonde verlaat. Wim Ter Vrugt.

      Reageer
    • Kees Mourits heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Daar komt bij dat het rechter knipperlicht vaak pas zichtbaar is als de auto bij de afslag is. Dan zie je al dat die afslaat en is dat rechterknipperlicht overbodig.

      Reageer
    Reageer
  • De Weggebruiker heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Ik vind het belangrijk, om mede weggebruikers te laten weten, wat ik van plan ben. Dus ik geef voor rechtsaf bij een rotonde, rechts aan met knipperlichten en bij rechtdoor geen signaal vooraf en bij linksaf voor de rotonde, geef ik linksaf aan en bij ieder moment, dat ik de rotonde verlaat, geef ik rechtsaf knipperlicht aan.
    Wel zo duidelijk voor alle weggebruikers.
    En daarom hebben we knipperlichten op onze voertuigen, gebruik ze, daar heeft iedereen wat aan.
    Ze worden steeds vaker niet gebruikt… zeer irritant!!!

    • H. Loo heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Helemaal mee eens. Je medeweggebruiker laten zien wat je van plan bent. Altijd richting aangeven als je van richting verandert. Dat kan op verschillende manieren. Ook met je handen kan dat naar bijvoorbeeld voetgangers.
      Op een rotonde met dubbele rijstroken geef je richting aan naar links en neem je de linker baan. Zodra je de rotonde wil verlaten geef je richting aan naar rechts en ga je naar de rechter baan om vervolgens de rotonde te verlaten.
      ……….Dus je medeweggebruikers laten zien wat je van plan bent……..!!!!

      • BelS heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Je krijgt van mij doodleuk geen voorrang als je weigert je richtingaanwijzer aan te zetten als je de rotonde verlaat óf linksaf gaat op de rotonde zonder aanwijzer. Ik rij dan gewoon de rotonde op, leren ze het snel genoeg af om geen richtingen aan te geven.

        • Anoniem heeft op 24 december 2024 geschreven:

          Leuk dat je dat doet maar als jij haaientanden hebt en de bestuurder op de rotonde gewoon voorrang heeft en zijn richting naar links niet gebruikt, wat niet verplicht is, wens ik je succes wanneer je die bestuurder op de rotonde raakt, dan be jij toch echt de schuldige.

          Reageer
        • SintNiek heeft op 24 december 2024 geschreven:

          Heeft het verkeer op de rotonde dan geen voorrang meer?

          Reageer
        Reageer
      • De Dre heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Ik Laat zien wat ik GA doen

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Kas heeft op 24 december 2024 geschreven:

    goh, beide kinderen hebben bij verschillende rijscholen geleerd om ook op een meerbaans rotonde links te knipperen bij driekwart. Nog eens besproken met een bevriende rijschoolhouder, en dat is daadwerkelijk hoe het nu aangeleerd moet. ook al is het mega onduidelijk en geeft zelfs het CBR hier dus aan dat bij een meerbaans rotonde niet zo moet!
    vind dat meer een issue dan links knipperen bij rechtdoor gaan op een enkelbaans rotonde eerlijk gezegd, ook al is ook dat inderdaad verwarrend.

    • Cornelius heeft op 24 december 2024 geschreven:

      En toch blijf ik het doen! Voor mijn eigen veiligheid! Want wat blijkt als ik geen richting aangeef bij het opgaan van een rotonde? Doordat de rotondes in NL zo klein zijn (krenterigheid) nemen de de andere verkeer gebruikers voorrang bij het opgaan van een rotonde waardoor ik volop op de remmen moet terwijl ik op de rotonde rijd! Dus niet de richting aangever is hier fout maar de verkeersregel blijft achter bij de werkelijkheid…!!

      Reageer
    • Richard heeft op 24 december 2024 geschreven:

      In Duitsland mag je de richtingaanwijzer niet naar links inschakelen voor de rotonde.

      Ik zie een rotonde als een voorrangsweg; zet je een richtingaanwijzer aan als je op de weg blijft rijden? Nee, alleen als je afslaat.

      Regeltjes slaan nergens op. Een rij-instucteur leerde mij: logisch nadenken, dan zie je vanzelf de regels. En dat klopt.

      • stanley heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Wel doen of niet doen ik doe het gewoon mensen in belgie denken dat de pinker een luxe is wordt vaak niet gebruikt niet op een rotonde zelf niet bij het gewoon afslaan heel irritant!

        Reageer
      • Gerard heeft op 24 december 2024 geschreven:

        In Frankrijk is het verplicht om her linker knipperlicht aan te zetten voordat je de rotonde oprijdt,daarna rechter knipperlicht aan bij verlaten van de rotonde.
        Vaak zie ik de noodzaak van Europese regels niet zo maar in het verkeer zou het best handig zijn .

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Albert heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Mensen geven richting als ze aan het stuur trekken. Daar is niet op te anticiperen! (Snelweg/karrespoor). Bij Rotondes en rotondes is het nu eenmaal druk hé

    • Ro Tonde heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Wel fijn dat precies zoals jij het hebt geleerd het ook klopt 😉

      Reageer
    Reageer
  • Cvn heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Een veel voorkomende irritatie is ook het voorrang verlenen aan fietsers terwijl je geen voorrang hoeft te verlenen.

    • PAM heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Voor de doorstroming ben ik voorstander van om en om de rotonde oprijden. Nu kom ik bij de haaien tanden voor de rotonde. Van links zie ik een dliert wagen aankomen die ook de rotonde oprijden. Er is er niet 1 die denkt. Die auto staat er al een tijd last ik even rustig aan doen zodat die auto ook de rotonde op kan rijden. Dus. …. kom je bij een rotonde stop gewoon eerst bij de haaientanden zodat andere wachtende ook een kans hebben om op te rijden.

      Reageer
    • Herman heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Ja inderdaad, erg hinderlijk fietsers die met een flinke vaart de rotonde oprijden, en dus voorrang nemen. Ik stop alleen als het echt niet anders kan, om ze nog iets op te voeden

      Reageer
    • Jarno heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Exact dit. Met vaak schade aan bumpers tot gevolg, of erger

      Reageer
    Reageer
  • Casper heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Een regel die ik niet handig vindt, maar dus wel mag, is op een dubbele rotonde iemand rechts inhalen. Dan neem je dus netjes de binnenbaan om 3/4 rond te gaan en dan kan je er niet af omdat iemand naast je is gaan rijden/jou rechts inhaalt.

    • Nadine heeft op 24 december 2024 geschreven:

      En daarom neem ik altijd de buitenbaan, ellende, maar anders kom ik er niet af

      Reageer
    Reageer
  • TH3 5T1G heeft op 24 december 2024 geschreven:

    als je een BMW besteld moet je in de opties de knipperlichten aanvinken

    • Perke heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Dat is zo ook bij Mercedes, die geven ook bijna nooit richting aan.

      Reageer
    Reageer
  • JMBB heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Gewoon invoeren zoals in Oostenrijk alleen je knipperlicht gebruiken bij verlaten rotonde. Is het duidelijkst voor iedereen. Staat daar ook aangegeven bij de rotondes.

    Reageer
  • Joost heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Is dit speciaal gericht voor mensen met een BMW?

    Reageer
  • Jan heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Er staat bij rechtdoor geen richting aangeven, maar als je de rondtonde verlaat wel,moeilijk te begrijpen.

    • René heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Het is heel simpel: de rotonde is een weg die je oprijdt en volgt tot je hem weer verlaat. Net als op andere wegen moet je aangeven dat je die weg verlaat, niet dat je erop blijft. Dat het een cirkeltje is, doet daar niks aan af.

      Maar richting aangeven doen zoveel mensen niet meer, super irritant als je weer om niks staat te wachten op iemand die te lui is om richting aan te geven.

      Reageer
    Reageer
  • Joep heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Kan het CBR alsjeblieft ophouden met deze richtlijn? Schept verwarring en is, zoals u zelf al zegt, volstrekt overbodig. Zie zoveel mensen die hun knipper naar links aanzetten, niet uitzetten op de rotonde maar pas bij het verlaten van de rotonde. En dan ook nog vaak zonder naar rechts richting aan te geven want ze hebben immers al hun bedoeling kenbaar gemaakt door de richtingaanwijzer naar links te gebruiken bij het oprijden van de rotonde.

    Reageer
  • Roeland heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Ik blijf dat linkse knipperlicht niet begrijpen. Een rotonde is als een piepkleine ringweg, een straat die op zichzelf aansluit. Wat voor chaos gaat het geven als iedereen die op de ringweg blijft naar links knipperen.

    Ook in een bocht ga je niet knipperen. De rotonde zelf is een voorrangsweg en zo lang je een voorrangsweg blijft volgen, hoef je het knipperlicht niet te gebruiken, behalve voor het veranderen van rijstrook of het verlaten van de voorrangsweg

    • HvW heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Het is onderdeel van het concept sociaal rijgedrag.
      Als je afslaat op een rotonde en netjes je knipperlicht naar rechts gebruikt, heeft alleen de auto achter jou daar wat aan. Tegemoetkomend verkeer (dat staat te wachten om de rotonde op te rijden) kan je afslaande richtingaanwijzer namelijk pas zien als je al zo goed als de rotonde afgegaan bent. Voor tegemoetkomend verkeer heeft het dus 0 toegevoegde waarde. Echter is het binnenste knipperlicht wel zichtbaar voor tegemoetkomend verkeer.

      Zou iedereen zich hier dus aan houden dan zou je de seconde dat je een auto op een rotonde ziet dus ook al direct weten of je de rotonde op kan rijden of niet, wat de doorstroming bevordert.

      • Martin heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Behalve dan dat ook niet iedereen dat consequent goed doet en als je anticipeert op een actie die niet gaan komen, jij opeens een botsing hebt veroorzaakt.

        Reageer
      • Michael heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Voor bestuurders achter je moet het niet uitmaken naar welke kant je de richtingaanwijzer aanzet het maakt immers voor hen niets uit of je rechts, rechtdoor, links of helemaal rond gaat
        Ik snap die irritatie niet
        Voor bestuurders die de rotonde willen oprijden en zeker die met grote voertuigen maakt het wel degelijk uit omdat je veel eerder kan anticiperen op de komende actie van de degene die de rotonde nadert of erop rijd
        Je ziet veel eerder of ze jou kant opkomen of de rotonde verlaten

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Martin heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Ter aanvulling; als je op een rijbaan staat en je bent van plan die rijbaan te blijven volgen, dan hoor je ook geen richting aan te geven. Richting aangeven doe je alleen als je van rijbaan of richting verandert.

    • Piet Bakker heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Volgens mij is een rotonde niet anders dan een weg die rond ligt met zijstraten. Je komt gewoon aanrijden en vervolgt je weg. Daarna zet je tijdig met je richtingaanwijzer aan dat je rechtsaf wilt en de weg (rotonde) wilt verlaten om rechtsaf te slaan.
      Een toeleidende weg met twee rijstroken naar een rotonde met twee rijstroken is niet anders dan een tweebaansweg waarbij je de tweede, derde vierde straat rechtsaf slaat. Als de rotonde niet rond maar recht is ga je ook niet met je richtingaanwijzers zitten knoeien.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear