Het zakken van de olieprijs begint zijn uitwerking te hebben op de brandstofprijzen in Nederland. Diverse media melden dat je bij sommige onbemande tankstations in de buurt van Amsterdam al benzine kunt tanken voor 1,46 euro per liter. Diesel kost je nog maar 1,22 euro per liter. Richting het noorden of zuiden zal het ongetwijfeld nog goedkoper zijn. Er zijn signalen dat de prijzen weer gaan stijgen, maar wat als de brandstofprijzen verder zakken?
We vroegen ons hier af hoeveel de brandstofprijzen moeten zakken voordat het goedkoper is om met een brandstofauto te rijden dan een elektrische auto. Eigenlijk een onmogelijke rekensom, want je moet rekening houden met afschrijving, wegenbelasting, verzekering, onderhoud en zelfs de aanschafprijs. Maar dat gaan we voor deze vergelijking mooi niet doen. Nee, voor nu gaan we uit van het scenario dat je twee auto’s op de oprit hebt staan, een elektrische auto en een brandstofauto, en wilt weten welke je moet kiezen om zo goedkoop mogelijk te rijden.
Voor de vergelijking gaan we uit van de Hyundai Kona Electric, een van de populairste EV’s van Nederland. Bij deze auto kreeg Hyundai het voor elkaar de actieradius te verbeteren door nieuwe banden te monteren, waardoor het een van de zuinigste EV’s is. Het verbruik van deze auto scheelt nauwelijks met dat van de Tesla Model 3, trouwens. Het verbruik van EV’s is volledig afhankelijk van de buitentemperatuur en je eigen rijstijl, dus voor de vergelijking pakten we de WLTP-gegevens.
Kosten per 100 kilometer van elektrische auto
In Nederland rekent Fastned 0,59 cent per kWh. Thuis bieden goedkope leveranciers al stroom vanaf ongeveer 21 cent per kWh. De vaste kosten rekenen we niet mee, want die maak je toch al. Het WLTP-verbruik van de Hyundai Kona is 15 kWh per 100 kilometer voor de 64 kWh-versie. Met stroom van thuis betaal je bij de Kona Electric 3,15 euro per 100 kilometer. Haal je je stroom bij Fastned, kost het 8,85 euro per 100 kilometer.
Kosten per kilometer van brandstofauto
Voor de brandstofauto’s pakten we een van de populairste auto’s van Nederland, de Volkswagen Golf. En voor de vergelijking ook de Hyundai Ioniq Hybrid. Met een verbruik van 4,7 l/100 km kost de VW Golf 1.5 eTSi je 6,86 euro per 100 kilometer. De veel zuinigere 2.0 TDI met 115 pk kost je 4,27 euro per 100 kilometer. De zuinige hybride van Hyundai kost je 5,26 euro per 100 kilometer.
Dus, wanneer is diesel of benzine goedkoper dan elektriciteit?
Met een benzine- of dieselauto te tanken is nu al goedkoper dan een vol accupakket te halen bij een partij als Fastned. Thuis opladen blijft voorlopig onverslaanbaar. Je moet met een zuinige diesel voor 0,9 euro per liter kunnen tanken om het stopcontact te verslaan. De prijs voor een liter benzine moet ook onder de euro per liter duiken, wat echt nooit gaat gebeuren.
Joel heeft op 12 maart 2020 geschreven:
Leuk artikel, echter zijn er enkele aannames gedaan die de uiteindelijke conclusies op zijn minst discutabel maken.
“De vaste kosten rekenen we niet mee, want die maak je toch al.”
Ho, hier ga ik je corrigeren. Dit mag je nooit meer zeggen. Deze aanname geeft een verkeerd beeld van de totale kosten per km. De brandstofkosten zijn gemiddeld maar 20% van de kosten per kilometer. De grootste kostenpost (afschrijving) is momenteel nog aanzienlijk groter (>50%) bij EV’s door de relatief grote aanschafprijs ten opzichte van een ICE voertuig.
Daarnaast is het algemeen bekend dat zelfs de nieuwe WLTP standaard geen goede richtlijn is voor de daadwerkelijke range van een EV. Meerdere theoretische en praktijk onderzoeken laten zien dat +-75% van de WLTP range een betere inschatting is van de daadwerkelijke range.
De keuze om de Ioniq en de Golf met elkaar te vergelijken is goed, gezien dit voertuigen zijn in hetzelfde segment.