Twee dappere Nederlanders bewezen dat het kan: in een oude Golf 2 naar net-niet-Indonesië rijden. Maar als je auto op een leeftijd is waarop de zondagochtenden steeds zwaarder worden, gaat meer dan 40.000 kilometer hem niet in de koude kleren zitten. Hieronder zie je een lijst van alle onderdelen die het duo heeft moeten vervangen. Handig als je zelf de reis wilt overdoen.

Grote lijst

Het lijkt een enorme lijst – en dat is het ook – maar als je alle onderdelen probeert achterin de Golf 2 te leggen, zou het je nog best lukken ook. ‘In Polen hebben we acht uur aan de auto gewerkt, wat nog meeviel als je kijkt naar de schade die er was. In Myanmar hebben we drie uurtjes lopen knoeien met de oliepomp, en Thailand heeft toch wel de hoofdprijs: anderhalve dag in de garage. Naast twee versleten wiellagers hebben we daar de draagarmrubbers vervangen, en de remblokken.’

En hoe is de staat van de auto nu?

‘In de afgelopen weken hebben we meerdere keren de druk moeten verlagen van de remmen, en met een baksteen achterop de remklauwen geslagen zodat ze wat losser kwamen. Ook is rembekrachtiger ermee opgehouden. Dus als we moeten remmen, is het net alsof je een harde veer indrukt. In de laatste dagen hebben we zeker acht keer moeten stoppen vanaf Thailand, omdat de rook van de remmen kwam. Daarnaast zagen we tijdens het rijden in het donker dat de remschijven vuurrood waren van de hitte. We dachten eerst dat het eraan lag dat de blokken te dik waren, maar het blijkt dat het rempedaal niet ver genoeg omhoog komt en de druk niet uit de leidingen laat. Maar naast deze problemen tuft ze lekker door. De auto start elke morgen en draait nog net zo goed als toen uit Nederland weg reden.’

Goed nieuws

En nog meer goed nieuws: de Golf 2 – met de bijnaam Eleanor – komt terug naar Nederland! De crowdfundingcampagne van Nick en Beernt was binnen één dag volledig gesteund. De auto wordt via Kuala Lumpur naar Nederland verscheept. Met wat toeval kun je dus zelf aanschouwen wat 40.000 zware kilometers met een Golf 2 doen.

Dit doet 40.000 kilometer met een Golf 2

Negentien lekke banden
Kapotte dynamo
Kapotte homokinetische koppeling
Kapotte raamhendel
Kapotte oliepomp
Kapotte handrem
Kapotte bumper
Vier kapotte zekeringen
Kapotte lichtbedrading
Kapotte richtingaanwijzer
Kapotte radiateurventilator (de accu kwam los, viel in de ventilator en brak twee van de bladen af)
Kapotte ventilatorbediening interieur
Kapotte spiegel
Kapotte veer achter
Drie versleten wiellagers
Kapot ophangrubber uitlaat
Vervangen v-snaar
Vervangen draagarmrubbers
Vervangen fuseekogel
Gebroken dakdrager
Twee gebroken deurhendels
Drie keer olie vervangen
Drie keer oliefilter vervangen
Drie keer dieselfilter vervangen
Vier keer luchtfilter vervangen
Twee ongelukken
Twee keer nieuwe banden (Apollo)
Twee keer tweedehands banden (Bridgestone)
Ingedeukte carterpan
Vier keer kromme velg
Lekkend dakraam (dit was verschrikkelijk in het moessonseizoen)
Bout die uit de draagarmophanging viel (tijdens het rijden)
Verschillende stukken afwerking in het interieur scheef, los en kapot
Vier deuken in de auto
Twee keer nieuwe remblokken
Remcilinders gereviseerd

Reacties

  • Gerard heeft op 9 november 2017 geschreven:

    19 banden achterin een Golf 2? Dat past makkelijk.

    Reageer
  • Lord Sinclair heeft op 9 november 2017 geschreven:

    Gelukkig heeft mijn auto heel wat minder onderhoud nodig per 40.000km. Er mist denk ik in het verhaal iets over de kilometerstand waar de auto mee begon.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)