Is hier een Gallardo gered of is hier een Gallardo verpest? Dat mag je zelf oordelen. Een bedrijf in Texas heeft een zes-in-lijn dieselmotor in een Lamborghini gelegd die anders rijp was voor de sloop. Om de diesel wat meer power te geven, hebben ze twee turbo’s op de Cummins-motor geknoopt. Onderaan de video hoor je hoe de auto klinkt.
Behalve dat de Gallardo nauwelijks meer te redden was en de V10 al lang verdwenen was, had het bedrijf 1Way Diesel Performance een mooi projectje nodig voor de opnames van een nieuw televisieprogramma. Het kostte een hoop moeite, maar de Cummins-Lamborghini mag nu de straat op. Of de zescilinder meer vermogen heeft dan de 500 pk van de V10, is niet bekend.
Je zou misschien denken dat een zescilinder minder ruimte inneemt dan een V10-benzinemotor, maar dat valt vies tegen. De zes-in-lijn is langer en bovendien nemen de turbo’s en het leidingwerk flink wat vastgoed in beslag. Er moest dus flink wat las- en slijpwerk gedaan worden. Check hieronder hoe de auto klinkt. Mocht je streamingdienst Motortrend+ hebben, kun je het project zien op Loud and Lifted.
12valve guy heeft op 20 april 2023 geschreven:
Mooi projectje met een 24V Cummins, en dat terwijl de Diesel hier aan de schandpaal genageld word.. supergaaf
CeeGee heeft op 19 april 2023 geschreven:
Ach, Lamborghini maakt nog steeds tractoren, dus… 😉
Aad heeft op 19 april 2023 geschreven:
Is zo’n Italiaans product eindelijk een keer betrouwbaar, dikke bosch lijnpomp erop waarschijnlijk, schitterend project