Uiteindelijk komt alles weer terug. Zo is de nieuwste innovatie in de scheepvaart een zeil en loopt iedereen weer met broekspijpen die onderin wijder worden. En blijkbaar komen autoalarmen die je achteraf inbouwt ook weer terug. De universiteit van Michigan een startonderbreker bedacht met de naam Battery Sleuth die – naar eigen zeggen – niet te hacken valt.
Voor de eeuwwisseling was het heel gebruikelijk om een autoalarm te kopen voor je auto. Maar toen startonderbrekers bij nieuwe auto’s wettelijk verplicht werden, verdween de behoefte voor extra inbraakpreventie. Maar toen keyless entry populair werd, was het jatten een peulenschil en nam de diefstal weer toe. De uitvinding van de universiteit zou deze boeven kunnen stoppen.
De Battery Sleuth haalt het stroom weg
De uitvinding ziet er nu nog uit als een zelfgemaakte bom, maar dat komt omdat het nog een prototype is. Het apparaatje is geniaal in zijn eenvoud. Je haalt de polen van de accu los en monteert deze op het apparaat. Het apparaat sluit je dan weer aan op de accu. De Battery Sleuth laat altijd een klein beetje stroom door zodat de auto wel van het slot gaat en alle systemen blijven werken.
Maar zodra de Battery Sleuth ziet dat er veel stroom wordt gevraagd (door de startmotor) zonder dat de code of vingerafdruk is ingevoerd, dan kapt hij de batterij af. Het is dus onmogelijk om de auto te starten, want de startmotor krijgt geen stroom. Het systeem opereert helemaal zelfstandig en kan dus niet geactiveerd worden door het signaal van de draadloze sleutel te versterken.
Lastig te omzeilen
De Battery Sleuth gaat loeien als iemand het systeem probeert te verwijderen en als iemand een losse 12-volt accu probeert aan te sluiten, dan zou dat ook niet werken. Ook kun je het apparaat zo instellen dat de deuren niet van het slot gaan als de Sleuth niet wordt gedeactiveerd. Het idee is om een systeem te maken dat achteraf ingebouwd kan worden, maar ook als standaard onderdeel van een auto.
‘In een test van acht voertuigen die in juli 2022 werd gepubliceerd, toonden de onderzoekers aan dat een prototype van Battery Sleuth voor meer dan 99,9 procent effectief was in het detecteren en voorkomen van onwettige activiteiten zonder de normale werking van het voertuig te verstoren’, zo zeggen de onderzoekers.
Andere methodes
Heb je keyless entry? Zorg er dan voor dat je de sleutel in een metalen bakje bewaart die het signaal niet doorlaat. Als er geen signaal is, kunnen boeven het ook niet versterken. Je hebt ook simpele uitvindingen zoals de BearLock, wat niet veel meer is dan een slot voor de versnellingsbak (of pook van de automaat). Dit werkt dan weer niet als je de rijstand met knopjes moet kiezen.
Van de oude stempel heeft op 19 juli 2023 geschreven:
Zo,n toetsenbord heeft Peugeot in de jaren 90 ook gehad.
Na 50x de code in toetsen ziet iedereen welke nummers je ingetoetst hebt.
Harryc heeft op 22 juli 2023 geschreven:
Leuk dat jullie het onderwerp aansnijden maar dit is werkelijk het meest waardeloze artikel dat ik in mijn ganse leven gelezen heb. Na een hoop geleuter vermeldt u zeggen en schrijven één enkele keer om wat voor oplossing het dan wel niet gaat, en daarna volgt er doodleuk helemaal niets meer. Niet over hoe je dan dat extra, zelf ook weer electronische, slot, dat ditmaal de accu grotendeels afsluit (en trouwens ook afschermt) dan ZELF bedient (dus op slot zet en er weer van af haalt) en ook niets andere verdere toelichting. U had er toch minstens wel even een PAAR dingetjes over kunnen zeggen??
Ed heeft op 19 juli 2023 geschreven:
Ik heb n ouderwets slot om de pedalen. Krijg je de auto niet weg.
Ad heeft op 19 juli 2023 geschreven:
Bearlock heeft ook een stuurasslot en kan dus altijd je auto beveiligen
Nieuwe golf heeft op 19 juli 2023 geschreven:
Volgens de papieren zou mijn golf 7,5 (2018) met keyless de remote ook afschakelen na niet te gebruiken.
Toch was de auto niet meer aanwezig 😫wellicht wordt de code middels een computer tijdens het winkelen gekopieerd en later weer “afgespeeld”
Ralph heeft op 19 juli 2023 geschreven:
Ik heb zo’n bakje thuis. Maar op werk niet dus daar kunnnen ze nogsteeds worden uitgelezen vanuit de straat. Vrij bizar dat dit überhaupt kan.
Erwin K heeft op 19 juli 2023 geschreven:
Er zijn al fabrikanten die het al hebben dacht ik maar de afstandbediening van de auto moet gewoon een bewegings sensor hebben. Ligt hij langer dan een paar minuten stil dan moet het keyless entry signaal gewoon uit gaan en valt er niet meer op te vangen. Pakt de eigenaar de sleutel, detecteerd deze beweging en het signaal gaat weer aan. Keyless entry werkt weer zoals bedoeld zonder extra handelingen.
Hammi heeft op 20 juli 2023 geschreven:
@Erwin K… Keyless Protector is er zoëen. Deze kan zelfs geleverd worden met certificaat. Als de sleutel 3 minuten stil ligt, zal de sleutel volledig uitgeschakeld worden. Na een beweging wordt deze weer geactiveerd. Zo is er ook nog een variant met een dubbele autorisatie. Hierbij moet je 2x op de sleutel tikken om ‘m te activeren…
Paco heeft op 18 juli 2023 geschreven:
In een digitale wereld is een mechanische slot/beveiliging het beste.
Gewoon stuurslot of pedaalslot aanschaffen en je bent klaar
Han heeft op 18 juli 2023 geschreven:
Een simpel schakelaartje, aan/uit op een geheime plek op een makkelijke plek, die een draad onderbreekt waardoor de motor niet kan lopen (bijvoorbeeld naar het vliegwiel) en de dief komt niet weg. Bij mijn Toyota ToyoAce haal ik zekering 21 er uit. Starter draait wel rond, motor slaat niet aan.
Hiervoor geen universiteit nodig gehad en geen kosten.
Han
maarten heeft op 18 juli 2023 geschreven:
Lijkt me een top idee, een single point of failure inbouwen die bij storing of defect ervoor zorgt dat je auto niet meer start.
Tesla’s zijn ook vatbaar voor deze keyless entry “relay attacks”, gelukkig kan je ook een pincode instellen die je moet intikken voor je kan wegrijden als extra beveiliging.
Hb heeft op 18 juli 2023 geschreven:
Of je gaat terug in de tijd en deuren openen en starten met een sleutel, key-less entry is leuk maar wel erg inbraak gevoelig en het voegt niet veel toe aan het auto rijden