
Nee, dit is geen Cayenne Coupé waarvan ze het dak nog verder hebben ingeslagen en twee deuren hebben verwijderd. Dit is de extreem coole Porsche 911 Dakar, een heuse offroad-versie van de 911. Met de naam – en de optionele wrap in klassieke kleuren – brengt het merk een ode aan de Dakar-winnaar van 1984, de Porsche 953.
Het buikje van de 911 Dakar hangt 50 millimeter hoger boven de grond dan bij een standaard-911. Voor echt lastige hindernissen kan het offroad-Elfje alle hoeken nog eens 30 millimeter extra optillen. Normaal zit een dergelijk liftsysteem alleen op de vooras, voor de lage neus. Deze extra hoge stand werkt tot en met 170 km/u. Vanwege de offroad-banden is de topsnelheid elektronisch begrensd op 240 km/u.
De Porsche 911 Dakar is een hoge GTS
In de basis is de 911 Dakar sterk gerelateerd aan de 911 GTS. De 3.0 zescilinder boxer produceert 480 pk en 570 Nm. De 0-naar-100-tijd is 3,5 seconden op het asfalt. Uiteraard vindt het vermogen zijn weg naar alle vier de wielen en qua transmissie heb je deze keer geen keuze: het is altijd een automaat. De achterwielen sturen standaard mee.
Nieuw zijn de rijmodi Rally en Offroad. De rallystand is er om hard over losse ondergronden te kunnen rijden, waarbij zoveel mogelijk vermogen naar de achterwielen gaat voor extra speels rijgedrag. In de Offroad-modus gaat de ophanging met eerdergenoemde 30 millimeter omhoog. Ook kun je nu gebruikmaken van Rally Launch Control, waarbij de wielen 20 procent slip wordt toegelaten.
Offroad-banden, optioneel normale banden
De banden van Pirelli hebben een grof profiel en versterkte wangen. Optioneel kun je ook gewoon P Zero-zomerrubber en een setje winterbanden bestellen. De wielen schuilen in bredere wielkasten. Daarnaast heeft de 911 Dakar een nieuwe achterspoiler, de voorklep van de GT3 en roestvrijstalen platen aan de onderkant. De luchtinlaten houden rondvliegende steentjes nu beter tegen.
Een offroad-speciaaltje moet natuurlijk een dakrek hebben voor onmisbare zaken als extra brandstof of reservewielen. Maar omdat we het over Porsche hebben, krijg je niet zomaar een metalen frame, maar een gestroomlijnd rek inclusief extra verlichting. Je kunt er meteen ook een daktent bij bestellen.
De prijs van de Porsche 911 Dakar, ongeveer
Optioneel kun je kiezen voor het Rally Design Package. Hierbij spuit Porsche de auto wit met blauw en beplakken ze hem met de kleuren van hun oude sponsor Rothmans. Omdat het voeren van tabaksponsoren niet meer mag, werd de opdruk veranderd in ‘Roughroads’. De Nederlandse prijs van de 911 Dakar is minimaal 299.900 euro, inclusief een bijpassend horloge. De rallywrap (met two-tone lak) kost vóór belastingen 26.000 euro, maar dan mag je wel zelf een startnummer kiezen.
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
