Vroeger zag je de Opel Kadett E op elke hoek van de straat staan. Op het hoogtepunt verkocht Opel in Nederland bijna 60.000 stuks per jaar en in 1985 won de auto zelfs de prijs voor Auto van het Jaar, vanwege zijn aerodynamische eigenschappen. Maar helaas stond de publieksfavoriet geen roemvol einde te wachten. Vooral door het volk dat eind jaren negentig in de GSI-uitvoering reed, zakte de Kadett flink af en kreeg een Sjonnie-imago. En in plaats van hem een waardige dood te laten sterven, zette Daewoo de Kadett voort als Nexia.

Niet alleen de GSI was onveilig voor hoedenplankspeaker-aficionados. Ook de Opel Kadett Cabrio, die gebouwd werd door niemand minder dan het Italiaanse carrosseriebedrijf Bertone, viel aan hen ten prooi. Zo ook dit exemplaar uit 1993, dat te wachten staat op een acceptabel bod bij Domeinen Roerende Zaken. En wel eentje met het coolste dashboard van elke auto die je nu tweedehands kunt kopen in Nederland, dat nog lijkt te werken ook. Met wat geluk is de auto nog aardig roestvrij.

Deze Opel Kadett Cabrio kreeg alles uit de jaren-negentig trukendoos: een voorbumper met meer gaten dan de overheidsbegroting van Congo, koplampen alsof je net iets grensoverschrijdends zei over de kadetjes van z’n vriendin, zijskirts met kippengaas, een achterklep waar je op kunt strijken, achterlichten nog doorrookter dan de set van Mad Men, een uitlaat die nét niet recht hangt, een setje ‘mijn eerste lichtmetalen velgen’ en natuurlijk een gepolijste tankklep.

De reden waarom de Opel Kadett Cabrio bij Domeinen staat, is niet bekend. Net als bij de rest van alle kavels, trouwens. Je kunt een bod doen en als het bod hoog genoeg is, dan gunt Domeinen je de auto. We kunnen ons voorstellen dat je voor deze Kadett de knip ver open moet doen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear