Je mag zelf zoeken hoor, maar op TopGear ga je niet vinden hoe je je eigen nier moet verwijderen. Of hoe je ‘m vervolgens aanbiedt op de zwarte markt. Of hoe je een UFO bouwt om naar Erra, een planeet in het derde dal-universum, te vliegen om daar goud te verzamelen. Of hoe je de perfecte wimpers krult. We zijn gewoon geen raketchirurgen. De tekst zou slaan als een tang op een varken. En hoewel het soms best van pas zou komen (de nieuwe M5 is niet goedkoop) laten we het varen om de eerder genoemde redenen. Klinkt best logisch, toch?

Het AD stuitte op de cijfers van de RAI Vereniging en concludeerde dat de handbak stervende is. Een scherpe en terechte conclusie, tot zover. En toen moest er iets meer over geschreven worden. Omdat clicks. En het maakte daarbij geen snars uit dat de verslaggeefster zelf geen rijbewijs heeft. Of ooit een automaat gezien heeft. En blijkbaar ook geen auto in het echt heeft mogen aanschouwen. Ram eens met je voorhoofd keihard op je toetsenbord. Vertaal het naar het Portugees in Google Translate. Print het uit en geef de tekst aan je neefje van drie. Laat hem met zijn potlood wat woorden wegstrepen en laat je hond willekeurige twee pagina’s opeten. Wat je vervolgens op het grasveldje vindt, zal nog minder onzin bevatten.

Eefje be like

De journalist van het AD begint: ‘Ik zou me als vrouw kunnen verkneukelen op het einde van een tijdperk. Want met het verdwijnen van de versnellingsbak verdwijnt de Max Verstappen-impuls, verdwijnt het gierend optrekken, verdwijnt die o zo nonchalante en o zo irritante vrachtwagenchauffeurpose’.

Beste journalist van het AD, Max Verstappen rijdt een automaat. Echt. Gisteren reden we toevallig nog in een Jaguar XJR 575, met automaat. De zwarte strepen op de bergwegen van Porto zijn het bewijs dat ‘gierend optrekken’ (waarom moeten we nu aan Geer & Goor denken?) bij een automaat tot de mogelijkheden behoort.

Ze gaat verder: ‘En wat blijft er over van al die mannenfantasieën zonder dat vroem, vroem, vróéóéóéóém van een bolide die in enkele seconden van nul naar 100 optrekt?’. Luister nou: de snelste auto’s op deze aardbol zijn automaat. Het heeft niets met snelheid te maken. Sterker nog: de grootste ‘mannenfantasieën’ (lekker genderneutraal, ook) hebben een automaat. Weinig mensen dromen nog van een Toyota GT86 of een Mazda MX-5; de auto’s waar je een handbak in wilt. En dat zijn al helemaal geen compensatie-bakken.

Meer feiten, alsjeblieft

GOH EEFJE, VERTEL ONS MEER. ‘En Cristiano Ronaldo zonder zijn Bugatti’s, Range Rovers, Cadillacs en ga nog maar even zo door?’. Dat. Zijn. Allemaal. Automaten.

Uiteindelijk komt de conclusie: ‘Ik wil nog wel verder gaan: is de afschaffing van de pook niet gewoon castratie?’. Kan iemand marktwerking aan het AD uitleggen? Vraag en aanbod? Die handbak wordt helemaal niet afgeschaft. De vraag neemt gewoon af. Als deze trend doorzet, zal het voor autofabrikanten niet meer winstgevend zijn om een handbak te leveren en zullen ze dat voor veel modellen niet meer doen. Simpel, toch?

Schakelen is gewoon leuk. Meer niet. En nu niet als reactie plaatsen dat ‘we gewoon op ons pookje getrapt zijn’. Dat is flauw.

Reacties

  • Burnett heeft op 1 november 2017 geschreven:

    Zelfs de Daytona van Crockett was een replica op Corvette-basis. Met een automaat.

    Reageer
  • Janus De Gladde heeft op 25 oktober 2017 geschreven:

    Haha! Geweldig geschreven, heb zo op de woensdagmiddag nog even goed kunnen lachen op het werk. Bij het AD hoef je overigens niet over journalistiek te beginnen, je kunt daar als journalist komen werken met je basisschool diploma..

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Janus De Gladde Reactie annuleren

(verplicht)