Nee, dit is geen Cayenne Coupé waarvan ze het dak nog verder hebben ingeslagen en twee deuren hebben verwijderd. Dit is de extreem coole Porsche 911 Dakar, een heuse offroad-versie van de 911. Met de naam – en de optionele wrap in klassieke kleuren – brengt het merk een ode aan de Dakar-winnaar van 1984, de Porsche 953.
Het buikje van de 911 Dakar hangt 50 millimeter hoger boven de grond dan bij een standaard-911. Voor echt lastige hindernissen kan het offroad-Elfje alle hoeken nog eens 30 millimeter extra optillen. Normaal zit een dergelijk liftsysteem alleen op de vooras, voor de lage neus. Deze extra hoge stand werkt tot en met 170 km/u. Vanwege de offroad-banden is de topsnelheid elektronisch begrensd op 240 km/u.
De Porsche 911 Dakar is een hoge GTS
In de basis is de 911 Dakar sterk gerelateerd aan de 911 GTS. De 3.0 zescilinder boxer produceert 480 pk en 570 Nm. De 0-naar-100-tijd is 3,5 seconden op het asfalt. Uiteraard vindt het vermogen zijn weg naar alle vier de wielen en qua transmissie heb je deze keer geen keuze: het is altijd een automaat. De achterwielen sturen standaard mee.
Nieuw zijn de rijmodi Rally en Offroad. De rallystand is er om hard over losse ondergronden te kunnen rijden, waarbij zoveel mogelijk vermogen naar de achterwielen gaat voor extra speels rijgedrag. In de Offroad-modus gaat de ophanging met eerdergenoemde 30 millimeter omhoog. Ook kun je nu gebruikmaken van Rally Launch Control, waarbij de wielen 20 procent slip wordt toegelaten.
Offroad-banden, optioneel normale banden
De banden van Pirelli hebben een grof profiel en versterkte wangen. Optioneel kun je ook gewoon P Zero-zomerrubber en een setje winterbanden bestellen. De wielen schuilen in bredere wielkasten. Daarnaast heeft de 911 Dakar een nieuwe achterspoiler, de voorklep van de GT3 en roestvrijstalen platen aan de onderkant. De luchtinlaten houden rondvliegende steentjes nu beter tegen.
Een offroad-speciaaltje moet natuurlijk een dakrek hebben voor onmisbare zaken als extra brandstof of reservewielen. Maar omdat we het over Porsche hebben, krijg je niet zomaar een metalen frame, maar een gestroomlijnd rek inclusief extra verlichting. Je kunt er meteen ook een daktent bij bestellen.
De prijs van de Porsche 911 Dakar, ongeveer
Optioneel kun je kiezen voor het Rally Design Package. Hierbij spuit Porsche de auto wit met blauw en beplakken ze hem met de kleuren van hun oude sponsor Rothmans. Omdat het voeren van tabaksponsoren niet meer mag, werd de opdruk veranderd in ‘Roughroads’. De Nederlandse prijs van de 911 Dakar is minimaal 299.900 euro, inclusief een bijpassend horloge. De rallywrap (met two-tone lak) kost vóór belastingen 26.000 euro, maar dan mag je wel zelf een startnummer kiezen.
Reacties