Het was gisteren een enorme consternatie. Ondanks dat de meeste plannen voor Prinsjesdag wel bekend waren, wist het kabinet ons toch te verrassen. In dit geval om de korting op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s. Die zou 40 procent zijn in 2026, maar wordt nu 25 procent. Dat niet alleen, de afbouwperiode kort Den Haag in met een jaar. Dus als je een elektrische auto hebt, dan ga je vanaf 2025 motorrijtuigenbelasting betalen. Maar hoe zit dat dan met (private) leaseauto’s?

Leasemaatschappijen mogen de prijzen niet zomaar aanpassen, jullie hebben immers ergens voor getekend. Maar er is een uitzondering: leasemaatschappijen hebben in de algemene voorwaarden staan dat verhogingen vanuit de overheid wél doorgevoerd worden, zo meldt een woordvoerder van Dutchlease aan TopGear Nederland. Heel simpel: jouw leaseauto wordt duurder. Zowel de zakelijke lease als de private lease.

Betaalt de baas de duurdere leaseauto?

Mocht je ondernemer zijn en een auto op de zaak leasen, dan moet je meer betalen. Als jij in loondienst bent, dan kan het zijn dat jouw eigen bijdrage voor je leaseauto omhoog gaat. Dit is iets wat je met je werkgever moet bepalen. De bijtelling van jouw leaseauto gaat niet omhoog. Tevens ga je merken dat je voor hetzelfde leasebedrag ineens minder keuze hebt als je nu een nieuwe leaseauto mag uitzoeken.

Private lease wordt sowieso duurder

Maar dat is allemaal zakelijk, voor de private lease-sector is het nog wat ingrijpender. Ten eerste zul je als particulier nu jaarlijks honderden euro’s extra moeten ophoesten. Het is nog vervelender als je na gaat dat private lease-contracten vaak een langere looptijd hebben, 72 maanden is tegenwoordig gangbaar. Dan kan het zijn dat je in 2026 ineens meer dan 600 euro extra per jaar moet betalen voor je Peugeot e-208.

Lees ook: EV-rijders gaan (volgend jaar al) een stuk meer wegenbelasting betalen dan beloofd

Dit zorgt voor een hoop onrust. De korting op de motorrijtuigenbelasting is niet alleen een incentive, maar ook noodzakelijk. Een elektrische auto heeft een accu nodig die meer weegt, waardoor een elektrische auto altijd zwaarder zal zijn dan een vergelijkbare benzineauto. En dus duurder. Daarnaast is het niet alleen het beleid, maar vooral de aankondiging en invoering ervan waardoor de autobranche op zijn achterste poten staat.

Reacties

  • BSR heeft op 25 september 2024 geschreven:

    Voor mij makkelijke keuze, berekening al gemaakt.
    Betekent dat na afloop van de subsidie van 36 maanden de EV private lease eruit gaat.
    Zal zeker ook weer negatieve invloed hebben op de inruilwaarde als veel contracten voortijdig beëindigd worden.

    Reageer
  • LBD heeft op 18 september 2024 geschreven:

    En vergeet niet de verlaagde energiebelasting. Die vervalt voor openbare laadpalen per 1-1-’25…. Dat scheelt nu 8,5 cent/kW. Bij een laadtarief hier van 28,8 ct/kW is dat bijna 30% verhoging! Dat scheelt zo 200-250 euro op jaarbasis bij 15.000 km.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear