De hele E10-discussie dreigt weer aangewakkerd te worden. Op dit moment kun je bij de meeste Duitse pompstations vier soorten brandstof tanken: Euro 95 (E5), Euro 95 (E10), Euro 98 (E5) en diesel (B7). Hier gaat verandering in komen. Duitsland gaat nieuwe dieselsoorten toevoegen en daarvoor mag de Euro 95 (E5) plaatsmaken.

In Duitsland worden nog steeds veel nieuwe diesels verkocht. Vorig jaar werden er bijna een half miljoen nieuwe dieselauto’s geregistreerd bij onze oosterburen, wat ruim 17 procent van alle auto’s is. Hier in Nederland is dat wat minder. Er kwamen hier in 2023 maar 4.638 nieuwe diesels bij. Ongeveer 1 procent van de dieselverkopen in Duitsland dus.

Lees ook: Goedkoop tanken in Duitsland? Lees hier onze ultieme gids

Waarom het benzineaanbod in Duitsland gaat slinken

De Duitse overheid heeft akkoord gegeven op de verkoop van nieuwe dieselsoorten. Dit meldt AutoBild. Vanaf april komt er naast de standaard B7-diesel ook B10. Dit is diesel die met maximaal 10 procent biobrandstof is gemengd. Tankstations mogen dan ook andere biodiesels aanbieden, zoals HVO 100. Deze stations plakken er geen slang bij, maar mogen Euro E5 uit het assortiment schrappen.

Vooralsnog geldt de regel dat tankstations in Duitsland naast Euro 95 (E10) ook alternatieve benzine móéten aanbieden. Hieronder verstaan we de Super en de Superplus. Dit zijn beide E5-brandstoffen, die beter geschikt zijn voor oudere auto’s. Moderne auto’s hebben geen problemen met E10, maar kunnen ook gewoon op E5 rondtuffen.

Per saldo zegt Duitsland dus binnenkort tschüss tegen de E5-variant van Euro 95. Voorlopig kun je in Duitsland nog wel Euro 95 E5 tanken, maar in de loop van de tijd zal deze brandstof worden verruild voor biodiesel. Vanaf wanneer de benzine wordt uitgefaseerd, is niet bekend. Wil je hierna benzine met weinig tot geen ethanol tanken, dan moet je genoegen nemen met Euro 98. Tenminste, voor zolang die brandstof in de E5-samenstelling beschikbaar blijft.

Reacties

  • Piet Kats heeft op 26 maart 2024 geschreven:

    Bijzonder verhaal, vanaf april…….. 🤣🤣

    Reageer
  • Arend heeft op 26 maart 2024 geschreven:

    Ik snap de bijgeplaatste foto niet. Een Duits kenteken met een E, Wat aangeeft dat het een volledig elektrische auto is. En toch tanken aan de pomp ?

    • Floris heeft op 26 maart 2024 geschreven:

      De extra “E” in je kenteken is niet verplicht, je mag dit gebruiken op vrijwillige basis.

      Dit kenteken geldt niet alleen voor elektrisch aangedreven voertuigen, maar bijvoorbeeld ook voor de “Plug-in Hybride” voertuigen, mits deze aan bepaalde voorwaarden omtrent uitstoot en actieradius voldoen.

      Ik hoop dat hiermee je vraag beantwoord is. 😉🍀👍

      Reageer
    • Arend heeft op 26 maart 2024 geschreven:

      En ook nog een groene slang. Dus benzine tanken en geen diesel…

      Reageer
    Reageer
  • Randy heeft op 26 maart 2024 geschreven:

    Tank voor mijn oude fiat gewoon oude 95 en voor 2009 station 98, rijd relatief veel korte stukken.

    Zou jammer vinden als oude 95 echt zal verdwijnen.

    • Rob heeft op 27 maart 2024 geschreven:

      En de oudere dieseltjes, kunnen die idem bio diesel tanken ?? 🤷‍♂️

      Reageer
    Reageer
  • Willem heeft op 26 maart 2024 geschreven:

    Ja. Vooral bij stilstaan voor verkeerslicht of stationair draaien. Vooral nadat filters oude/verstopt raken is het merkbaar

    • Buddenbreuk heeft op 26 maart 2024 geschreven:

      Oude auto sterven uit en E95 is dus steeds minder nodig, zie ook dat de batterij auto in Duitsland geen echt verkoopsucces is gebleken, 2030 gaat verbrandingsmotor dus ook niet verboden worden….. de toekomst is niet elektrisch want 95% van de bevolking kan deze aandrijving niet betalen…. subsidies hebben de rijkste elites al opgeslokt net als met zonnepanelen, warmtepomp en thuisbatterijen….

      • Ger heeft op 27 maart 2024 geschreven:

        Zo is het maar net

        • Janneman heeft op 24 april 2024 geschreven:

          Sorry Ger, maar als je de auto ziet als vervoermiddel en geen merken fanaat bent zijn ze best betaalbaar en is er ook onder Europese merken keuze.
          Het is een beetje prioriteiten stellen en sparen. Ik behoor zeker niet tot de rijke elite en heb toch een warmtepomp en ev met natuurlijk zonnepanelen ik ben wel in de gelukkige omstandigheid dat ik een eigen oprit heb met laadpaal. Anders is een ev alleen interessant als leasebak van je werkgever.

          • Van den Berge heeft op 26 april 2024 geschreven:

            Waarom, als particulier, een EV kopen? Niks dan nadelen: veel te duur, minstens een half uur tanken (voor de heel dure versies dan), beperkte actieradius, geregeld stress (ga ik er wel geraken),enz….Oh ja, en ze worden betaalbaar, als je tevreden bent om in een kleine koekendoos te rijden.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear