Als we één ding moesten aanwijzen waar bijna iedereen eens mee zou moeten stoppen, dan is het wel autorijden in z’n algemeen. Geen files en geen irritaties meer. Maar helaas mag iedereen boven de achttien met een rijbewijs in principe autorijden, dus we moeten het er maar mee doen. Dit zijn tien dingen die echt niet meer kunnen als je dan toch blijft rijden.

De lijst van dingen waar we echt even mee moeten kappen met z’n allen, is een heel stuk groter dan tien punten. Maar we hoeven je niet te vertellen dat je je telefoon moet wegleggen, gewoon rechts moet houden op de snelweg of dat je niet moet bumperkleven. Omdat we een podium hebben en dat graag misbruiken, hierbij alsnog tien punten waar het eens afgelopen mee moet zijn.

Sneller gaan rijden als je ingehaald wordt

Porsche 911 Dakar rijdend schuin achter op de Autobahn

We hebben dit nooit helemaal kunnen verklaren. Je rijdt rustig op de snelweg op cruisecontrol en gaat iemand inhalen die net iets langzamer voor je rijdt. Terwijl je aan het passeren bent, zie je dat je ineens net zo hard rijdt; en ineens ben jij de linksplakker. Schrikt de andere bestuurder wakker? Kan het ego van deze bestuurder het niet verkroppen? Wat is er aan de hand?

Nog erger is dat je iemand inhaalt op cruisecontrol en dat die persoon jou iets later weer voorbijkomt. Jouw snelheid is niet veranderd. En later moet je die persoon wéér inhalen, om vervolgens weer ingehaald te worden. Voor sommige mensen is het blijkbaar gewoon onmogelijk om één tempo aan te houden.

Felle led’jes bij de kentekenplaat monteren

Dat het 90 procent van de tijd geen goed idee is om achteraf xenon of led-verlichting in de koplampen te bouwen, dat weet iedereen inmiddels wel. Accepteer dat je een wat oudere auto rijdt en haal een setje kwalitatieve lampjes met een iets wittere tint.

Wat we de laatste tijd ook veel zien, zijn mensen die hun kentekenplaatverlichting vervangen door kleine stadionlampen. Ze zijn zo fel dat ook het asfalt onder de achterbumper volop wordt verlicht. Alle aandacht in het donker gaat naar de kentekenplaat. Waarom zou je dat willen?

Je boekhouding uitvoeren na het tanken

Het is een van de grootste raadsels van de 21e eeuw: wat doen mensen na het tanken allemaal in hun auto’s? Je kent ze wel: ze zijn klaar met tanken, stappen in en vervolgens duurt het een kleine eeuwigheid voordat ze überhaupt de auto starten om weg te rijden.

Wat deze mensen dan ook uitvoeren, dat kunnen ze ook makkelijk drie meter verderop doen. Dus stap in, start de auto, ga een klein stukje naar voren en reset daar je dagteller. Of koop een elektrische auto, dan heb je aan de laadpaal een halfuur de tijd om te doen wat je wilt.

De telefoonhouder midden op de voorruit

Vroeger zag je het vaak bij boomers en hun TomTom, tegenwoordig zie je alle generaties de telefoon pontificaal op de voorruit hangen. Zeker nu telefoons steeds weer groter worden, ontneemt zo’n ding best wel een stuk van je zicht. Op de snelweg loopt dit wel los, maar je zult in de stad net een fietser over het hoofd zien.

Hang dat ding het liefst zo laag mogelijk en eigenlijk nog liever niet op de ruit. Je hebt tegenwoordig best wat mooie houders die de telefoon op het dashboard positioneren. Zo zie ie toch in het gezichtsveld (je wilt hem ook niet laag, want dan moet je je ogen van de weg halen), maar creëert ie geen dode hoek.

(Te hard) remmen bij trajectcontroles op de rechterrijstrook

Niemand wil een boete rijden in een trajectcontrole, dat snappen we ook wel. Maar die trajectcontroles zitten er al een eeuwigheid. Dus als je dan stoer met een beetje tempo aan komt tuffen, ga dan niet bij een trajectcontrole waar je 100 mag ineens afremmen naar 90 km/u. En blijf daar dan zeker niet plakken met een twijfeltempo.

Gelijk invoegen bij een knooppunt

Als twee grote snelwegen samenkomen of als één snelweg opsplitst in twee, dan heb je in Nederland honderden meters aan witte blokjes om van rijstrook te wisselen. Toch zijn er nog altijd mensen die drie kilometer van te voren onnodig links gaan rijden om direct bij de blokjes van snelweg te wisselen.

In plaats van dat ze rustig op hun plek blijven rijden en zodra er een mooie plek is rustig wisselen, staan ze met z’n allen te dringen. En zo krijg je dus files. Je ziet het bijvoorbeeld waar de A2 naar de A9 gaat. Waar de blokjes beginnen staat het altijd ramvast, maar een paar honderd meter verderop rijdt het gewoon door.

Badges van duurdere of snellere uitvoeringen plakken

BMW M3 (G80) (2021)

Moeten we dit nog uitleggen? Niemand gelooft dat je écht een M3 rijdt als je alleen de badge op je 316i plakt. En zelfs als je een lekker voorbumpertje monteert, ziet iedereen aan je ielige remmetjes dat het geheel niet helemaal klopt. Wil je verdoezelen dat je de instapper rijdt, haal dan gewoon de badges eraf. Andersom keuren we het overigens wel goed. Plak gerust een TDI-badge op je Audi RS 6, dat vindt iedereen grappig.

Te stoere stickers plakken

We zagen pas een sticker op een MX-5 met daarop ‘Financial Mistake’. We zagen deze sticker weleens eerder op iets te dure auto’s die net even te smaakgevoelig gemodificeerd zijn. Maar dit was een vrijwel standaard MX-5; een relatief zuinige auto, die zijn waarde goed behoudt en bovendien oerbetrouwbaar is. Je boekhouder zou juist trots zijn.

Net als de sticker ‘MILF Hunter’ op een auto van iemand die duidelijk op weg was om op de zolderkamer World of Warcraft te spelen (waar dan weer niets mis mee is). Het zou verfrissend zijn als gasten eerlijkere stickers zouden plakken. Wat dacht je van ‘onzekere bestuurder’ of (en deze hebben we al eens gespot) ‘ballin on a budget’?

Knipperlichten aan en yolo

knipperlicht vw golf 5 gti

Je hoort het je rijinstructeur nog zo zeggen: ‘autorijden is kijken’. Je moet eerst goed checken of je van rijstrook kunt wisselen en dan pas je richtingaanwijzer aanzetten. Bepaalde bestuurders hebben dit niet begrepen: die zetten op een willekeurig moment het knipperlicht aan en wachten vervolgens tot iedereen om hen heen de boel oplost.

Maar als jij zo graag wilt invoegen, dan moet je je gas loslaten, een beetje gas bij geven of remmen. Niet hetzelfde tempo aanhouden in de hoop dat andere mensen om je heen het maar voor je regelen.

Te dicht op het stuur zitten

Op zich is dit wel een mooie waarschuwing naar de overige weggebruikers: ‘die kan niet rijden’. Bovendien is het wel een soort van ontwapenend: ‘och, die weet niet beter’. Maar ter voorkoming van ongelukken en omdat zo’n airbag wel heel hard ploft, kun je het misschien beter niet doen. Nou, tot zover onze spreekbeurt over tien dingen waar we echt even mee moeten kappen met z’n allen.

Reacties

  • LexD heeft op 16 mei 2023 geschreven:

    Nog een tip: maak van de rechter rijstrook op de snelweg maar weer een berm. Niemand gebruikt hem, ze plakken allemaal links.

    Reageer
  • Bonita heeft op 15 mei 2023 geschreven:

    Bedankt iedereen voor de reacties.
    Voor mij als beginnende autorijder heel goed en fijn.veel geleerd hier.
    Dank jullie wel.

    Reageer
  • robine heeft op 14 mei 2023 geschreven:

    Sneller gaan rijden als je ingehaald wordt!!
    De verklaring is simpel.
    Met cruisecontrol is de snelheid gefixeerd.
    Niet iedereen heeft die luxe in zijn auto. Met je voet op het gaspedaal is het niet gemakkelijk cq bijna onmogelijk om exact de zelfde snelheid te behouden. Tenzij je gefixeerd constant op je snelheidsmeter blijft kijken en dat brengt juist de verkeersveiligheid in gevaar dus vandaar!

    • Frankyboy heeft op 14 mei 2023 geschreven:

      Helemaal waar robine.
      En zo irritant is het toch ook niet.
      Gewoon knipperlicht aan en links inhalen.
      Daarna weer netjes rechts invoegen.
      Houdt je scherp en blijf je wakker bij 😉

      Reageer
    • Frankyboy heeft op 14 mei 2023 geschreven:

      Sneller gaan rijden als je ingehaald wordt!!
      De verklaring is simpel.
      Met cruisecontrol is de snelheid gefixeerd.
      Niet iedereen heeft die luxe in zijn auto. Met je voet op het gaspedaal is het niet gemakkelijk cq bijna onmogelijk om exact de zelfde snelheid te behouden. Tenzij je gefixeerd constant op je snelheidsmeter blijft kijken en dat brengt juist de verkeersveiligheid in gevaar dus vandaar!

      • Peetje heeft op 15 mei 2023 geschreven:

        Wat pas echt een gevaar is dat mensen die met cruisecontrol rijden NIET weten hoe ze deze uit moet zetten,nl met dezelfde schakelaar als je de cruisecontrol aanzet! Ipv bot op de rem trappen en achteropkomend verkeer in vervelende situaties kan brengen.Op de rem is nl ook uitzetten vd cruisecontrol.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • simon heeft op 14 mei 2023 geschreven:

    Ik weet d’r nog wel 1 zonder richting aan te geven van een rotonde afgaan

    Reageer
  • Latenleven heeft op 14 mei 2023 geschreven:

    Nog een benzinepomp ergernis : je
    auto parkeren bij een vrije pomp om vervolgens zonder te tanken een broodje gaan halen bij de shop…

    • Prosjoeto heeft op 15 mei 2023 geschreven:

      Als je niet gaat tanken zet je auto dan op de parkeerplaats.

      Heb al veel automobilisten hierop aangesproken. Zeker de LPG pomp heeft daar last van. Tot mijn eigen verbazing nooit een grote bek gekregen, maar excuses.
      Ze schijnen het zelf niet in de gaten te hebben dat ze irritant gedrag vertonen.

      Reageer
    Reageer
  • Koerier heeft op 14 mei 2023 geschreven:

    Wat betreft het richting aangeven bij invoegen/uitvoegen wil ik opmerken dat het wel handig is om ruim vantevoren aan te geven wat je bedoeling is. Dan is het duidelijk voor iedereen en kunnen de medeweggebruikers daarop anticiperen. Je moet het toch samen doen, om zo veilig mogelijk van rijstrook te wisselen. Anders rij je hele tijd naast iemand die eigenlijk wil uit-/invoegen doordat die ander geen richting aangeeft.

    Reageer
  • MOFB1974 heeft op 14 mei 2023 geschreven:

    Brillant die opmerkingen over cruise control rijden en inhalen. Ik was echt van mening dat ik de enige was die hier geen begrip voor kan opbrengen en echt niet begrijpt waarom men dit doet.

    Bij inhalen vergif ik dan mijn snelheid en ga weer terug, om vervolgens te constateren dat het gat met de “zojuist zijn snelheid verhogende weggebruiker” onbegrijpelijk groter wordt…

    Doorgaans hebben de “haasje-over”weggebruikers echt geen idee dat ze je meerdere malen inhalen en vervolgens ingehaald worden…😂😂😂😂

    Reageer
  • Henk heeft op 14 mei 2023 geschreven:

    Ik kan nog wel een aantal irritaties benoemen.
    Bijvoorbeeld onnodig links rijden.
    Bumper kleven.
    Langzamer rijden dan de maximum snelheid ( wat op zich mag, maar vreselijk irritant is voor de medeweggebruikers)
    Onnodig remmen om iemand voorrang te geven die het niet heeft.
    Zo zijn er nog een aantal te noemen.

    • maarten heeft op 19 mei 2023 geschreven:

      Bumper kleven, bloed irritant. Vooral als je in een EV rijdt want dan denken sommige sjakies dat ze boven de 100 sneller zijn en dat ook moeten laten zien.

      Waar je 100 mag, rij ik altijd 115. (145 waar 130 mag) Dit omdat ik dan gewoon vlot om alles heen kan rijden en wanneer ik dan iemand in haal, dat dit niet met 2 KM.h snelheidsverschil is (Ik ben tenslotte geen vrachtwagen) Daarbij is een eventuele verkeersboete van +15KM nog betaalbaar.

      Maar zo vaak is die 115KM/h niet voldoende voor sommigen en denken ze dat het volstrekt oke is om extreem te gaan bumperen terwijl ze zelf bijna de met het stuur op de buitenste linker lijn rijden, deze schapen veroorzaken dus de vele files waar we allemaal last van hebben.

      Dus mijn passief agressieve reactie terug; na ingehaald te hebben en weer rechts in te voegen en de sjakies twee versnellingen terug te horen gaan om eventjes met meer dan nodig snelheidsverschil in te halen, trek ik op de rechter rijbaan (wanneer mogelijk) even door tot de snelheid die nodig is om duidelijk te maken dat ze volstrekt kansloos zijn. Ik laat ze overigens daarna gewoon inhalen als ik weer afgezakt ben naar 115KM/h, no harm done want ik heb ze geen seconde in de weg gezeten, slechts duidelijk gemaakt dat ik best snel kan, maar kies voor normaal weggedrag. Boete voor bumperen is niet voor niets bizar hoog, het is gekkenwerk en spelen met mensenlevens.

      Oogcontact wordt daarna (wanneer ik wordt ingehaald) zorgvuldig vermeden. Hopelijk is de ervaring vervelend genoeg om de volgende niet meer te bumperen als het eea niet naar de zin is van deze

      Reageer
    Reageer
  • Ajay heeft op 14 mei 2023 geschreven:

    ‘Als we één ding moesten aanwijzen waar bijna iedereen eens mee zou moeten stoppen, dan is het wel autorijden in z’n algemeen. Geen files en geen irritaties meer.” Waar slaat dat op?! Wat is dat voor een opening? En dat voor TopGear, die juist de auto’s en de automobilisten moet steunen. Ik geniet als ik rij, ik hou van rijden, irriteer me niet (behalve dan aan de snelheidsbeperkingen en flitsers) maar goed. Ik heb nog steeds plezier in het rijden en ik hou van mijn auto. NOOIT moeten we stoppen om auto te rijden. Mijn grootste passie.

    • Munch heeft op 14 mei 2023 geschreven:

      Waar we ook echt eens mee moeten kappen is de verlichting op de auto standaard in de hoogste stand zetten. Dat draaiwieltje links van je stuur onderop je dadhboard zit er niet voor niets. Terwijl jouw lichten in het donker lekker ver schijnen zien je tegenliggers niets meer.

      • HJV heeft op 14 mei 2023 geschreven:

        Dat knopje zit er om de koplampen lager te zetten als de auto beladen word. Eigenlijk zou er een min teken voor de cijfers moeten staan. Met onbeladen auto en knop op stand 0 (hoogste stand) zou de verlichting niet-verblindend moeten zijn.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan HJV Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear