Het is voor veel BMW-fans een dingetje of de auto is uitgerust met het M-Sportpakket. Bij gebruikte exemplaren zorgt dit pakket vaak voor een hogere waarde. Het sportiever uitziende exterieur en interieur is voor velen een soort kers in de appelmoes. Je hoeft het niet per se te bestellen, maar de verkoper zal je wel zeggen: ‘het maakt de auto wél helemaal af’. Ergo, iedereen geeft die drie tot vijf mille graag uit aan zo’n pakketje. Behalve bij de auto’s die standaard al het M-sportpakket hebben.

Heel kort door de bocht is het een manier van BMW om meer geld te kunnen vragen voor een auto, alhoewel je daadwerkelijk wat hardware krijgt. Ten opzichte van een normale heb je: een sportonderstel, sportstoelen, dikkere bumpers, donkere hemelbekleding, donkere raamlijsten en aluminium sierlijsten. Oh ja, en de nodige ///M-badges. De BMW in kwestie gaat er niet harder van rijden, hooguit iets beter van sturen vanwege de iets kortere veren en straffere dempers.

M Sportpakket standaard

Maar er zijn dus ook BMW’s die het M-sportpakket standaard meekregen. Daarbij rekenen we niet de M-performance modellen zoals de M135i of i4 M50. Er zijn echter ook andere modellen die ‘m ‘gewoon’ standaard meekregen. Uiteraard is het slechts een selectie en zijn er ongetwijfeld meerdere modellen. Uiteraard mag je die altijd in de comment-sectie vermelden.

BMW 320si (E90)

De E90-generatie is niet meteen moeders mooiste (dat is een understatement), maar in een goede kleur met het optionele sportpakket zag het er al een stuk beter uit. De BMW 320si had deze altijd standaard, plus een setje 18-inch BBS-wielen. De motor was afkomstig uit de 320si en gaf een nieuwe dimensie aan het woord onbetrouwbaar, want er waren nogal de nodige problemen met de motor. Dus een 325i met M sportpakket is een betere keuze: dan heb je een zescilinder die heel blijft.

BMW 135i (E82)

De BMW 1-serie van de eerste generatie was een bijzonder geval: een C-segment auto met achterwielaandrijving. In het geval van de 135i kreeg deze ook nog eens een bijzondere motor, de N54B30 met twee turbo’s, waardoor deze 306 pk en 400 Nm leverde. Standaard kreeg deze altijd het M-sportpakket, terwijl dat bij alle andere uitvoeringen een optie was.

BMW Z4 35is (E89)

BMW Z4 sDrive35is (11/2009)

Van de eerste BMW Z4 was een echte M-versie, van de tweede generatie Z4 helaas niet. Bij de introductie was de Z4 sDrive35i het topmodel, met dezelfde motor als bovenstaande 135i. In 2010 verscheen de Z4 sDrive35is (we weten het, stomme naam) en die had 340 pk en 450 Nm. Standaard monteerde BMW het M Sportpakket om de sportieve intenties van het model duidelijk te maken. Zeker in het parelmoerwit met wijnrode bekleding absoluut een klassieker voor de toekomst.

BMW 8-serie (G1X, LCI)

In dit geval gaat het niet om een specifiek model, maar een complete modellijn van de 8-serie: coupé, cabriolet en Gran Coupé. Deze modellen kregen in 2022 een bescheiden facelift waarbij BMW standaard het M sportpakket monteerde. Als je op mobile.de gaat kijken, zie je heel sporadisch een 8-serie zonder dat pakket. Het ziet er eigenlijk heel erg fraai – bijna elegant – uit, maar aangezien iedereen toch dat sportpakket aanvinkte, monteerde BMW het maar standaard.

BMW Z4 (G29, LCI)

We mogen blij zijn dat BMW überhaupt nog een Z4 bouw. De meeste merken hebben dit segment al (jaren geleden) verlaten. Met de facelift besloot BMW dat het M sportpakket standaard was. Waarschijnlijk ook om de productielijn in Oostenrijk een beetje te stroomlijnen. Heel veel worden er niet gebouwd, dus als ze dan allemaal dezelfde bumpers hebben, is dat mooi meegenomen. Heel erg leuk: de roadster kun je tegenwoordig ook krijgen met zescilinder en handbak.

BMW 2-serie LCI (G42, LCI)

De laatste die het standaard meekrijgt is de BMW 2-serie Coupé. Dit model kennen we al sinds 2021. Wilde je de sportieve looks van de M240i, moest je het pakket los bestellen. Echter, sinds de facelift van enkele weken geleden heeft BMW besloten het M-sportpakket standaard te leveren. In dit geval is het wel een vooruitgang, want zonder zag het er iets ‘iel’ uit, zeker aangezien de wielen enorm ver naar binnen staan bij dit model.

Bonus: Alpina B5 (G30, LCI)

Normaal gesproken stonden de Alpina-modellen los van de M-modellen. Dat betekent dat Alpina een eigen basis koos en daarmee aan de slag ging. In de meeste gevallen kregen Alpina-modellen een frontlip om zich te onderscheiden. Echter, bij de facelift werd alles anders. Toen gebruikte Alpina namelijk de M Sport-versie als basis. Ook bij de B3 (G20) en B4 Gran Coupé (G26) is dit het geval.

Reacties

  • m heeft op 28 oktober 2024 geschreven:

    De E90 niet moeders mooiste? Dat is letterlijk de mooiste generatie 3-serie die er gebouwd is. En ja, ik en vele anderen zetten ‘m daarmee boven de E30. Artikelen zijn vaak handiger en leuker te lezen wanneer er geen persoonlijke meningen of statements in doorgedrukt worden, een leuk bijkomend voordeel is dat het geen agressie of irritatie oplevert bij de lezers. Dank.

    Reageer
  • Stefan Lambrechts heeft op 28 oktober 2024 geschreven:

    De BMW 128ti heeft ook standaard een ///M-pack.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear