Sinds de introductie van de eerste Porsche 911 GTS, nu twaalf jaar geleden, is het model een van de favoriete versies van de 911. Geen wonder, want waar de GTS misschien begon als een slimme marketingtruc (bekijk wat de meest gekozen/favoriete opties van je klanten zijn, mik die op een Carrera, voeg wat zwarte accenten en een klein beetje vermogen toe en klaar), leverde het modellen op die echt een stuk smakelijker waren dan hun gewonere broertjes. Niet alleen bij de 911, maar ook bij de Cayenne en Macan was en is de GTS de versie waarin alles samen lijkt te komen, de versie die je wilt. Dat ze dan van de 718 Cayman een GTS-uitvoering maakten, maar dan met een wildverscheurende 4,0-liter motor die zo’n beetje alles opvrat wat maar in zijn buurt kwam, maakte de benaming weer wat verwarrend, maar goed.

Voor deze Porsche 911 GTS (992) is het recept nagenoeg gelijk gebleven. Het gaat dus in de basis om een Carrera 2 of 4, in Coupé-, Cabrio- of Targa-gedaante, met een achttraps PDK-automaat of een handmatige zevenbak. Dat alles naar keuze, al kun je de Targa alleen als vierwielaandrijver krijgen. Elke GTS is aan de buitenkant voorzien van zwarte elementen, zoals de lip van de voorspoiler, de wielen, het rooster achter op de motorkap, de uitlaten en de belettering. De standaard led-koplampen en achterlichten zijn voorzien van rookglas. Een GTS ziet er dus sowieso wat grimmiger en agressiever uit.

De binnenkant van de Porsche 911 GTS (992)

Binnenin vind je met een alcantara-achtige stof (ze noemen het Race-Tex) beklede sportstoelen en ook de deurhendels, armsteunen en versnellingspookknop zijn gehuld in dat goedje, net als het stuur – werkt goed bij de zweterige handjes die je zeker gaat krijgen als je met de Porsche 911 GTS (992) doet waarvoor ie gemaakt is. Als je trouwens kiest voor een handgeschakelde bak, dan is diens pook iets korter dan normaal, om extra vlot te kunnen schakelen. Of die ene centimeter, want meer is het niet, nou hét verschil gaat maken – het gaat waarschijnlijk meer om het idee. Een Sport Chrono-pakket hoort er natuurlijk ook bij, net als een sportuitlaat en een tikje minder isolatie.

Onderhuids is er volgens Porsche een hoop geleend bij de 911 Turbo. Het GTS-onderstel is van het zijne afgeleid en dus bijvoorbeeld voorzien van hulpveren die de ‘hoofdveren’ altijd enigszins onder druk houden, en zo helpen de wielen beter aan de grond te houden tijdens woest werk. Ook de remmen zijn van de Turbo afkomstig, al kun je die nog upgraden naar carbon-keramische exemplaren. De centre-lock wielen, 20 inch voor en 21 inch achter, komen ook bij de opper-911 vandaan.

De Porsche 911 GTS (992) krijgt ook het Lightweight-pakket

Daarnaast is de GTS altijd voorzien van Porsches Active Suspension Management (PASM), zodat je het onderstel kunt aanpassen aan je specifieke wensen. Een beetje wonderlijk is het Lightweight Package. Zoals de naam doet vermoeden, bestaat dat uit een aantal gewichtsbesparende zaken, zoals andere kuipstoelen van met koolstofvezel versterkt plastic en het verwijderen van de achterbank. Scheelt toch weer 25 kilo. Het vreemde zit ’m erin dat je dan, en ook alleen dan (is dus niet los te bestellen), de beschikking krijgt over een meesturende achteras, die wat ons betreft niets met lichtgewicht-toestanden te maken heeft, maar wel aanzienlijk kan bijdragen aan een nog toffer weggedrag. Ach, Porsches wegen zijn niet altijd even doorgrondelijk…

De motor is de bekende 3,0-liter zescilinder boxer met twee turbo’s. Hij levert met 480 pk 30 pk meer dan de gewone Carrera S en de oude GTS. Ook het koppel stijgt iets, met 20 Nm erbij komt het nu op 570 Nm. Daarvoor worden overigens geen al te ingewikkelde trucs uitgehaald – veel verder dan het iets verhogen van de turbodruk en een handvol microscopische aanpassingen in het motormanagement gaat het niet.

Dus, waar komt het allemaal op neer?

Nou, op de perfecte gulden middenweg tussen de Carrera S en de Turbo, als je het ons vraagt. En dat is, zoals eigenlijk bijna traditie bij de GTS’en, een schot in de roos. Het verschil met de Turbo is natuurlijk het grootst; ondanks de riant geleende techniek is die met zijn 580 pk het ongenaakbare beest in de 911-range (als je speciaaltjes als de GT3 niet meerekent). Aan de andere kant: hij kost ook zo’n 65.000 euro extra en dan moet je je afvragen of je die bijna 600 pk nou werkelijk nodig hebt.

Het verschil met de Carrera S is kleiner, maar wel degelijk groot genoeg. De Porsche 911 GTS (992) kost 21.000 euro méér, maar is in alle opzichten feller, vinniger en sportiever. Zeker op een circuit zijn die verschillen goed te merken: hij stuurt nóg scherper in, bijt zich nóg steviger vast in de bocht en komt er met nóg meer vertrouwen weer uit. Daarbij ziet hij er beter uit en klinkt hij een stuk lekkerder – zeker in de hogere toeren, tegen het grensgebied aan, komt een snerp los waar ook een Carrera een tikje ongerust van wordt.

Of ligt dat aan het feit dat je het geluid gewoon beter hoort? Hoe dan ook, het is elke keer weer een beloning waarvan de rillingen je over de rug lopen. Je kunt de Porsche 911 GTS (992) dus met een voorbeeldig schakelende handbak krijgen, maar ook in deze auto maakt de verbluffende PDK-automaat die eigenlijk weer overbodig. We weten het, het is bijna vloeken in de kerk, maar met een automaat die zó krankzinnig goed, snel en op exact de juiste momenten schakelt, waren we blij dat we ons gewoon volop op de racelijnen konden focussen – zelf schakelen hadden we toch nooit beter gedaan.

Op normale wegen

Op gewone wegen levert hij juist nagenoeg geen comfort in ten opzichte van de Carrera S; rustig aan moeten doen is met sterkere 911’s nog weleens een opgave, al is het alleen maar omdat ze zo graag willen, maar met de GTS is het een fluitje van een cent. Met alle systemen op hun meest relaxte stand is het net, eh… een normale auto. Zet de boel echter in Sport of Sport+ en de hel kan weer zijn niet zo goddelijke gang gaan. De veelzijdigheid en dynamiek die de meeste 911’s zo kenmerkt, wordt zo in de GTS over een nog grotere bandbreedte uitgesmeerd, met een nadruk op de sportieve eigenschappen.

Is de Porsche 911 GTS (992) weer een alleskunner?

Ja – als het niet zo’n ongelooflijk cliché was geweest, hadden we dat woord als kop boven dit verhaal gezet. Wat je ook met hem doet, lol van topniveau ga je gegarandeerd, en hoogstwaarschijnlijk élke kilometer met hem hebben.

Specificaties Porsche 911 GTS (992) (2022)


Motor
2.981 cc
zescilinder boxer biturbo
480 pk @ 6.500 tpm
570 Nm @ 2.300 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,4 s
top 311 km/u
Verbruik (gemiddeld)
10,7 l/100 km
244 g/km CO2, G-label
Afmetingen
4.533 x 1.852 x 1.301 mm (l x b x h)
2.450 mm (wielbasis)
1.520 kg
64 l (benzine)
132 + 264 l (bagage)
Prijzen
€ 183.600 (NL)
€ 144.631 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)