Mensen die een rotonde verlaten zonder het knipperlicht gebruiken, terwijl er anderen staan te wachten, die gunnen wij een kraan die spettert op een dag dat ze een khaki-broek aan hebben. En dan precies in zo’n patroon waardoor het lijkt alsof ze een ‘ongelukje’ hebben gehad in de wc. En dat ze er pas achter komen als ze de wc al verlaten hebben, zodat ze niet met natte handen de vlek kunnen uitbreiden zodat het expres lijkt. Maar dat is niet waar we het nu over hebben.

Kijk goed naar de foto hierboven. Zie je het al? De bestuurder van de Renault Talisman geeft netjes richting aan naar links – maar er is helemaal geen afslag naar links. Ook gaat de auto niet helemaal rond. Nee, deze bestuurder zet het knipperlicht aan naar links terwijl hij of zij rechtdoor wil. We zien dit met enige regelmaat. Het is goed te verklaren, al is het niet de bedoeling.

Door de richtingaanwijzer links aan te zetten, laat je andere weggebruikers weten dat je de rotonde niet gaat verlaten. Dat is goed bedoeld, maar het is onnodig. Géén richtingaanwijzer betekent altijd dat je de rotonde niet verlaat, want het is verplicht om richting naar rechts te geven zodra je de rotonde wilt verlaten. Bovendien is het verwarrend voor de mensen achter je, die denken dat jij de rotonde driekwart gaat nemen.

De officiële procedure volgens het CBR

In de rijprocedure van het CBR staat: ‘Indien de rotonde genaderd wordt met de bedoeling de eerste afslag op de rotonde te verlaten dan bij nadering van de rotonde richting aangeven naar rechts. Bij driekwart ronden van de rotonde, op de toeleidende weg tijdig richting aangeven naar links.’ Er staat dus niets over het knipperlicht gebruiken voor rechtdoor.

Een woordvoerder van het CBR laat aan TopGear Nederland weten dat de procedure nog weleens verandert. Zo werd het vroeger helemaal niet aangeleerd om het knipperlicht naar links te gebruiken, maar alleen naar rechts bij het verlaten. Het is trouwens ook niet verboden om het knipperlicht naar links nooit te gebruiken op rotondes. Richting aangeven naar rechts bij het verlaten is wel verplicht.

Volgens de rijprocedure van het CBR mag de richtingaanwijzer naar links gebruiken als je de rotonde driekwart neemt. Maar wist je ook dat het officieel de bedoeling is dat je het knipperlicht weer uitschakelt zodra je de rotonde betreedt? Het CBR snapt dat het soms duidelijker is om het knipperlicht aan te laten: ‘Omwille van een betere communicatie met het andere verkeer kan het – afhankelijk van onder andere de te volgen rijrichting – zinvol zijn de richtingaanwijzer langer in werking te laten. ‘

Lees ook: De kwaliteit van nieuwe auto’s is nog nooit zo slecht geweest (en er is een duidelijke oorzaak)

Het CBR geeft wel gelijk een uitzondering aan: ‘Op rotondes met meer dan één rijstrook voor dezelfde richting kan het wenselijk zijn het richting aangeven anders uit te voeren. Anders zou er verwarring kunnen ontstaan bij andere weggebruikers.’ Op deze grotere rotondes moet je vooral je richtingaanwijzer gebruiken om van rijstrook te wisselen. En natuurlijk bij het verlaten van de rotonde.

Reacties

  • Eddy heeft op 26 december 2024 geschreven:

    Ik dacht dat dit VERPLICHT is in Frankrijk,toch zeker voor trucks

    • Tom heeft op 27 december 2024 geschreven:

      Logisch zou zijn om de auto op de eerstvolgende tak van de rotonde aan te geven of je voor hem langs komt (links knipperen) of niet (rechts knipperen).
      Dan weet die auto of hij al dan niet de rotonde op kan. Dus ga je rechtdoor Dan knipper je inderdaad naar links.
      En degene die dat niet doen moeten eens oohouden so lui te zijn.
      Het argument wat hier genoemd word is complete onzin. De auto achter je heeft geen last van wat jij knippert, hij kan er toch niet langs.

      • Tom heeft op 27 december 2024 geschreven:

        En ja, dit verhaal geldt voor een 1baans rotonde, bij 2 baans geld dit natuurlijk niet. Mensen die op de rechterbaan naar links gaan zitten knipperen terwijl ze niet van plan zijn op de linkerbaan te gaan rijden zijn natuurlijk irritant.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Gerard D heeft op 26 december 2024 geschreven:

    Nog erger is dat ik zie dat tijdens de rijles (!) wordt geleerd om de richtingaanwijzer naar links te zetten! Komt hier vaak voor.

    • Lynn heeft op 26 december 2024 geschreven:

      O.zo mega irritant, houd je gewoon aan de verkeersregels..en jij maar wachten!

      • Claesen heeft op 27 december 2024 geschreven:

        Rijdt hij toch door zijn de stukken voor hij of zij die oprijden en dan ben je uitgepraat hé

        Reageer
      Reageer
    • Simpel heeft op 26 december 2024 geschreven:

      Zo hoort het ook bij benadering rotonde ruim van te voren links aangeven

      • Lynn heeft op 26 december 2024 geschreven:

        Klopt, heb ik ook geleerd

        • Anton Bakker heeft op 27 december 2024 geschreven:

          Klopt niet, zo heb jij het nooit geleerd.

          • Gerrit heeft op 29 december 2024 geschreven:

            Ik heb het ook zo geleerd voor driekwart rond knipperl naar links en rechts als je er afgaat

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Rex heeft op 26 december 2024 geschreven:

    Als ik met mijn truck een rotonde nader dan geef ik richting naar links aan en neem een deel van de linkerbaan in beslag.
    Mijn eigen baan houden is vaak geen optie als je wilt voorkomen dat je stoepranden raakt of verkeerslichten.
    Is uiteraard per situatie anders maar ingegeven door ervaring.
    Communicatie is key in het verkeer

    Reageer
  • Logica heeft op 26 december 2024 geschreven:

    De foto is om precies te zijn op deze locatie: 52.788889,6.090265, de rotonde van Steenwijk
    😂😂😂

    • Logicus heeft op 26 december 2024 geschreven:

      De Hoge Raad heeft ooit uitgesproken dat een rotonde een zij het gebogen rechte weg is waar alleen wegen van rechts op uitkomen . Dus je kunt op zo’n weg dus niet links afslaan
      Gerrit Logicus

      • R.v heeft op 27 december 2024 geschreven:

        Als je rechtdoor op rotonde wil, knipperen maar links, ben je de eerste afslag net voorbij, knipper naar rechts, heel logisch. En het leuke is dat ik het heb geleerd bij autorijlessen, nu 7 jaar geleden. Maar mensen rijden de rotonde te snel waardoor ze geen tijd hebben om richting te geven en de andere geen idee hebben waar de auto dan heen gaat.

        • De_Knijper heeft op 27 december 2024 geschreven:

          Hartstikke fout. Een rotonde is een gebogen weg met zijwegen alleen naar rechts. Als je rechtdoor gaat op een rotonde blijf je dus op de rotonde. Knipperlicht naar links aanzetten is fout want je kan niet naar links. Dan ga je van de rijbaan af en kom je op het midden terecht. Je kan dus alleen rechtdoor = op de rotonde blijven, of rechtsaf = de rotonde verlaten. En als je rechtsaf slaat = de rotonde verlaten ze je tijdig je knipperlicht naar rechts aan.

          • Harry heeft op 27 december 2024 geschreven:

            Zo is het en niet anders. De rest is zelf verzonnen!

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • verplicht heeft op 26 december 2024 geschreven:

    Rotondes moeten afgeschaft worden in Nederland er onstaan daar veel te veel soms vaak ernstige verkeers ruzies door.
    Let maar eens op hoe vaak tuig waar het hier van stikt met een grote snelheid de rotonde komen opgereden om zo hun plek af te dwingen .

    Gewoon afschaffen die hele onzin en weer terug naar de stoplichten.
    Rotondes ok maar wel alleen geschikt voor een beschaafde samenleving.
    Misschien ben jij wel de volgende wiens hersenen worden ingeslagen door een psychopaat n.a.v. een verkeers ruzie

    • Ed heeft op 26 december 2024 geschreven:

      Het is super irritant dat de mensen met hoofdzakelijk elektrische auto’s,volgens mij denken dat het teveel stroom kost om richting aan te geven,mensen dat hendeltje links is een gratis optie, gebruik het gewoon,en optijd,niet als je al de bocht om bent.
      Dat geld ook voor de duurdere auto’s.
      Geef gewoon richting aan.
      Dank U

      • Remko heeft op 28 december 2024 geschreven:

        Sorry maar “het hendeltje” is geen “gratis optie” maar een verplicht stukje uitvoering wat bij een keuring ook dient te werken

        Reageer
      Reageer
    • MAX heeft op 26 december 2024 geschreven:

      Ik vrees dat je in het verkeerde deel van Nederland woont.

      Wat het richting aangeven op de rontonde betreft, vroeger heb ik geleerd, en velen met mij, dat je bij iedere verandering van richting je richting aan moest geven , ook op een rontonde.

      • De_Knijper heeft op 27 december 2024 geschreven:

        Het is je fout aangeleerd. Als jebop een gebogen/slingerende weg rijdt veranderen je één of meerdere malen van richting, maar het is niet de bedoeling dat je dan je knipperlicht gebruikt.
        En een rotonde is een gebogen weg met zijwegen alleen naar rechts. Als je rechtdoor gaat op een rotonde blijf je dus op de rotonde. Knipperlicht naar links aanzetten is fout want je kan niet naar links. Dan ga je van de rijbaan af en kom je op het midden terecht. Je kan dus alleen rechtdoor = op de rotonde blijven, of rechtsaf = de rotonde verlaten. En als je rechtsaf slaat = de rotonde verlaten ze je tijdig je knipperlicht naar rechts aan.

        Reageer
      • Theo heeft op 26 december 2024 geschreven:

        Volledig mee eens. Eat de renault daar doet is duidelijk terwijl eat in theorie wordt uitgelegd lang niet zo duidelijk is in de praktijk. Zoals in het voorbeeld weet ik zeker dat de auto niet naar rechts gaat. Prima

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Ad heeft op 25 december 2024 geschreven:

    Richting aan geven naar links op een rotonde slaat nergens op want je kan niet naar links je kan alleen rechtsaf de rotonde verlaten waren destijds de woorden van mijn instructeur en dat is een waarheid als een koe. Het is ook bloed eritant als mensen het wel doen als je met een vrachtwagen rijd. Op het moment dat je bij de rotonde arriveert moet je in en naar zoveel dingen kijken in een paar seconden dat een richtingaanwijzer verkeerd geïnterpreteerd kan worden met een ( bijna) aanrijding tot gevolg, vooral als er ook op fietsers gelet moet worden ongeacht of ze voorrang hebben of niet. Om even een voorbeeld te geven, ik nader een rotonde met fiets- rijwielhandel dan begin ik te kijken zijn er fietsers daarna moet ik voor het oprijden van de rotonde links en rechts en in 3 spiegels kijken vervolgens kijken wat het verkeer op de rotonde gaat doen om daarna nog eens links en recht en in 4 spiegels en in die split seccond had je dan moeten zien dat het voertuig naar links knippert. Meestal zie je het verkeerd en maak je een noodstop met hartkloppingen of ben je weer die asociale door douwer met een vrachtwagen die weer denk dat de weg alleen van hem is en een aanrijding veroorzaakt heeft.

    Reageer
  • pge heeft op 25 december 2024 geschreven:

    Op een rotonde rechtdoor…. Tuurlijk.
    Bij een kruising, daar kan je wel rechtdoor.
    Op een rotonde kan je enkel afslaan.

    • Bertus heeft op 25 december 2024 geschreven:

      Het is ook de bedoeling dat je de rotonde driekwart rond gaat!!
      Ik persoonlijk vind het fijner als men wel richting aangeeft! Want de helft van de mensen geeft helemaal geen richting aan…dat is pas verwarrend.
      Mij is het zo ook aangeleerd. Toen er geen rotonde was moest je ook gewoon richting aangeven als je naar links ging…

      • Piet heeft op 26 december 2024 geschreven:

        Ik rijd regelmatig in de auto met mijn kleinkinderen. Het is de combinatie van idioten die losgelaten worden door de rij instrukteurs en nog erger de examinators. Sommige toekomstige automobilisten hebben een psycho test nodig voor deze losgelaten worden in het hedendaagse verkeer. Ik ben er vooral voor iedereen die een klein foutje maakt in het verkeer, meteen te vergeven en laat het gaan. Dat is beter voor de flow in het verkeer snappie. Begin met die test eerst de verkeerleiders of infrastructuur mensen te laten maken. Iedereen fijne feestdagen!

        Reageer
      • Bertus heeft op 25 december 2024 geschreven:

        Deze reactie is op het bericht..niet op de persoon btw

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Kees heeft op 25 december 2024 geschreven:

    Wellicht een idee voor autofabrikanten om eens te kappen met die achterlijke “bochtverlichting” waarbij de lichten aan en uitgaan met het draaien van het stuur.

    Reageer
  • ElRompelineas heeft op 25 december 2024 geschreven:

    Goed René, dus bij het verlaten van een weg moet je dus richting aangeven volgens jouw theorie.
    Zeg, vertel mij dan eens welke richtingwijzer ik aan moet doen als ik mijn weg verlaat om de rotonde (een oneindige nieuwe weg volgens jou) op te rijden??

    Owh wacht, daar gaat je theorie…

    • Jeroen heeft op 27 december 2024 geschreven:

      Een rotonde is in feite eenrichtingsverkeer, je volgt dus een verplichte rijrichting en richting aangeven is dan overbodig. Pas als je de rotonde verlaat verandert dit, dus dan naar rechts richting aangeven.

      Reageer
    • Arjan heeft op 25 december 2024 geschreven:

      Inderdaad, een rotonde is niets anders dan een in een cirkel lopende voorrangsweg. Uit dat ding tot je rotonde verlaat. Vooraf aangeven dat je de rotonde drie kwart gaat nemen helemaal goed, zo heb ik het ook geleerd, maar uit dat ding zodra je de rotonde oprijdt en pas weer NAAR RECHTS aan als je deze verlaat! Volgende onderwerp graag….300m van te voren richting aangeven als je de snelweg verlaat, niet pas als je de afrit neemt!!!

      Reageer
    • Ramon heeft op 25 december 2024 geschreven:

      Ik zie mensen die de rotonde oprijden, richting naar rechts, dan zou je denken dat ze de eerste afrit er ook weer afgaan, maar dat doen ze niet. Zeer verwarrend.

      • René heeft op 25 december 2024 geschreven:

        Elrompelineas, je mag ook weer geen oneindig rondjes blijven rijden.
        Mij is met rijles geleerd dat je eigenlijk al strafbaar bent als je 1 rondje rijdt.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Hendrik heeft op 25 december 2024 geschreven:

    Richting links heeft wat mij betreft helemaal geen nut, en het is verwarrend.
    Zodra je op de rotonde rijdt weet 90% van de andere verkeersdeelnemers echt niet waar jij de rotonde op bent gekomen, en weet dus ook niet wat 3/4 voor jou betekent en waar je er van af wilt.
    De enige die het nog weet ben jijzelf (of zelfs sat vraag ik me af) en misschien de auto die achter je reed.
    Alleen rechts gebruiken, en dan ruim op tijd!

    • Richard heeft op 25 december 2024 geschreven:

      Richting links heeft wel degelijk nut. Vooral als je wel eens motor rijdt. Het is erg prettig om vroegtijdig te weten wat een mede weggebruiker gaat doen bij het komen aanrijden van een rotonde. (Zie de reactie van Ronald).

      • JSE heeft op 25 december 2024 geschreven:

        Een veel grotere ergernis is dat er steeds meer autorijders zijn die voor elke rotonde stoppen en alles en iedereen die de rotonde opkomen rijden ( ook al rijden ze nog niet op de rotonde) voorrang geven. Het lijkt met de haren steeds meer te gebeuren, ongelooflijk!!!

        • Eddy heeft op 25 december 2024 geschreven:

          En richting aangeven is niet in de stuurbeweging het hendeltje meenemen maar tijdig richting aangeven.

          Reageer
        Reageer
      • Peter heeft op 25 december 2024 geschreven:

        De regels in het kort
        Richting aangeven bij het verlaten van een rotonde
        Laten we beginnen met de regels over richting aangeven als je je al op de rotonde bevindt. Daar kunnen we namelijk kort over zijn. Freek: ‘Als je een rotonde verlaat is het verplicht richting aan te geven naar rechts.’

        Richting aangeven bij het oprijden van een rotonde
        Sommige automobilisten geven bij het oprijden van een rotonde aan welke weg ze willen inslaan. Op dezelfde manier als bij kruisingen. Dus naar rechts (richtingaanwijzer naar rechts), rechtdoor (richtingaanwijzer uit) of naar ‘links’ en dus driekwart (richtingaanwijzer naar links). Is dat verplicht?

        Freek: ‘Dit is niet wettelijk verplicht, maar ook niet verboden. Sterker nog: in rijlessen wordt deze tip vaak meegegeven. De reden? Het maakt automobilisten achter je en overig verkeer duidelijk wat jij van plan bent.
        Bron: Veilig Verkeer Nederland.

        • Stephan heeft op 25 december 2024 geschreven:

          Er zijn ook idioten die hun knipperlicht naar rechts aan doen bij het oprijden van rotonde. En voor de afslag naar rechts weer uitdoen en daarna rustig de tweede afslag pakken (rechtdoor). Geen idee waar dat wegkomt.

          • Ramon heeft op 25 december 2024 geschreven:

            Ja precies! Ontzettend link. Tegenwoordig wacht ik gewoon met oprijden tot de ander de weg pas induikt, scheelt een hoop bijna aanrijdingen.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Ronald heeft op 25 december 2024 geschreven:

    Dat klinkt logisch. Maar als 20% het verdomd om richting aan te geven bij het verlaten van een rotonde vind ik het best fijn als een auto richting naar links aangeeft. Dan weet ik zeker dat ik moet wachten. En als iemand de rotonde verlaat zonder richting aan te geven krijgt deze steevast den middelste vinger.

    • Hans heeft op 25 december 2024 geschreven:

      Ik heb in 1975 mijn rijbewijs gehaald, het was de verplichting om je richting aanwijzer te gebruiken bij nadering verkeersplein. Rechtsaf (1e afrit) richtingaanwijzer naar rechts, rechtdoor of driekwart rond, richtingaanwijzer naar links. Vlak voor de afslag die je wilt nemen, richting aangeven rechts. Deed je dit niet, Gezakt.

      Reageer
    • Rob heeft op 25 december 2024 geschreven:

      Ik geef tegenwoordig weer bij o.a 3/4;rond weer richting naar links aan en bij het verlaten richting maar rechts. Dat deed ik tientallen jaren terug ook toen dat zo werd geleerd (jaren 70). En voor duidelijkheid omdat er nog steeds automobilisten zijn die hun auto zo de rotonde oprijden als ik dat niet zou doen.

      • Henricus heeft op 25 december 2024 geschreven:

        Jaren 70 waren had rechts voorrang de rotonde oprijden.
        Uit alle reacties mag je concluderen dat het niet duidelijk is. Logica is meer van:
        Op de rotonde heb je voorrang, punt
        Rechts richting uit als je de rotonde verlaat.
        Heb je 2, 3 baans cq grote rotondes geef je richting aan zoals ook op rechte rijbanen doet en rechts om de rotonde verlaten.
        Case closed.
        PS dit geldt ook voor mensen met een links gedachten goed😝😉
        Wat er vaak aan scheelt is dat er te snel wordt gereden en hufterig rijgedrag vertonen zowel op de rotonde als ook op normale wegen.
        Regelmakers maken het vaak moeilijker met omzwervende beschrijvingen, en denken vanuit hun perspectief ipv gedegenrisiko evaluaties.

        Reageer
      • Ferdinand heeft op 25 december 2024 geschreven:

        Klopt helemaal Zo werd je dat geleerd 50 jaar geleden. Toen ging snelverkeer nog voor op langzaam verkeer. Die regel mag weer terug zeker met die snelle e-bikes en vervelende zaterdag/zondag wielerclubjes.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Björn heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Ik zie de fout op de foto. Deze heer of dame staat met de achterste wielen op de oversteekplaats van de fietsers.

    • Hans heeft op 25 december 2024 geschreven:

      Volgens mij veranderd het CBR de regels aan de hand van de opties die op veel dure auto’s verkrijgbaar zijn.
      Bij dure auto’s zijn de richtingaanwijzers de duurste opties. Veel mensen kopen de e optie niet.

      Reageer
    • R.W. Bosch heeft op 25 december 2024 geschreven:

      Heel mooi de theorie van het richting aangeven. De alledaagse praktijk is echter dat minimaal 50% van alle verkeersdeelnemers te beroerd is om überhaupt ooit richting aan te geven of hand uit te steken.

      • Egbert heeft op 25 december 2024 geschreven:

        Het zijn geen knipperlichten maar richting aanwijzers heb ik geleerd.

        Reageer
      • Rob heeft op 25 december 2024 geschreven:

        Zeker 50% geeft geen richting meet aan. Met name lui in de grote dure auto’s. Lamlendigheid en “ikke ikke en de rest kan stikken”.

        Reageer
      Reageer
    • Gjvdpv heeft op 24 december 2024 geschreven:

      In Duitsland en België mag je alleen voor rotonde met knipperlicht wat aangeven en niet op de rotonde, alleen bij verlaten.
      Wettelijk!
      Veel en veel duidelijker en logischer.
      In Nederland wordt er vrolijk erin vooral onlogisch op los geknipperd ….compleet tegenstrijdig vaak.
      Rotonde is gewoon voortzetting van je weg dus knipperen pas bij verlaten nodig en logisch.

      • PieterPater heeft op 25 december 2024 geschreven:

        Ik mag hopen dat je nu niet gaat beweren dat ze in België beter rijden en of betere regels hebben want ik kan me niet heugen ooit een Belgisch kenteken te hebben gezien dat fatsoenlijk kan rijden, wellicht Jos en Max Verstappen toen ze nog in België woonden maar die ben ik persoonlijk nooit op de weg tegen gekomen.

        Reageer
      • Patje heeft op 25 december 2024 geschreven:

        Ik kan aan dit simplistisch gedachtegoed merken dat vele nog nooit in een vrachtwagen gezeten hebben , laat staan weten hoe lang t duurt voor de boel op gang komt. Aan een knipperlicht die 2 meter voor de afslag aangezet wordt hebik dus niets aan. Voordat ik het zaakje aan t rollen heb komt de volgende auto al weer aan. Laat gewoon tijdig zien wat je wil gaan doen, dan rol ik ook wat makkelijker door en dat komt iedereen ten goede

        • Peter timofeef heeft op 25 december 2024 geschreven:

          Eens!

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Willem heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Ruim 55 jaar geleden mijn vrachtwagenrijbewijs gehaald en na vele miljoenen kilometers onder de wielen verbaas ik me over het simplisme waarmee een goede gewoonte en gedragsregel onderuit wordt gehaald.
    Al die jaren op de weg heb ik áltijd datgene toegepast wat er toen al bij mijn rijopleiding INGEHAMERD werd:
    Rotonde oprijden, knipperlicht naar links zolang je op de rotonde blijft, geef vervolgens tijdig aan met je knipperlicht naar rechts als je de rotonde gaat verlaten.
    De reden: Zo is het voor álle verkeersdeelnemers altijd duidelijk wat je gaat doen met je (vracht-) wagen zodat iedere verkeersdeelnemer weet en kan anticiperen op datgene wat je gaat doen.
    Niets verwarrends aan en geen enkele verdere discussie waardig.

    • Rene' Post heeft op 24 december 2024 geschreven:

      RWS. Heeft betere rotondes te maken en niet dat je na een meter pas weet of de aankomende auto naar rechts.gaat die zijn richtingwijzer niet aan doet.

      • Floris heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Mijn ervaring is dat 70% niet weet wat een richting aanwijzer is.
        Het is nog steeds fijner dat iemand zijn richting aanwijzer aan heeft naar links en hem naar rechts zet wanneer hij de rotonde gaat verlaten.
        Soms sta je te wachten om een rotonde op te gaan, bij geen gebruik van de richting aanwijzer moet ik dus gokken wat gaat die persoon doen.
        Bij gebruik van de richting aanwijzer weet ik zeker ik kan.
        Dus links aangegeven, en naar rechts bij het verlaten van de rotonde.

        • Ronald heeft op 25 december 2024 geschreven:

          Ik kan het niet duidelijker verwoorden!

          • Johan heeft op 25 december 2024 geschreven:

            Het blijft lastig. Als ik met 30 ton op een rotonde aan kom rijden en ik zie dat iemand knipperlicht naar links aan heeft moet ik in de remmen. Echter heeft diezelfde auto geen knipperlicht naar links aan maar doet hij/zij het knipperlicht op tijd aan naar rechts, dus op een kwart voor de afslag dan hoef ik niet op de rem en kan ik rustig doorrijden. Nog maar te zwijgen over het niet gebruiken van de lichten bij afslaan. Dan moet ik met mijn 30 ton bijna volledig stil gaan staan, gokken is geen optie!

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • Best driver heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Precies! Helemaal mee eens!

      • Selma heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Idem 3 jaar geleden mijn rijb3wijs gehaald en echt erin Gerald gekregen, altijd richting
        naar links aangegeven op de rotonde, als je techtdoor of linksaf gaat. Vreemd dat de regels wdb steeds veranderen…

        • Frank heeft op 25 december 2024 geschreven:

          Heel simpel, geen geknipper voor de rotonde, alleen bij verlaten, ook bij rechtdoor wat velen blijkbaar teveel is, je laat het naderende verkeer zien wat je gaat doen, knipperen naar links is achterhaald

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Mike123 heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Bij het naderen van de rotonde geef ik richting naar links aan als ik 3/4 rond ga. Het zijn kleine rotondes en de overzijde ziet dat ik vanuit hun oogpunt rechtsaf ga en dat ik dus op de rotonde blijf als zij de rotonde naderen. Op de rotonde zet ik mijn richtingaanwijzer uit en voor het verlaten van de rotonde geef ik richting naar rechts.
    Bij grote rotondes heeft niemand iets aan het richting geven naar links.
    Maar rotondes zoals bij Arnhem, Velperbroek, daar kan je beter ook de strepen weghalen en alle richtingaanwijzers weghalen uit de auto’s.
    Of het Keizer Karel plein jaren geleden. Meerdere rijstroken zonder (zichtbare) strepen.

    Reageer
  • Bart heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Ik zou graag willen zien dat TopGear in plaats van praten over de “wens” van het CBR eens de wetgeving er bij neemt. Het CBR maakt namelijk niet de wetgeving maar moet de rijexamens afnemen volgens de wetgeving (Wegenverkeerswet). En in deze wet staat dat UITSLUITEND de rechter richtingaanwijzer gebruikt dient te worden bij het verlaten van de rotonde en verder staat er volgens mij niks over de linker richtingaanwijzer op de rotonde.

    Gelukkig is er veel over te doen geweest waardoor het CBR inmiddels heeft besloten geen strafpunten meer toe te kennen als je “vergeet” je linker richtingaanwijzer te gebruiken op de rotonde maar een rij-instructeur welke ik goed ken gaf bij laatste rijles voor examen altijd aan: “Doe morgen tijdens je examen nog eenmaal je linker richtingaanwijzer aan op de rotonde want het CBR wil dat graag. Maar doe het daarna nooit meer want volgens de Wegenverkeerswet mag het helemaal niet.”

    • Bert heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Wegenverkeerswet….of toch RVV’90?

      • ElRompelineas heeft op 25 december 2024 geschreven:

        Jaja Bart, goed lezen in de wet blijkt lastig te zijn? Er staat dus uitsluitend het rechterknipperlicht bij het VERLATEN, en niks over een knipperlicht bij het oprijden. Maar niemand doet z’n linkerknipperlicht aan op het moment dat die de rotonde verlaat, dus wat denk je dat je punt is met je praatje over de wet? Sterker nog, er staat niks over het oprijden van de rotonde, en een knipperlicht naar links MAG dus gewoon, en je bent een aso als je het niet doet, zeker richting vrachtwagens. En ja, je kunt ook een enorme aso zijn als je je aan de wet houdt.

        Misschien een idee om die rij-instructeur die je zo goed kent eens wat uitleg over de wet te geven, want er staat helemaal nergens dat een knipperlicht naar links voordat je de rotonde op rijdt en op het moment dat je op de rotonde rijdt en naar de 3e afslag gaat niet zou mogen. En als je beweert van wel ben ik benieuwd waar je dat hebt gevonden, anders dan bij een of andere rij-instructeur die blijkbaar niet snapt hoe de wet werkt.

        • Harry heeft op 27 december 2024 geschreven:

          Je bent een enorme aso als je je niet aan de wet houdt en eigen regeltjes maakt!

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Mac heeft op 24 december 2024 geschreven:

    1/4 is knipperlicht naar recht
    1/2 is rechtdoor geen knipperlicht of als dan pas als je de eerste afslag voorbij bent..
    3/4 is knipperlicht naar links en als je het 1/2 punt voorbij bent dan naar rechts aangeven…

    Zo hoort het….is niks moelijks aan..

    • Floris heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Zo doe ik het ook. Ik begrijp de andere reacties heel goed, echter is richting aangeven naar rechts voor vele weggebruikers niet belangrijk of te inspannend… Maar goed, in een wereld waarin we maling hebben aan een ander is meerwerken en duidelijkheid natuurlijk uit den boze. Dus voortaan weer gewoon met het verkeer meerijden een richting aangeven op het moment dat je bezig bent de rotonde te verlaten… Of gewoon niet doen😂👍🤣

      Reageer
    • CT heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Nee, zo hoort het niet. Alleen je knipperlicht gebruiken als je de rotonde verlaat.
      Beetje logisch nadenken en je snapt dat er geen afslag naar links is op een rotonde. He rijdt gewoon rechtdoor totdat je eraf wil. Dan geef je richting aan naar rechts.

      • Ikke heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Je maakt jezelf gewoon duidelijk tegenover het andere verkeer. Hoe duidelijker, hoe veiliger. Zien en gezien worden.

        • Ronald heeft op 25 december 2024 geschreven:

          Dat klinkt logisch. Maar als 20% het verdomd om richting aan te geven bij het verlaten van een rotonde vind ik het best fijn als een auto richting naar links aangeeft. Dan weet ik zeker dat ik moet wachten. En als iemand de rotonde verlaat zonder richting aan te geven krijgt deze steevast den middelste vinger.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • Hilmar heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Dat is dus niet waar. Nooit links aangeven als je de rotonde nadert alleen rechts aangeven als je de eerste afslag neemt of bij verlaten rotonde.

      Reageer
    Reageer
  • Kenneth heeft op 24 december 2024 geschreven:

    ALS iedereen rechts zou aangeven bij het afslaan is links knipperen inderdaad overbodig. Maar aangezien hoogstens de helft rechts aangeeft, knipper ik links zodat wachtenden tenminste zeker weten dat ze dat niet voor niks doen. Links knipperen is bovendien een stuk beter te zien op een rotonde dan rechts.

    • Slot heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Deze regels zijn sinds 2023 veranderd bij het betreden van de rotonde, links aangeven mits de eerste afslag niet word genomen, tussen de afslagen , dus voor de afslag die wordt genomen , de richting naar rechts aangeven.
      Zo wordt het op dit moment geleerd aan nieuwe bestuurders. Overigen werd dit ook zo geleerd zo’n 30 jaar geleden, en tussendoor weer niet.
      Dit is de veiligste en duidelijkste manier.

      • Robert heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Ik heb mijn rijbewijs gehaald in 1980 en geleerd richting aan te geven bij het verlaten van de rotonde,maar zolang er nog bestuurders zijn die te lui zijn om het te doen en daarbij een cbr die zijn eigen regeltjes maakt omdat ze het monopolie denken te hebben zal het een probleem blijven

        Reageer
      • Bert heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Nee hoor lees de Rijprocedure B er maar op na.

        • Dirk heeft op 25 december 2024 geschreven:

          Ik knipper naar rechts als ik de rotonde verlaat, vind ik meer dan ok. Geen raw dan heb ik nog heen zin om de rotonde te verlaten. Waar ik me meer aan erger zijn links rijders op een dubbele rotonde die toch rechtdoor willen en dan de auto op het rechtse vak snijden. Waarschuwing, mijn blik heeft 200k en is 8 jaar oud, krassen en deuken I don’t care anymore, dus ik duw terug als je me afsnijdt….;-)

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • HG heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Helemaal mee eens. Naar links knipperen is erg sociaal, op voorwaarde dat je daarna ook naar rechts knippert als je eraf gaat, anders ben je alsnog een ei.

      • Arjan heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Heb serieus nog nooit meegemaakt dat iemand zijn knipperlicht naar links zette en er daarna recht tegenover afging. Eerder dat ze inderdaad niets aanzetten maar dat lijkt bij heel veel bestuurders bij elke afslag wel zo. Persoonlijk zet ik hem naar links bij driekwart rotonde, niet als ik rechtdoor ga en naar rechts bij inderdaad. . .rechtse afslag. Wel natuurlijk altijd knipperlicht naar rechts aan bij verlaten van de rotonde.

        Reageer
      Reageer
    • Mark heeft op 24 december 2024 geschreven:

      In o.a. Duitsland is het verboden om naar links te knipperen…. Het wordt hier gedoogd, maar eigenlijk mag je alleen maar links richting aangeven als je ook werkelijk linksaf slaat. En dat doe je niet.

      Reageer
    Reageer
  • J heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Veel vaker doen mensen hun richtingaanwijzer aan naar rechts als ze de rotonde opgaan en gaan dan rechtdoor , ze gaan immers voor hun gevoel eerst rechtsaf gggrrrrrrrrrrr

    • Martijn heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Het is meer of ik heb niet gezien dat ik hem wel of niet aan heb of men heeft er lak aan. Bij mij was het allebei de persoon in kwestie bij mij had zijn richting niet aan terwijl hij dus af wilde gaan. Ik sprak hem aan en zei letterlijk dat gij het niet in de gaten had en ook zei hij moet je maar niet achter mij rijden. Zo zei hij dat letterlijk

      Reageer
    • Ad Meisen heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Knipperlicht, pffff rijprocedure praat over richting aanwijzers en ook over verkeerslichten knplaats van stoplichten.

      • Francesco heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Wat héél irritant is dat bestuurders als ze op de rotonde rijden geen richting aangeven als zij de rotonde verlaten. Dan sta je voor Jan met de korte achternaam te wachten als je de rotonde op wilt. Onnodige verstoring van de doorstroming van het verkeer.

        • Berry heeft op 25 december 2024 geschreven:

          Niemand maakt het onderscheid tussen rontonden met een fiets pad los van de rontonde waar de fietser wel baat heeft bij het links richting aangeven tot je rotonde verlaat en dan rechts. Wat een domme mensen allemaal. CBR ook ik heb geleerd onderscheid te maken ik geef dus alleen richting aan naar rechts bij normale rontonde en bij een los fietspad met haaientanden voor de fietser bij iedere afslag doe je het wel.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Bart J van Loon heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Als er op de rotonde een auto voor mij rijd die wel afslaat en bij mij knippert LINKS gewoon, dan ziet het wachtende verkeer dat ik verder rijd op de rotonde.
    Als iedereen het deed, zowel links als rechts aangeven…. Zou doorstroming nog veel beter zijn.

    • Hans heeft op 24 december 2024 geschreven:

      In België gebruikt men de pinker (richtingaanwijzer) niet op een rotonde, maar ik gebruik het wel om links af te slaan, in Nederland, omwille van meer duidelijkheid…

      • Hilmar heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Dat is dus niet waar. Nooit links aangeven als je de rotonde nadert alleen rechts aangeven als je de eerste afslag neemt of bij verlaten rotonde.

        • Roffel heeft op 25 december 2024 geschreven:

          Dat is zeker apart, Hilmar, want ik heb dus echt geleerd naar links aan te geven als je 3/4 gaat (tot je rechts aangeeft om rotonde af te rijden) tijdens rijlessen. Kan je uitleggen waarom, in uw ongetwijfeld extreem belangrijke and goed-geinformeerde mening, je niet naar links moet aangeven? Al is het maar voor consistentie, want dit wordt alle nieuwe bestuurders aangeleerd.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • Wim Ter Vrugt heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Helemaal mee eens, nog meer van belang als het meeste verkeer de rotonde meteen weer verlaat omdat dan het wachtende verkeer “denkt” dat alle verkeer wel de rotonde verlaat. Wim Ter Vrugt.

      Reageer
    • Kees Mourits heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Daar komt bij dat het rechter knipperlicht vaak pas zichtbaar is als de auto bij de afslag is. Dan zie je al dat die afslaat en is dat rechterknipperlicht overbodig.

      Reageer
    Reageer
  • De Weggebruiker heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Ik vind het belangrijk, om mede weggebruikers te laten weten, wat ik van plan ben. Dus ik geef voor rechtsaf bij een rotonde, rechts aan met knipperlichten en bij rechtdoor geen signaal vooraf en bij linksaf voor de rotonde, geef ik linksaf aan en bij ieder moment, dat ik de rotonde verlaat, geef ik rechtsaf knipperlicht aan.
    Wel zo duidelijk voor alle weggebruikers.
    En daarom hebben we knipperlichten op onze voertuigen, gebruik ze, daar heeft iedereen wat aan.
    Ze worden steeds vaker niet gebruikt… zeer irritant!!!

    • H. Loo heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Helemaal mee eens. Je medeweggebruiker laten zien wat je van plan bent. Altijd richting aangeven als je van richting verandert. Dat kan op verschillende manieren. Ook met je handen kan dat naar bijvoorbeeld voetgangers.
      Op een rotonde met dubbele rijstroken geef je richting aan naar links en neem je de linker baan. Zodra je de rotonde wil verlaten geef je richting aan naar rechts en ga je naar de rechter baan om vervolgens de rotonde te verlaten.
      ……….Dus je medeweggebruikers laten zien wat je van plan bent……..!!!!

      • BelS heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Je krijgt van mij doodleuk geen voorrang als je weigert je richtingaanwijzer aan te zetten als je de rotonde verlaat óf linksaf gaat op de rotonde zonder aanwijzer. Ik rij dan gewoon de rotonde op, leren ze het snel genoeg af om geen richtingen aan te geven.

        • Anoniem heeft op 24 december 2024 geschreven:

          Leuk dat je dat doet maar als jij haaientanden hebt en de bestuurder op de rotonde gewoon voorrang heeft en zijn richting naar links niet gebruikt, wat niet verplicht is, wens ik je succes wanneer je die bestuurder op de rotonde raakt, dan be jij toch echt de schuldige.

          Reageer
        • SintNiek heeft op 24 december 2024 geschreven:

          Heeft het verkeer op de rotonde dan geen voorrang meer?

          Reageer
        Reageer
      • De Dre heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Ik Laat zien wat ik GA doen

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Kas heeft op 24 december 2024 geschreven:

    goh, beide kinderen hebben bij verschillende rijscholen geleerd om ook op een meerbaans rotonde links te knipperen bij driekwart. Nog eens besproken met een bevriende rijschoolhouder, en dat is daadwerkelijk hoe het nu aangeleerd moet. ook al is het mega onduidelijk en geeft zelfs het CBR hier dus aan dat bij een meerbaans rotonde niet zo moet!
    vind dat meer een issue dan links knipperen bij rechtdoor gaan op een enkelbaans rotonde eerlijk gezegd, ook al is ook dat inderdaad verwarrend.

    • Cornelius heeft op 24 december 2024 geschreven:

      En toch blijf ik het doen! Voor mijn eigen veiligheid! Want wat blijkt als ik geen richting aangeef bij het opgaan van een rotonde? Doordat de rotondes in NL zo klein zijn (krenterigheid) nemen de de andere verkeer gebruikers voorrang bij het opgaan van een rotonde waardoor ik volop op de remmen moet terwijl ik op de rotonde rijd! Dus niet de richting aangever is hier fout maar de verkeersregel blijft achter bij de werkelijkheid…!!

      Reageer
    • Richard heeft op 24 december 2024 geschreven:

      In Duitsland mag je de richtingaanwijzer niet naar links inschakelen voor de rotonde.

      Ik zie een rotonde als een voorrangsweg; zet je een richtingaanwijzer aan als je op de weg blijft rijden? Nee, alleen als je afslaat.

      Regeltjes slaan nergens op. Een rij-instucteur leerde mij: logisch nadenken, dan zie je vanzelf de regels. En dat klopt.

      • ElRompelineas heeft op 25 december 2024 geschreven:

        Mooie theorie Richard, maar als de rotonde een oneindige voorrangsweg is, die haaks staat op de weg waar je vandaan komt, welke kant moet je knipperlicht dan op als je de rotonde oprijdt? Je rijdt namelijk een, volgens jou, andere weg op, die haaks op je eigen weg staat.

        Reageer
      • stanley heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Wel doen of niet doen ik doe het gewoon mensen in belgie denken dat de pinker een luxe is wordt vaak niet gebruikt niet op een rotonde zelf niet bij het gewoon afslaan heel irritant!

        • Noname heeft op 26 december 2024 geschreven:

          Interpunctie is vast ook niet verplicht, maar wel aangeleerd.

          Reageer
        Reageer
      • Gerard heeft op 24 december 2024 geschreven:

        In Frankrijk is het verplicht om her linker knipperlicht aan te zetten voordat je de rotonde oprijdt,daarna rechter knipperlicht aan bij verlaten van de rotonde.
        Vaak zie ik de noodzaak van Europese regels niet zo maar in het verkeer zou het best handig zijn .

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Albert heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Mensen geven richting als ze aan het stuur trekken. Daar is niet op te anticiperen! (Snelweg/karrespoor). Bij Rotondes en rotondes is het nu eenmaal druk hé

    • Ro Tonde heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Wel fijn dat precies zoals jij het hebt geleerd het ook klopt 😉

      Reageer
    Reageer
  • Cvn heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Een veel voorkomende irritatie is ook het voorrang verlenen aan fietsers terwijl je geen voorrang hoeft te verlenen.

    • Willem IV heeft op 26 december 2024 geschreven:

      Sinds wanneer hebben rechtdoorgaande fietsers op die rotonde geen voorrang op rechtsafslaand verkeer?

      Reageer
    • PAM heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Voor de doorstroming ben ik voorstander van om en om de rotonde oprijden. Nu kom ik bij de haaien tanden voor de rotonde. Van links zie ik een dliert wagen aankomen die ook de rotonde oprijden. Er is er niet 1 die denkt. Die auto staat er al een tijd last ik even rustig aan doen zodat die auto ook de rotonde op kan rijden. Dus. …. kom je bij een rotonde stop gewoon eerst bij de haaientanden zodat andere wachtende ook een kans hebben om op te rijden.

      Reageer
    • Herman heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Ja inderdaad, erg hinderlijk fietsers die met een flinke vaart de rotonde oprijden, en dus voorrang nemen. Ik stop alleen als het echt niet anders kan, om ze nog iets op te voeden

      Reageer
    • Jarno heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Exact dit. Met vaak schade aan bumpers tot gevolg, of erger

      Reageer
    Reageer
  • Casper heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Een regel die ik niet handig vindt, maar dus wel mag, is op een dubbele rotonde iemand rechts inhalen. Dan neem je dus netjes de binnenbaan om 3/4 rond te gaan en dan kan je er niet af omdat iemand naast je is gaan rijden/jou rechts inhaalt.

    • Nadine heeft op 24 december 2024 geschreven:

      En daarom neem ik altijd de buitenbaan, ellende, maar anders kom ik er niet af

      Reageer
    Reageer
  • TH3 5T1G heeft op 24 december 2024 geschreven:

    als je een BMW besteld moet je in de opties de knipperlichten aanvinken

    • Perke heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Dat is zo ook bij Mercedes, die geven ook bijna nooit richting aan.

      Reageer
    Reageer
  • JMBB heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Gewoon invoeren zoals in Oostenrijk alleen je knipperlicht gebruiken bij verlaten rotonde. Is het duidelijkst voor iedereen. Staat daar ook aangegeven bij de rotondes.

    Reageer
  • Joost heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Is dit speciaal gericht voor mensen met een BMW?

    Reageer
  • Jan heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Er staat bij rechtdoor geen richting aangeven, maar als je de rondtonde verlaat wel,moeilijk te begrijpen.

    • René heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Het is heel simpel: de rotonde is een weg die je oprijdt en volgt tot je hem weer verlaat. Net als op andere wegen moet je aangeven dat je die weg verlaat, niet dat je erop blijft. Dat het een cirkeltje is, doet daar niks aan af.

      Maar richting aangeven doen zoveel mensen niet meer, super irritant als je weer om niks staat te wachten op iemand die te lui is om richting aan te geven.

      • Carlos heeft op 25 december 2024 geschreven:

        Dit werkt alleen bij goed licht: Super irritant als ze geen richting aangeven bij verlaten rotonde. Ik kijk in een split second naar de richting van de banden als ik vermoed dat ze toch afslaan en geen richting wordt aangeven.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Joep heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Kan het CBR alsjeblieft ophouden met deze richtlijn? Schept verwarring en is, zoals u zelf al zegt, volstrekt overbodig. Zie zoveel mensen die hun knipper naar links aanzetten, niet uitzetten op de rotonde maar pas bij het verlaten van de rotonde. En dan ook nog vaak zonder naar rechts richting aan te geven want ze hebben immers al hun bedoeling kenbaar gemaakt door de richtingaanwijzer naar links te gebruiken bij het oprijden van de rotonde.

    Reageer
  • Roeland heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Ik blijf dat linkse knipperlicht niet begrijpen. Een rotonde is als een piepkleine ringweg, een straat die op zichzelf aansluit. Wat voor chaos gaat het geven als iedereen die op de ringweg blijft naar links knipperen.

    Ook in een bocht ga je niet knipperen. De rotonde zelf is een voorrangsweg en zo lang je een voorrangsweg blijft volgen, hoef je het knipperlicht niet te gebruiken, behalve voor het veranderen van rijstrook of het verlaten van de voorrangsweg

    • HvW heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Het is onderdeel van het concept sociaal rijgedrag.
      Als je afslaat op een rotonde en netjes je knipperlicht naar rechts gebruikt, heeft alleen de auto achter jou daar wat aan. Tegemoetkomend verkeer (dat staat te wachten om de rotonde op te rijden) kan je afslaande richtingaanwijzer namelijk pas zien als je al zo goed als de rotonde afgegaan bent. Voor tegemoetkomend verkeer heeft het dus 0 toegevoegde waarde. Echter is het binnenste knipperlicht wel zichtbaar voor tegemoetkomend verkeer.

      Zou iedereen zich hier dus aan houden dan zou je de seconde dat je een auto op een rotonde ziet dus ook al direct weten of je de rotonde op kan rijden of niet, wat de doorstroming bevordert.

      • Martin heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Behalve dan dat ook niet iedereen dat consequent goed doet en als je anticipeert op een actie die niet gaan komen, jij opeens een botsing hebt veroorzaakt.

        Reageer
      • Michael heeft op 24 december 2024 geschreven:

        Voor bestuurders achter je moet het niet uitmaken naar welke kant je de richtingaanwijzer aanzet het maakt immers voor hen niets uit of je rechts, rechtdoor, links of helemaal rond gaat
        Ik snap die irritatie niet
        Voor bestuurders die de rotonde willen oprijden en zeker die met grote voertuigen maakt het wel degelijk uit omdat je veel eerder kan anticiperen op de komende actie van de degene die de rotonde nadert of erop rijd
        Je ziet veel eerder of ze jou kant opkomen of de rotonde verlaten

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Martin heeft op 24 december 2024 geschreven:

    Ter aanvulling; als je op een rijbaan staat en je bent van plan die rijbaan te blijven volgen, dan hoor je ook geen richting aan te geven. Richting aangeven doe je alleen als je van rijbaan of richting verandert.

    • Daphne heeft op 25 december 2024 geschreven:

      Ik heb in 27 lessen mijn rijbewijs gehaald, er zat één rotonde in mijn examen, vanwege de vakantie periode heb ik de laatste weken verschillende instructeurs gehad. Allemaal zeiden zei: een rotonde benader je als een normaal kruispunt, dus wil je rechtsaf, geef je voordat je de rotonde oprijdt richting aan naar rechts, voor rechtdoor geef je geen richting aan, alleen als je de rotonde verlaat geef je richting naar rechts, als je linksaf wil, geef je voor de rotonde aan dat je naar links wil en geef je richting aan naar rechts bij het verlaten van de rotonde.
      Ik heb, tijdens het examen precies gedaan wat ik heb geleerd en doe dit na 27 jaar nog steeds elke keer als ik een rotonde benader.
      Ik heb nog nooit getwijfeld aan mensen die netjes richting aangaven en ik geloof niet dat er mensen waren die aan mij intenties twijfelden. Het zijn de mensen die niet duidelijk zijn die de brokken maken of veroorzaken…. Gewoon benaderen als een rotonde en het is echt voor iedereen helemaal duidelijk…

      Reageer
    • Piet Bakker heeft op 24 december 2024 geschreven:

      Volgens mij is een rotonde niet anders dan een weg die rond ligt met zijstraten. Je komt gewoon aanrijden en vervolgt je weg. Daarna zet je tijdig met je richtingaanwijzer aan dat je rechtsaf wilt en de weg (rotonde) wilt verlaten om rechtsaf te slaan.
      Een toeleidende weg met twee rijstroken naar een rotonde met twee rijstroken is niet anders dan een tweebaansweg waarbij je de tweede, derde vierde straat rechtsaf slaat. Als de rotonde niet rond maar recht is ga je ook niet met je richtingaanwijzers zitten knoeien.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear