Het aandeel verkochte diesels daalt in rap tempo. Het afgelopen jaar was slechts 1,4 procent van de verkochte auto’s in Nederland voorzien van een zelfontbrander. Daar zijn meerdere redenen voor. Ten eerste worden diesels (veel) zwaarder belast, waardoor ze duurder zijn in aanschaf en in de wegenbelasting. Daarom hebben de meeste importeurs in Nederland diesel uit het gamma gehaald, maar enkele merken bieden nog steeds diesel aan

We gingen langs alle automerken om folders te scoren, om te kijken of er überhaupt nog auto’s met dieselmotor worden aangeboden. Het korte antwoord daarop is duidelijk: ja, dat is nog altijd het geval. Het aantal aanbieders van diesels in Nederland daalt in rap tempo. Ook zien we bij de merken die nog een diesel verkopen een paar interessante trends. Bedrijfswagens en afgeleiden van bedrijfswagens (dus ook pick-ups) rekenen we níet mee in dit overzicht.

BMW

Bij BMW is de diesel nog springlevend. Maar liefst 22 modellen kun je nog kiezen als ‘d’. Of ze ook daadwerkelijk verkocht worden, valt nog te betwijfelen. Uit de cijfers van de RDW bleek dat de gemiddelde prijs van een diesel erg hoog ligt. Dus waarbij een diesel in het C-segment nauwelijks verkoopt, is het bij hele grote auto’s nog in trek. En zo’n gekke gedachte is dat natuurlijk niet. De gefortuneerde BMW-rijder let niet echt op de kleintjes, dus die paar duizend euro aan BPM-boete maakt niet uit.

BMW 120d (F70) paars (2025) badge

Als we kijken naar het specifieke aanbod, zien we een paar hele bijzondere dingen. Ten eerste is BMW de ENIGE fabrikant die een C-segment auto aanbiedt met een dieselmotor. Dit betekent dat als je een relatief compacte auto zoekt met diesel, je automatisch bij BMW terecht komt. Het verschil met een benzine is overigens enorm: de benzine-modellen kosten 43 mille, de diesels zijn er vanaf 49 mille. Daar kun je een hoop benzine van kopen.

BMW 520d xDrive (G61) blauw (2025) zijkant achter schuin sneeuw

Een andere categorie die BMW heeft: sportieve diesels en cabrio met diesels. Zo biedt BMW een 340 pk sterke biturbodiesel in een D-segment auto (M340d). De 4- en 8- serie kun je eveneens met dieselmotoren krijgen. Daarnaast kun je de 2-serie Coupe bestellen als 220d. Geen idee wie dat doet, maar het kan tenminste nog. Het is een beetje als worteltaart: heel prettig dat je de keuze hebt, maar je kiest uiteindelijk dan toch wat anders.

BMW 220d Coupé M Sport (G42) rood (2025) zijkant schuin achter

De sterkste BMW-diesel is niet eens een M Performance-model, maar de X7. In die enorme SUV levert die 352 pk. Opmerkelijk: de 540d en 740d halen slechts 299 pk uit de motor. Daarmee is de nieuwste variant van de biturbodiesel net zo sterk als in 2010. Wellicht in verband met de strenger wordende emissie-eisen. Maar voordat we klaagbrieven sturen: ze zijn in elk geval te bestellen. Audi doet het niet meer (in Nederland althans).

Land Rover

Als er een merk is waarbij een diesel goed past, dan is het Land Rover wel. Natuurlijk, ze hebben voor Nederland interessante plug-in hybrides en ze bieden nog achtcilinders aan. Maar die diesels met hun karrevrachten aan koppel en enigszins acceptabel verbruik zijn misschien het fijnst als je er veel mee rijdt.

Land Rover Discovery Sport D180 HSE R-Line Dynamic (L550) rood (2025) zijkant rechts schuin voor modder offroad water vuil

Bijna alle modellen van Land Rover kun je krijgen met een diesel. Ook de kleinere Discovery of Range Rover Evoque. Dat zijn viercilinders. De Defender, Discovery, Range Rover Velar en Range Rover sport kun je krijgen met de relatief nieuwe zes-in-lijnmotor met vermogens van 200 pk tot maar liefst 350 pk.

Land Rover Range Rover VelarD300 HSE (L560) zwart (2025) zijkant schuin links achter rijdend

Aan de naam zie je het trouwens niet: een Defender D200 uit 2021 heeft nog de viercilinder, vanaf 2022 heeft de D200 een zescilinder (en die wil je). Opmerkelijk genoeg is de échte Range Rover alleen verkrijgbaar met een benzinemotor. Dit terwijl de diesel jarenlang een populaire motor was voor de Range Rover. Wellicht zijn de eigenaren dermate vermogend dat het eigenlijk niet meer uitmaakt of het een diesel of benzine is. In het buitenland kan het overigens nog wel.

Mercedes: veel modellen, diverse plug-ins

Mercedes is een van de pioniers op het gebied van dieselmotoren. Ze hebben hem manieren bijgebracht zodat de oliestoker geschikt was voor de limousines. En het mooie is: dat doet Mercedes nog steeds. Op dit moment hanteert Das Haus twee methodes.

Mercedes S450d 4Matic Lang AMG-Line Manufaktur (V223) licht blauw (2025) badge

Net als BMW en Land Rover heeft Mercedes een schitterende zescilinderlijnmotor (350d en 450d). Die kun je krijgen in de meeste grote modellen van Mercedes, zoals de E-Klasse, E-Klasse AllTerrain, G-Klasse, GLE, GLS en natuurlijk de S-Klasse. Deze kosten allemaal meer dan een ton en zijn er vooral voor de mensen die in groots comfort veel kilometers willen afleggen zonder telkens te moeten tanken of laden.

Mercedes-Benz E300de 4Matic AllTerrain (S214) wit (2025) zijkant schuin achter links

Maar Mercedes heeft nog een troef achter de hand en dat zijn de ‘de’-modellen. Mercedes levert geen reguliere viercilinders in haar modellen. Althans, niet in Nederland. Op de salon van Brussel stond er een E200d (ooit het ultieme taximodel), maar wij Nederlanders krijgen alleen plug-in diesels. Mercedes is de enige die het aanbiedt. Dan heb je een elektromotor voor de korte afstanden en een diesel voor de lange stukken.

Toyota

Dan blijft er nog één merk over en dat is … Toyota! Ja, dat is heel erg opmerkelijk. Toyota was destijds een van de eerste merken die stopte met het aanbieden van dieselmotoren in hun auto’s. Sommige diesels kwamen van Peugeot, andere van BMW. De grote Land Cruiser heeft daarentegen altijd een diesel gehad, ook in Nederland.

Toyota Land Cruiser Prado (250) wit (2025) zijkant rechts schuin voor

Extra opmerkelijk is dat Toyota deze auto ook met een benzinemotor aanbiedt. Gezien het ontbreken van een hybride component (mild hybrid, gewoon of PHEV) zou deze waarschijnlijk een stratosferische BPM-boete kennen. Het is overigens de enige auto die Toyota aanbiedt met een diesel. De rest van het gamma bestaat uit benzine-, hybride-, plug-in-, elektrische óf waterstofmodellen.

Reacties

  • Rob heeft op 18 januari 2025 geschreven:

    Niet alleen diesel heeft de overheid “de nek omgedraaid” maar destijds ook de schone brandstof LPG. Kon men te weinig aan verdienen. En voor dat schone rijden werd je vervolgens afgestraft d.m.v een hoge wegenbelasting.

    Reageer
  • Leo heeft op 18 januari 2025 geschreven:

    Diesel,duurzame en zuinige technologie, en nu kapot gemaakt door de politiek, tegenwoordig is alles nog meer politiek gestuurd dan vroeger.
    En dat allemaal om het klimaat te redden, alsof het nu allemaal in kannen en kruiken is.
    Geloof je het niet of werkt het niet zal plan B ingeschakeld worden…
    Wat zal het volgende zijn?
    Verboden te reizen, vliegen, varen en transport met paard en kar?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)